چگونه از پوست کودکان مراقبت کنیم؟
افکارنیوز

: هیچ ‌چیزی به لطافت پوست نوزادان و کودکان نیست و طبیعی است که این پوست نازک و لطیف، مراقبت‌های ظریفی هم می‌‌طلبد. این هفته قصد دارم در صفحه زیبایی به برخی از اهم همین مراقبت‌ها اشاره کنم: حمام کودکان، نیاز نوزاد به ضدآفتاب و پیشگیری از کهنه‌سوز…

خیلی از بچه‌ها عاشق حمام گرفتن در یک وان پر از کف هستند که در آن حسابی آب‌بازی کنند ولی آیا این کف در وان نمی‌تواند برای کودکان خطرساز باشد؟ نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهد که برخی از فرآورده‌های تولیدکننده کف در دستگاه ادراری کودکان کم‌سن و سال، ایجاد تحریک می‌کنند و به‌خصوص این عارضه در دختران کوچک بیشتر است. علت اصلی پدید آمدن این مشکل وجود مواد پاک‌کننده در برخی از فرآورده‌های کف‌کننده وان حمام است. بنابراین باید به کارخانجات سازنده این مواد هشدار داد که موادی را بسازند که برای کودکان ملایم‌تر باشند. اگر شما هم به دنبال خرید چنین محصولاتی برای کوچولوی عاشق آب‌بازی‌تان هستید، به بروشور نصب‌شده روی این محصولات بیشتر دقت کنید. برای اینکه بتوانید از پوست او در برابر این مواد محافظت کنید، دقت کنید که حتما مقدار مناسبی از آن را در وان حمام بریزید. از طرف دیگر، ظرف محتوی این محصول و قرص‌های آن را در اختیار کودک قرار ندهید تا بیش از اندازه این محصولات را درون‌ وان خالی کند. قبل از وارد شدن کودک‌تان در وان دقت کنید که فرآورده کاملا در همه جای آب پخش شده باشد.

نیاز نوزاد به ضدآفتاب:

پوست نوزاد مانند سایر بخش‌های بدن‌اش هنوز ساختار کاملی ندارد و عملکرد آن نیز کامل نشده است. پوست نوزاد شما نازک است و اصلا سد مناسبی در برابر نور خورشید نیست. از طرف دیگر ممکن است غدد چربی و پیاز مو کاملا تشکیل نشده باشند. به همین دلیل پوست لطیف‌تر است و به راحتی با عواملی که در تماس با آن قرار می‌گیرند، آسیب می‌بیند. از طرف دیگر چون عملکرد پوست هنوز کامل نیست، برخی از ناراحتی‌های پوستی در نوزادان شایع‌ترند. توصیه ما این است که کودکان را دور از آفتاب نگه دارید. گاهی برخی نوزادان گرچه خیلی کم در نور خورشید قرار می‌گیرند ولی دچار سوختگی‌های شدید می‌شوند. نوزاد را کنار بخاری و یا شوفاژ به حال خودش رها نکنید چون پوست او به راحتی دچار سوختگی خواهد شد. کرم‌ها و محصولات آرایشی را از دسترس نوزادان دور نگه دارید چون این محصولات شیمیایی به راحتی پوست او را می‌سوزانند و یا ایجاد آلرژی و حساسیت می‌کنند. تلاش کنید بدون مشورت پزشک نوزادتان هیچ‌چیز به پوست او نمالید. در نوزادان مجاری عرق هنوز کاملا به راحتی بسته می‌شوند. در آب و هوای گرم راحت عرق‌سوز می‌شوند. همچنین در هوای گرم و مرطوب در مناطق چین‌دار بدن، جوش می‌زنند. در این موارد لباس گشاد به کودک‌تان بپوشانید و با یک اسفنج خنک و نم‌دار پوست‌اش را پاک کنید.

پیشگیری از کهنه‌سوز:

این روزها کمتر کسی از کهنه استفاده میکند و خیلی از والدین پوشک و لاستیکی آماده را به آن ترجیح میدهند ولی نکته اصلی این است که همین کهنه گاهی باعث سوختن پای کودک میشود که آن را در اصطلاح کهنهسوز میگویند. کهنهسوز آنقدر شایع و عادی است که اکثر بچهها حداقل یک بار آن را تجربه کردهاند و درواقع عکسالعمل التهابی پوست نواحی کفل، بالای ران و شکم که با پوشک و یا کهنه پوشیده میشود است که پوست این مناطق سوختگی پیدا میکند و قرمز رنگ میشود و دچار کورک و دمل میشود. البته کار به همین جا ختم نمیشود. تماس مداوم پوست با ادرار، سد محافظتی پوست کودک را مختل میکند. باکتریهای مدفوع و فضولات شیمیایی، ادرار را تجزیه کرده و باعث تحریک بیشتر پوست میشوند و پس از آن جوشها روی پوست ظاهر میشوند. بهترین راه برای جلوگیری از کهنهسوز، تعویض زود به زود کهنه و یا پوشک و تمیز کردن ملایم پوست و از بین بردن مدفوع با هر تعویض کهنه یا پوشک است. پوست کودکتان را کاملا تمیز و آبکشی کرده و به ملایمت خشک کنید و از تحریک بیشتر پوست خودداری کنید. سپس پماد و کرم ملایم بزنید. از پوشکهای یکبار مصرف و شلوار پلاستیکی در زمان کهنهسوز دوری کنید و کودک را در هوای مناسب بودن کهنه آزاد بگذارید. اگر کهنهسوز با این روشها از بین نرفت، زیرنظر متخصص پوست باید کورتون یا آنتیبیوتیک مصرف کند.