عوارض لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی

به گزارش افکارنیوز ، دکتر حسین رستگار در گفتگو با مهر اظهارداشت: فرآورده های تقلبی در خیلی از کشورها وجود دارد و مشابه برندهای اصلی و معتبر هستند که وارد بازار می شوند.

وی افزود: فرآورده های تقلبی علاوه بر اینکه اثربخشی خوبی ندارند ممکن است عارضه های ناگواری داشته باشند. به طوریکه محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی می تواند موجب سرطان پوست شود و فرآورده های غذایی تقلبی نیز بیماریهای خطرناکی به دنبال دارند.

رستگار با اشاره به عوارض خطرناک استفاده از فرآورده های تقلبی، تاکید کرد: شاید موج سرطانهایی که عنوان می شود در آینده ایجاد می شود، یکی از علتهای آن استفاده از فرآورده های بهداشتی و آرایشی و غذایی تقلبی است که در ماهواره تبلیغ می شود.

مدیرکل مرکز آزمایشگاههای مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت اظهارداشت: تنها فرآورده هایی که از وزارت بهداشت و آزمایشگاههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور مجوز دریافت می کنند، قابل اعتماد و اطمینان بوده و بقیه فرآورده ها، قاچاق و تقلبی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: شاید فرآورده های تقلبی و قاچاق که از ماهواره نیز تبلیغ می شود، در ظاهر بهتر باشند اما موادی در آنها به کار رفته است که مصرف آنها سرطانزاست.

رستگار به شرایط بسیار نامناسب نگهداری و انتقال فرآورده های قاچاق و تقلبی اشاره کرد و افزود: اصولا این قبیل فرآورده ها در گرمای ۵۰ درجه جنوب و در انبارهایی نگهداری می شوند که شرایط استاندارد را ندارند.

وی در ارتباط با برنامه وزارت بهداشت برای شناسایی و مقابله با این قبیل فرآورده های تقلبی و قاچاق، گفت: تنها راهکار و برنامه ای که می تواند موفق باشد، استفاده از برچسب اصالت کالا است. محصولاتی که این برچسب را داشته باشند به راحتی از طریق کد رهگیری قابل شناسایی هستند.

رستگار با انتقاد از توزیع فرآورده های آرایشی و بهداشتی و مکملها در فروشگاهها و مکانهایی که هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد، افزود: محل توزیع این قبیل فرآورده ها در داروخانه هاست چون سوپرمارکتها تحت پوشش وزارت بهداشت نیستند.

مدیرکل مرکز آزمایشگاههای مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت، بیشترین فرآورده های تقلبی را شامل کالاهای آرایشی و بهداشتی و مکملها دانست و گفت: این فرآورده ها به دلیل گران بودن و چون کمتر از نیاز کشور در داخل تولید می شوند، به صورت تقلبی و قاچاق در بازار داخلی عرضه می شود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت هیچ تعهدی در قبال فرآورده هایی که در ماهوار تبلیغ می شوند، ندارد. حتی اگر ادعا شود این محصولات و کالاها خیلی عالی هستند.