به گزارش افکار نیوز، فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، محققان در تحقیقات پزشکی خود دریافتند: ویتامین A یکی از قویترین عناصر پیشگیری کننده از سرطان است و همچنین نقش موثری در مهار رشد تومورهای سرطانی بدون ایجاد هر گونه آثار جانبی دارد.

محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند که ویتامین A حاوی ترکیبات طبیعی خاصی از جمله " Bexarotene " است که از ابتلا به سرطان در بین موشهای آزمایشگاهی جلوگیری کرد و این ترکیبات همچنین عملاً از رشد تومور جلوگیری می کند بدون اینکه هرگونه عوارض جانبی داشته باشد.

اطلاعات نشان داد: ترکیب Bexarotene عمر فرضی موشهای آزمایشگاهی را که ویتامین A مصرف کردند، به میزان ۵ درصد بیشتر می‌کند و همچنین رشد تومور را متوقف می‌کند.

این تحقیقات روی گروهی از موشهای آزمایشگاهی مبتلا به تومورهای سرطانی انجام شد به گونه‌ای که به آنها دوزهای زیاد ویتامین A داده شد و ملاحظه شد که گسترش آن به میزان ۵۰ درصد در بین موشهایی که ویتامین را به مدت ۱۲ هفته پیاپی مصرف کردند، کاهش یافت.

ویتامین A در حفظ بینایی خوب، سلامت پوست و غشاهای مخاطی مهم و مفید است.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است.

ویتامین A همچنین برای رشد، تشکیل استخوان، تولید مثل و بهبود زخمها مؤثر و مفید است.

کبد می‌تواند نیاز یکساله بدن به این ویتامین را به صورت ذخیره در خود نگه دارد و اگر فرد بیمار شود یا دچار عفونتی شود، این ذخیره سریعاً قابل استفاده است.

ویتامین A در تأمین و نگهداری ماده ارغوانی شبکیه چشم برای بینایی در نور ضعیف نقش دارد بنابراین ضد شب کوری است و در معالجه بیماریهای چشمی کمک می‌کند.

ویتامین A به رشد و نگهداری استخوانها، پوست، مو، دندانها و لثه‌ها کمک می‌کند و برای سلامت و نگهداری سطوح پوششی به خصوص سطوح مرطوب مخاطب و قسمت قدامی چشم و مخاط مجاری تنفسی، گوارشی و پوست لازم است.

این ویتامین همچنین استقامت بدن را در برابر عفونتهای ریوی افزایش می‌دهد.

شب کوری، افزایش عفونتهای تنفسی، خشک و خشن شدن پوست به خصوص در ناحیه شانه ها، تغییرات بافتهای پوششی مجرای گوارش که ممکن است به اسهال منجر شود و کاهش حس چشایی و بویایی از جمله علائم کمبود ویتامین A است.

ضرورت نیاز به ویتامین A به خصوص در ایام حاملگی و دوره نوزادی بیشتر محسوس است.

روغن کبد ماهی غنی‌ترین منبع ویتامین A است و همچنین جگر، لبنیات، تخم مرغ و کره از مهمترین منابع غذایی این ویتامین هستند.

مقدار ویتامین A در شیر و فرآورده‌های آن بسته به نوع تغذیه حیوان از سبزیجات و علفهای تازه در فصول مختلف فرق می‌کند. هویج، سبزیجات سبز و زرد نظیر جعفری، اسفناج، کرفس، کدوحلوایی، برگهای تیره کاهو و همچنین

میوه ‌ایی نظیر زردآلو، هلو، طالبی و گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند.

حداکثر مصرف مجاز روزانه برای بالغان که احتمال کمی برای ایجاد عوارض جانبی دارد ۱۰/۰۰۰ واحد بین‌المللی یا ۳هزار میکروگرم در روز است.

بعضی از متخصصان میزان حداکثر مجاز ویتامین A را برای زنان باردار ۵ هزار واحد بین‌المللی یا ۱۵۰۰ میکروگرم در روز ذکر می‌کنند.