به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، مرضیه و نرگس، مادر و دختری که غبار کینه و جدایی از ۲۰ سال پیش بر دل های آنان زنگار گرفته و باعث جدایی آنها شده بود چند روز پیش در مراسم اعتکاف اسفراین به آغوش یکدیگر بازگشتند.

روزی که رابطه مادر و دختر شکرآب شد

۲۰ سال پیش در روستای " ایرج " از توابع اسفراین در خراسان شمالی پدر خانواده ای به رحمت ایزدی پیوست و خانواده چند نفره اش را با کوهی از مشکلات تنها گذاشت.

پس از این اتفاق مرضیه مادر خانواده هر چه تلاش کرد نتوانست گلیم زندگی سخت و طاقت فرسای روستایی را به تنهایی از آب بیرون بکشد، این بود که تصمیم گرفت برای رهایی از بار مشکلات زندگی، تن به ازدواج داد.

ازدواج مجدد مادر خانواده همان و شروع درگیری های پایان ناپذیر نرگس ۶ ساله نیز همان، تا جایی که بلاخره طاقت نرگس کوچک طاق شد و برای همیشه خانه مادر و پدر ناتنی خود را به مقصد منزل امن پدربزرگ پدری خود ترک کرد.

رفتنی بی بازگشت، ۲۰ سال دوری؛

۲۰ سال شاید در دهان راحت بچرخد و گفتنش نیز آسان باشد اما کیست که نداند ۲۰ سال نیز برای خودش عمری است؛ عمر تمام کودکی ها، نوجوانی ها، شیطنت ها، نیازها و بلاخره عمری است برای تمام روزهای بی مادری ها.

اکنون نرگس کوچک ۲۰ سال پیش، دختری بزرگ و فهمیده شده، دانشگاه رفته و برای خودش خانمی به تمام معنا شده است. اما هر چه باشد همه این ها دلیل نمی شود که دختری آغوش مادر را نجوید و مهر مادری، دخترش را فراموش کند.

در طول این ۲۰ سال، بسیاری از مردم روستای ایرج برای آشتی دادن این مادر و دختر قدم پیش گذاشتند، ریش سفیدی کردند و خلاصه هر کاری که می توانستند برای پایان جدایی این مادر و دختر انجام دادند اما دریغ از پایان لج بازی هایی که گاه دختر مقصر بود و گاه مادری که با درد جدایی می سوخت و می ساخت.

بازآ که در فراق تو چشم امیدوار / چون گوش روزه دار بر الله اکبر است

سال ها به جدایی آمدند و گذشتند، در این مدت ۲۰ بهار زیبا، بی منت و بی ادعا دوستی خالصانه خود را به اهالی باصفای روستای ایرج اسفراین ارزانی می کرد روستایی که با تمام زیبایی، جدایی نازیبای مادر و دختری هم خون و مسلمان را به تماشا نشسته بود.

چند روزی مانده به مراسم اعتکاف امسال، دل های اهالی روستا به یاد " ام داود " و ادعیه رجبیه افتاده بود چرا که از گوشه و کنار شنیده بودند امسال در مسجد روستای کوچک آنها نیز مراسم اعتکاف برگزار می شود.



زن و مرد، پیر و جوان توشه راه نورانی اعتکاف برداشته و با دلی مشتاق و روحی امیدوار راهی مسجد روستا شدند در میان معتکفین این روستای کوچک مرضیه و نرگس، مادر و دختری که ۲۰ سال زبان بسته بودن هر دو را عاصی کرده بود نیز به چشم می خوردند.

عطر معنوی حاکم بر این مراسم و فضایی که آکنده از صدای بال فرشتگان بود سبب شد تا دل های این مادر و دختر به سرمنشا هستی پیوند بخورد، پیوندی که به واسطه آن بار دیگر فطرت الهی نهفته در دل های آنان بیدار شده و خود را نمایان کرد.

این مادر و دختر پس از ۲۰ سال جدایی، کینه و نفرت، بالاخره در مراسم اعتکاف امسال در روستای ایرج اسفراین، کینه ها را دور ریخته و با یکدیگر آشتی کردند.

دل را به دل رهی است در آیین اتحاد

روحانی مستقر در روستای ایرج در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: به برکت برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در این روستا و حضور مادر و دختر در این مراسم، این دو بعد از ۲۰ سال جدایی دوباره در آغوش هم آرام گرفتند.

حجت‌الاسلام حمزه پیروی اظهارداشت: در مراسم اعتکاف امسال پس از اطلاع از جدایی ۲۰ ساله این مادر و دختر به همراه سایر اهالی، با استناد به احادیثو تاکیدات دین مبین اسلام مبنی بر حقوق والدین و فرزندان و تاکیدات ائمه اطهار، به یاری خداوند این مادر و دختر کینه ها را کنار گذاشته و با هم آشتی کردند.



وی افزود: در طول این ۲۰ سال علاقه این دختر به مادرش از بین رفته بود اما پس از گذشت این مدت با توجه به تعهد دینی و لزوم رعایت حق والدین و فرزندان هر دو نفر از کرده خود پشیمان شده و به آغوش یکدیگر بازگشتند.

حجت الاسلام پیروی اضافه کرد: اعتکاف همانند حج، سلسله اعمال عبادی است که چندین عبادت را در کنار هم قرار داده و مجمع عباداتی همچون نماز، روزه، تلاوت قرآن، ذکر، توسل و دعا را تشکیل داده است.

وی اظهار داشت: این عبادات سبب شد تا دختر و مادری بعد از ۲۰ سال جدایی، در ایام اعتکاف و موعد قرار گرفتن در درگاه الهی کدورت‌ها را از دل بزدایند و بار دیگر به یکدیگر پیوند بخورند.