افکارنیوز

: اضطراب مجموعه ای از نشانه های جسمانی احساسات و افکار ناخوشایندی است که می تواند به نسبت خفیف باشد و یا به مرز وحشت برسد. اضطراب نشانه از بین رفتن تعادل بیوشیمیایی عصبی است، تعادلی که برای سلامتی و حال خوش افراد ضرورت دارد.

ویژگی های زنان برخوردار از سلامت روان:

۱ - متناسب با شان و مقام خود به عنوان زن و نیز موقعیتی که در آن قرار دارد، رفتارهای مناسب را بر می گزیند.

۲ - بطور همسان در رشد عاطفی، اجتماعی و اقتصادی تلاش و نقش خود را در استقلال و امنیت خانواده ایفا می کند.

۳ - به منظور ایجاد روابط عمیق و دوستانه با دیگران در فعالیت های شخصی و اجتماعی شرکت می کند.

۴ - در موفقیت و شکست میزان هیجان خود را کنترل کرده و از تعادل خارج نمی شود.

علل روانی اضطراب چیست؟

از جمله نیازهای اساسی و بنیادی انسان، رشد ادامه دار زمینه های عقلی، روانی و جسمانی است. وقتی به هر دلیل این رشد متوقف و یا با اخلال روبرو شود، ناراحتی جسمانی یا عاطفی ایجاد می گردد که به ناخشنودی و عدم رضایت فرد تبدیل می گردد.

داشتن رابطه با دیگران و تایید شدن از طرف آنها، یکی از نیازهای اساسی و اولیه انسانهاست. برای پیشگیری از اختلالات روانی به پیدا کردن واتصال به یک شبکه اجتماعی که شامل افرادی باشد که بتوانید با آنها رابطه برقرار کنید، احتیاج دارید.

از آنجا که احساس صمیمیت و خوشبختی انسان بیشتر به تایید اشخاص بستگی دارد، خانواده می تواند نقش برجسته ای در تامین این نیاز ایفا کند. در صورت نداشتن یک خانواده سالم، امکان بروز مشکلات روحی و روانی واحساس عدم امنیت بیشتر می گردد.

داشتن محلی از آن خود فرد، در نظم بخشیدن به زندگی از اهمیت ویژه برخوردار است. این مکان حتما نباید آپارتمان یا خانه ای شخصی و در ملکیت فرد باشد. منظور جایی است که فرد دمی در آن بیاساید ودر آنجا احساس راحتی کند و مدتی خود را از فشارها و استرس ها دور سازد.

به عنوان یک نیاز اساسی و بنیادی، هر فعالیتی که فرد را به خود جذب کند، در ایجاد آرامش او موثر خواهد بود. آدمی در هنگام انجام هر کار و فعالیتی که دوست دارد، سطحی از آرامش و لذت را تجربه می کند. این میتواند حتی شامل هر فعالیت غیر مخرب، مانند تفریح، سرگرمی و بویژه ورزش باشد.

یک کار لذت بخش و مورد علاقه، می تواند یک کار داوطلبانه، یک بازی و یا هر شکلی از آموزش و یادگیری یک مهارت و یا هنر، باشد. این فعالیت ها به شما کمک می کند، اعتماد به نفس و رضایت بیشتری بدست آورید.

عامل دیگری که به حفظ تعادل میان احساس راحتی یا ناراحتی شما کمک می کند، قرار گرفتن در موقعیت ها و شرایط آشنا و فابل پیش بینی بودن است. هر نوع وضعیت نامعلوم و ناشناس و غیر قابل پیش بینی، معمولا ایجاد دلهره و اضطراب می کند.

گرچه بخشی از این امر خارج از توانایی فرد و اجتناب ناپذیر است. طبیعی است که هیچکس نمی تواند همه برنامه ها و شرایط زندگی خود را کاملا کنترل شده و با پیش بینی جلو ببرد. بنابراین همه یک مقداری از دلهره و اضطراب را در موقعیت های گوناگون، تجربه می کنند.

در میان عناصری که به شما کمک می کند تا در موقعیت آرامی قرار بگیرید، می توان به عوامل تداوم، تکرار، نظم و آشنایی اشاره کرد.

تداوم و استمرار یک رابطه و یا شرایط، یک نیاز اساسی و پایه ای است. تکرار هم می تواند شما را در محدوده امن و راحت قرار دهد و احساس آشنایی با موقعیت ها و یا افراد پیش رو، آرامش و آسودگی خاطر به همراه دارد.

علائم جسمانی اضطراب:

۱ - افزایش ضربان قلب

۲ - بی قراری

۳ - تحریک پذیری و انفعال

۴ - تهوع، اسهال

۵ - ضعف حافظه و فراموشی

۶ - بد خوابی

۷ - کاهش قدرت تمرکز فکر

۸ - تکرر ادرار و احساس دفع

۹ - تنفس نامنظم و سریع

۱۰ - ترس و نگرانی

۱۱ - تعریق

راه های غلبه بر اضطراب:

۱ - مشکلات و مسائل خود را تک تک و جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

۲ - موضوع و مسئله ای را که به شما احساس ترس و اضطراب یا گناه می دهد، در لحظاتی که آرام و به خود مسلط هستید، انتخاب کنید.

۳ - برای خود مشخص کنید که این موضوع چگونه شما و یا دیگران را ناراحت و مضطرب می سازد.

۴ - فکر کنید که آیا سعی کرده اید که این مسئله را نادیده و کم اهمیت بگیرید.

۵ - مشخص کنید که آیا سعی کرده اید با این موضوع رودر رو بشوید، یا همیشه از آن فرار کرده اید.

۶ - مشخص کنید که آیا واقعا می خواهید از ناراحتی شما در ارتباط با این موضوع کاسته شود.

۷ - به خودتان توضیح دهید که برای روبرو شدن با این موضوع چه کرده اید.

۸ - توضیح دهید چرا کارو تلاش شما برای رفع این مشکل بی نتیجه بوده است.

۹ - ببینید در ارتباط با این موضوع حاضر هستید چه تغییراتی بکنید. و برای حل آن چه خطر هایی را بپذیرید.

۱۰ - فهرستی از نتایج مثبت و منفی اقدامات احتمالی خود را تهیه کنید.

۱۱ - برای حل مشکل، یک برنامه ریزی کنید.

۱۲ - راه حل خود را عملی کنید.

۱۳ - از دیگران در باره کارهایی که کرده اید، راهنمایی و نظرخواهی بکنید.

۱۴ - برنامه و اقدامات خود را با توجه به نتایج حاصله، ارزیابی کنید.

۱۵ - اگر درصد موفقیت پایین بود، راه های دیگری را امتحان کنید.

۱۶ - ببینید که برای حل این مشکل خود، نهایت سعی و تلاش را بکار برده اید.

۱۷ - برای حل تک تک مسائل و مشکلات دلهره آور خود این روش را بکار ببرید.

توجه داشته باشید که گاهی به دلیل تنوع و پیچیدگی مشکلات، رابطه منطقی آنها با احساس اضطراب و نگرانی در هنگام بروز، قطع می شود، و همین امر باعثناشناخته ماندن علت نگرانی فرد و اضطراب مضاعف وی می گردد.

راه های پیشگیری از اضطراب:

۱ - رژیم غذایی: استفاده از غذاهای متنوع و حاوی انواع مواد لازم به میزان متعادل در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارند، کاهش و حذف مواد محرک مثل کافئین و … ازغذای روزانه(قهوه و چای و …)

۲ - فعالیت بدنی بطور منظم: ورزش منظم، یکی از مفیدترین و موثرترین راه برای پیشگیری و درمان اضطراب است. پیاده روی تند و سریع به مدت ۴۰ دقیقه در روز، میزان اضطراب را به میزان زیادی کاهش می دهد. انجام یوگا و تمرکز فکر نیز از بروز اضطراب، جلوگیری می کند.

۳ - افزایش اعتماد به نفس

۴ - اجتماعی بودن و عدم انزوا و گوشه گیری

۵ - داشتن حمایت اجتماعی و خانوادگی

۶ - اندیشیدن به زمان حال و زیاد در قید بند گذشته و آینده نبودن.

۷ - افزایش آگاهی و کسب اطلاعات در مورد شرایط بروز تنش و استرس

۸ - خندیدن و شاد زیستن

۹- در صورت لزوم ، هیجانات و نگرانی های خود را حتما بنویسید و اظهار کنید.