به گزارش افکارنیوز، روزنامه خراسان نوشت: سردرد عارضه بسیار شایعی است که در همه گروه های سنی دیده می شود و اگر با بیماری دیگری همراه نباشد، به ندرت نشانه مشکل جدی است.

سردرد انواع مختلفی دارد از جمله سردردهای تنشی، سردردهای میگرنی و… که هر یک درمان های ویژه ای دارد. طبق نتایج تحقیقات، بخش عمده ای از سردردها عصبی است و تنها یک تا ۲درصد سردردها نشانه تومور است.

دکتر غلامرضا بهادرخان، متخصص و جراح مغز و اعصاب، دانشیار گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره انواع سردرد و درمان آن به خراسان چنین می گوید: تقریباً تمام افراد در مقاطعی از زندگی شان دچار سردرد می شوند.

سردرد علل مختلفی دارد. برخی از سردردها اختصاصی تر است و با علایم دیگری همراه می شود. باید دانست که علت سردرد الزاماً مشکل مغزی نیست بلکه بیشتر سردردها به علت مشکلات عروق، عضلات و اعصاب مغز رخ می دهد. سردرد در خانم ها شایع تر است که علت آن تغییرات هورمونی است. خانم ها تا قبل از دوران یائسگی حتی تا ۲برابر بیشتر از آقایان دچار سردرد می شوند.

سردرد انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن سردرد تنشی یا هیجانی است و بیشتر در افرادی که دچار استرس هستند، ایجاد می شود؛ علت آن هم انقباض بیش از حد عضلات اطراف جمجمه است. انقباض عضلات گردن و شانه نیز باعثسردرد می شود. این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان می کند: افرادی که به این نوع سردرد مبتلا هستند، هفته ای ۳یا۴بار دچار سردرد می شوند و راه کاهش درد استفاده از مسکن ساده و استراحت و قراردادن حوله گرم و ماساژ شقیقه است. نوع دیگر این عارضه سردرد خوشه ای است که شیوع کمتری دارد. این نوع سردرد سالی یک یا دو بار به سراغ افراد می آید و چند ساعت یا چند روز طول می کشد. سردردهای خوشه ای در زمان معین مانند نیمه شب سراغ فرد می آید و بیشتر در آقایان به ویژه افرادی که از دخانیات، مشروبات الکلی و غذاهای چرب استفاده می کنند، دیده می شود. این نوع سردرد با علایمی از جمله آبریزش بینی همراه است. سردردهای میگرنی نوع شایع سردرد است؛ اصولاً میگرن به دردی گفته می شود که در نصف سر احساس می شود. از جمله علایم این سردرد کاهش بینایی، بی حسی یک طرف بدن، احساس ترس از نور، حالت تهوع و استفراغ است. این نوع سردرد چند دقیقه یا ساعت ها به طول می انجامد و به تدریج از شدت درد کاسته می شود.

برای درمان سردرد میگرنی فرد باید به پزشک مراجعه کند تا با مصرف داروهای ضدمیگرن اعم از مسکن، داروهایی که روی عروق مغز تاثیر می گذارد، درد تسکین یابد. سردرد میگرنی اول با انقباض عروق و سپس با گشادشدن آن ها شروع می شود. در حقیقت این حالت گشادشدن عروق است که باعثسردرد می شود.

اگر کسی طی ماه چندین بار دچار سردرد میگرنی شود، باید به طور مداوم دارو مصرف کند. اما اگر ماهی یک یا دو بار دچار درد می شود، کافی است تنها موقع سردرد دارو مصرف کند در عین حال این بیماران باید حتماً به پزشک مراجعه کنند تا مطمئن شوند، سردرد آن ها نشانه بیماری دیگری نیست. دکتر بهادرخان تاکید می کند: سردردهایی را که در هنگام خواب بروز می کند، باید جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد. سردردهای دیگر ممکن است به علت مننژیت یا تومورهای مغزی باشد که خوشبختانه نادر است. فشار خون، بیماری چشم، سینوزیت یا حساسیت هم از علت های سردرد ذکر شده است. وی با اشاره به این که هر یک از انواع سردرد درمان خاصی دارد، تاکید می کند: سردردهای میگرنی، درمان قطعی ندارد. با این حال این نوع سردردها در خانم ها ممکن است در دوران حاملگی یا یائسگی از بین برود یا کمتر شود. سردردهای صبحگاهی معمولاً به علت فشار خون است. بیمار باید به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد. سردردهایی که با حالت تهوع و استفراغ همراه است، نشانه خوبی نیست و حتماً بیمار باید به پزشک مراجعه کند. سردردی که دفعات بروز آن بیشتر شده است، باید بررسی شود. وی درباره ارتباط کار پراسترس و برخی رژیم های غذایی در بروز سردرد می افزاید: افرادی که استرس زیادی دارند، افرادی که دچار هیجان می شوند، افرادی که آب کمی مصرف می کنند، افرادی که غذاهای تحریک کننده مانند چای پررنگ، قهوه، غذاهای پرنمک و ادویه، پنیر، ماده غذایی سرشار از هیستامین(مانند بادمجان، گوجه فرنگی) مصرف می کنند و یا از دخانیات استفاده می کنند بیشتر دچار سردرد می شوند. افرادی که سردردهای تنشی و هیجانی دارند، باید از تنش و هیجان دوری کنند. افرادی که سردرد میگرنی دارند، باید از مصرف غذاها و یا قرار گرفتن در محیط هایی که باعثبروز حملات سردرد می شود، پرهیز کنند. افرادی که سردردهای خوشه ای دارند، به مرور زمان یاد می گیرند از چه مواردی باید پرهیز کنند، از جمله بی خوابی، مصرف برخی از غذاهایی که فشار خون را بالا می برد، کشیدن سیگار و… اگر دارو درمانی برای افراد مبتلا به میگرن جواب ندهد، می توان از روش های جراحی استفاده کرد. یکی از این روش ها تزریق بوتاکس است که در محلی خاص از جمجمه که در مسیر اعصاب است، انجام می شود و تا ۶ ماه یا یک سال سردرد تسکین پیدا می کند. عمل جراحی دیگر برای سردردهای خوشه ای و میگرنی استفاده از یک باند عضلانی میان دو ابروست که ارتباط دو طرف را با هم قطع می کند و برای مدتی بیمار از سردرد رهایی پیدا می کند. این عمل که عمل موضعی است، بیش از ۵ دقیقه طول نمی کشد. وی تاکید می کند: سردرد کودکان را باید جدی گرفت و حتماً باید بررسی کرد. برای بچه ها نباید از مسکن استفاده شود. همچنین باید دانست از آن جا که بچه ها از والدین الگوبرداری و حرکات آن ها را تقلید می کنند، والدین در حضور آن ها نباید از سردرد شکایت کنند. در ادامه به مطلبی از سایت «نیوزویک» درباره انواع سردرد، علایم و درمان آن اشاره می کنیم.

سردردهای تنشی

علایم: احساس سفتی یا احساس ناراحتی دور سر که به مدت چند ساعت باقی می ماند.

درمان: این نوع سردرد به علت اضطراب، خستگی و کمبود آب ایجاد می شود. به گفته دکتر ودرهال، متخصص اعصاب، مسکن های معمولی مانند پاراسیتامول و ایبوپروفن به آسانی این نوع سردرد را برطرف می کند. مصرف آب زیاد، برنامه غذایی سالم و خواب منظم نیز در بهبود این نوع سردرد موثر است. بیمارانی که به طور مکرر دچار این نوع سردرد می شوند، می توانند برای پیشگیری از داروهای ضدافسردگی با دوز پایین استفاده کنند. طب سوزنی برای رفع سردردهای تنشی مفید است.

فشار وارد شدن روی چشم

علایم: خشکی و درد در ناحیه چشم همراه با سردرد.

درمان: حدود ۵۰درصد کاربران رایانه به علت خستگی و فشاری که روی چشم وارد می شود، دچار سردرد می شوند. فشار روی عضله و طرز نادرست نشستن باعثسردرد می شود. خیره شدن به صفحه رایانه در طول روز باعثخشکی چشم می شود زیرا فرد کمتر پلک می زند. میانگین پلک زدن از ۱۵ بار در دقیقه به تنها ۲ بار کاهش پیدا می کند. بنابراین برای آرامش چشم، هر نیم ساعت به مدت چند ثانیه به جای دور خیره شوید.

سردرد خوشه ای

علایم: درد شدید در اطراف یک چشم که به صورت خوشه ای، فصلی یا در زمان معین رخ دهد. گاهی فرد دچار علایم قرمزی چشم، آبریزش و انسداد بینی می شود.

درمان: فرد باید به یک متخصص اعصاب مراجعه کند. با اسکن مغز علت سردرد مشخص می شود و طبق آن پزشک دارو را تجویز می کند.

علایم هشدار دهنده

سردردهایی که فرد را شب از خواب بیدار می کند.

با وجود نداشتن سابقه خانوادگی یا شخصی، ناگهان دچار سردرد شده اید.

با بالا رفتن سن، سردردها کمتر می شود. بنابراین سردردهای بالای ۵۰ سال جای نگرانی دارد.

سردرد همراه با ضعیف شدن بدن و مشکل گفتاری باید بررسی شود.

سردردي که تنها در ناحيه گيجگاه ايجاد مي شود.