افکارنیوز

: ویتامین C یکی از ویتامین‌هایی است که بدن ما به خودی خود قادر به تولید آن نیست؛ بنابراین لازم است برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن، میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی این ویتامین هستند را بخوریم. حتماً تابه حال بارها و بارها شنیده‌اید که ویتامین مانع از چروک شدن و پیری زودرس است نیز می‌شود. چند دهه است که دانشمندان بسیاری مشغول مطالعه روی تأثیرات ویتامین C بر پوست بدن هستند.

عملکرد ویتامین C

ویتامین C به دو شیوه عمل می‌کند:

۱ - ‌ آنتی‌اکسیدانت:

اشعه ماوراء بنفش رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. که موجب پیرتر به نظر رسیدن پوست می‌شود. ویتامین C به عنوان اولین دفاع بدن در برابر این رادیکال‌ها(پلاسما و رادیکال‌های تولیدشده در آب) عمل می‌کند.
بعد از ویتامین C، ویتامین E هر دو برای دفاع از بدن مفید هستند.

۲ - ‌ کلاژن:

کلاژن یکی از اساسی‌ترین اجزای بیشتر بافت‌های بدن است و ویتامین C مهم‌ترین عامل شکل‌گیری، نگهداری و ثبات کلاژن به شمار می‌آید.
آیا می‌توان با خوردن مرکبات بیشتر، از پوست محافظت بیشتری کرد؟

ممکن است فکر کنید هر چه بیشتر مثلاً پرتقال بخورید، پوست سالم‌تر و جوان‌تری خواهید داشت؛ اما متاسفانه به این سادگی‌ها نیست. خوردن ویتامین C بیش از حد نیاز موجب تغییرات بیشتر در پوست نمی‌شود. کرم‌ها ولوسیون‌های بسیاری حاوی ویتامین C هستند. نگه داشتن ویتامین C بدن در حالت ثابت و پایدار، موجب سودمندی آن می‌شود و بهتر در پوست نفوذ می‌کند. به خاطر ماهیت ویتامین C و نوع ترکیب آن و برای نفوذ ویتامین C در پوست، باید محیط اسیدی(PH پایین) و غلظت ویتامین C ۱۵-۱۰ درصد باشد. تمام محصولات حاوی ویتامین C مشابه هم نیستند و همه آنها این دو ویژگی را ندارند.

مزایای ویتامین C

پژوهش‌ها و مطالعات بسیاری در مورد تأثیر ویتامین C بر بدن انسان‌ها و حیوانات انجام شده است. مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهند که ویتامین C می‌تواند از پوست بدن در برابر اشعه‌های UVA و UVB، قرمزی پوست و شکل‌گیری سلول‌های غیرطبیعی جلوگیری می‌کند. در انسان‌ها، مقدار کافی ویتامین C به شادابی و زیبایی پوست کمک می‌کند. به‌طور کلی مصرف ویتامین C تاثیرات مثبتی روی پوست دارد؛ مثل کاهش تجمع رنگدانه‌ها در پوست، حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB، افزایش تولید کلاژن و …

ویتامین C همچنین از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. با توجه به نقش این ویتامین در ساخت پروتئین‌های پوست، کمبود آن منجر به خشکی پوست می‌شود. به عبارت دیگر، بافت پروتئین آب زیادی را در خود نگه می‌دارد که چنانچه در اثر کمبود ویتامین C میزان پروتئین بافت کاهش یابد، مقدار آب لازم سلول‌های پوستی نیز کاهش یافته و پوست خشک می‌گردد. ضمناً، ویتامین C موجب افزایش جذب آهن و ویتامین E نیز می‌شود که کمبود هر یک از این مواد مغذی منجر به خشک شدن پوست خواهد شد. بنابراین در فصول سرد و خشک، مصرف مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ‌فروت و … را فراموش نکنید. وجود ویتامین C برای ساخت کلاژن ضروری است.

کلاژن به پوست کمک می‌کند تا الاستیک و در عین حال محکم باقی بماند. ویتامین C، جزء ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود؛ لذا در پیشگیری از سرطان بسیار مؤثر است. چنانچه این ویتامین از طریق منابع غذایی مثل مرکبات، توت فرنگی، کیوی، فلفل سبز، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و … جذب بدن شود، موجب حفظ سلامت انسان و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها می‌گردد. اما از طرفی، زیاده‌روی در مصرف منابع دارویی آن خطر ابتلا به اختلالات گوارشی، اسهال، خطر ابتلا به سنگ اگزالات در مجاری ادرار و آدابتاسیون با مقادیر بالا را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است به میزان مصرف ویتامین C توجه داشته باشید و از هرگونه افراط و تفریط در این زمینه بپرهیزید.

برای داشتن پوست خوب و جوان علاوه بر ویتامین C، نوشیدن مقدار کافی آب، چای سبز(سرشار از آنتی‌اکسیدانت است و سبب کاهش کلسترول می‌شود)، سویا(سرشار از آمینواسیدهاست)،

اسيدهاي چرب مانند امگا ۳ و امگا ۶ (ما آنها را به عنوان چربيهاي خوب ميشناسيم و به پاكسازي پوست كمك ميكنند)، شير (سرشار از كلسيم و ويتامين D است وبه سلامت استخوانها و دندانها و سالمتر شدن پوست و مو كمك ميكند)، سبزيجات سبز (ويتامينهاي A، E، C و آهن دارند و به زيبايي چهره كمك ميكنند)، ماست (حاوي باكتريهاي مفيد است و به هضم غذا كمك و سيستم ايمني را تقويت ميكند)، شكلات (با افزايش مقدار اندروفينها و توسروتونينها موجب تقويت خلق و خوي ميشود و به شما آرامش ميدهد و همين آرامش و دوري از استرسهاي روزمره موجب نشاط و شادابي پوست ميگردد) و سير (موجب كاهش فشارخون ميشود و سرشار از آنتياكسيدانت است و به جواني پوست كمك ميكند) را هرگز فراموش نكنيد.