مطالبات مردم ارومیه از روحانی چیست؟

این روزها زمزمه هایی از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به آذربایجان غربی شنیده می شود. ظاهرا برخلاف دفعات گذشته این بار مانعی سد راه روحانی نخواهد بود تا شاید یک سال مانده به پایان عمر دولت یازدهم، بالاخره گذر وی به ارومیه نیز بیفتد.

سالهاست که آذربایجان غربی در سلامت، سواد و درآمد جزو آخرین های کشور است و ارومیه به عنوان مرکز این استان کم برخوردار و محروم با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. مردم در انتظارند تا ببینید آیا حضور هیات دولت می تواند به برداشتن گامی هر چند کوچک در راستای رفع این مشکلات منجر شود.
در این متن مروری اجمالی داریم به مهمترین مشکلات و مطالبات مردم ارومیه از رئیس جمهور.
 
دریاچه ارومیه
 
 
به لطف بارش ها و رهاسازی آب سدها تصاویری از افزایش سطح آب دریاچه منتشر می شود اما با توجه به در پیش بودن تابستان و افزایش سطح تبخیر باید منتظر بود و دید آیا امکان تثبیت این شرایط وجود خواهد داشت یا خیر. کارشناسان معتقدند حتی با رهاسازی تمام آب های ذخیره شده نیز راهکار اصلی و نهایی نجات دریاچه نیست و باید به دنبال راهکارهای بلندمدت بود.
 
بهداشت و درمان
 
 
بهداشت و درمان جزو حوزه هایی است که ارومیه در آن دچار کمبود و محرومیت است. طبق آخرین آمار این شهر نیازمند هزار و 356 تخت بیمارستانی است تا به میانگین کشوری برسد، بیمارستان های نیمه کاره نیازمند تزریق اعتبار هستند و کمبود پزشک شدیدا احساس می شود.
 
واحدهای تولیدی غیرفعال
 
 
ادامه حیات صدها واحد تولیدی راکد و نیمه راکد در گروه حمایت های لازم و تسهیلات بانکی است. وضعیت واحدهای مستقر در شهرک صنعتی نیز بر کسی پوشیده نیست. تولیدکنندگان روزگار خوبی را نمی گذرانند و به تبع آن این کارگران هستند که یکی پس از دیگری کار خود را از دست می دهند.
 
نبود آزادراه و راه آهن
 
 
علی رغم وجود چنین پتانسیل گسترده تجاری و ترانزیتی  نبود آزادراه و راه آهن مانع مهمی در مسیر توسعه صنعتی استان به شمار می رود.  اکنون 15 سال از کلنگ زنی پروژه راه آهن ارومیه می گذرد و مسئولین اعلام می کنند اتمام این پروژه نیازمند تزریق دو هزار و 250 میلیارد ریال است.
 
ورزشگاه 15هزار نفری
 
 
در کنار ده ها پروژه کوچک و بزرگ عمرانی، ورزشگاه 15هزار نفری ارومیه، یکی از 41 پروژه نیمه تمام ورزشی در سطح استان است که تقریبا 12 سال از کلنگ زنی آن می گذرد. به گفته مسئولین اگر 13 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز ساخت این ورزشگاه تامین شود شاید مردم ارومیه بالاخره امسال شاهد افتتاح آن باشند.
 
مکانیزاسیون کشاورزی و آبیاری تحت فشار
 
 
با توجه به لزوم صرفه جویی مصرف آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، توجه بیشتر به طرح های آبیاری تحت فشار و مکانیزاسیون کشاورزی یکی از نیازهای اساسی به شمار می رود که با مشکل کمبود اعتبارات مواجه است.
 
گردشگری و میراث فرهنگی
 
 
پتانسیل بالای ارومیه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری می تواند یکی از ظرفیت های بالقوه تحقق اقتصاد مقاومتی در این شهر باشد که متاسفانه آنگونه که باید حق آن ادا نمی شود و به استفاده مطلوب از این ظرفیت مغفول واقع شده است.