افکارنیوز

: هورمون رشد در واقع هورمون جوانی است؛ هورمونی حیات‌بخش که ماهیچه‌ها را می‌سازد، حیات تمام دستگاه‌ها و اعضای بدن را افزایش و هورمون استرس(کورتیزول) را کاهش می‌دهد. هورمون رشد در تضاد کامل با هورمون کورتیزول است. وقتی ترشح هورمون رشد در بدن افراد بالغ کم می‌شود، می‌توان از ترفند مناسبی مانند «ورزش» استفاده کرد.

ثابت شده که انجام منظم ورزش‌ باعثافزایش ترشح هورمون رشد می‌شود. با انجام ورزش، عملکرد دیگر هورمون‌های ضروری بدن مانند انسولین نیز تنظیم می‌شود. با حرکت‌های ورزشی منظم، حساسیت سلول‌ها به انسولین بالا می‌رود و در نتیجه قندخون کاهش می‌یابد و از پیری زودرس جلوگیری می‌شود. حتی با انجام کوتاه‌مدت ورزش می‌توانید تفاوت‌های اساسی در زندگی خود ایجاد کنید. پس حتی اگر کاملا سالم هستید، برنامه ورزشی‌ای برای انعطاف‌پذیری بدن و سلامت قلب و عروق خود داشته باشید. حالا آیا شما به عنوان خانمی که دوست دارید جوان بمانید ورزش می‌کنید؟

با افزایش سن، میزان هورمون کورتیزول(همان هورمون مفیدی که هنگام استرس، ترس، فشار شدید جسمانی و… ترشح می‌شود)، افزایش می‌یابد. هرچند وجود و ترشح کورتیزول برای بدن ضروری است و بدن را در برابر شرایط سخت مقاوم می‌کند، اما وقتی برای مدت زیادی در خون باقی بماند، مشکل‌هایی به وجود می‌آورد. دانشمندان میزان کورتیزول را در افراد جوانی که تحت استرس قرار داشتند، اندازه‌گیری و مشاهده کردند میزان آن در این زمان‌ها به سرعت بالا می‌رود و طی چند ساعت به حد طبیعی برمی‌گردد اما در افراد مسن چند روز طول می‌کشد تا این اتفاق بیفتد. اگر این کورتیزول بیش از حد و به مدت طولانی در بدن بماند، مانند یک ماده سمی عمل می‌کند و به سلول‌های حساس مغزی آسیب می‌رساند.

به همین دلیل است که دانشمندان، کورتیزول را به عنوان هورمون پیری هم می‌شناسند. ارتباط نزدیک بین پیری و بیماری‌ها می‌تواند به دلیل افزایش کورتیزول باشد که قندخون را بالا می‌برد و باعثترشح بیشتر انسولین می‌شود. انسولین اضافی هم باعثبروز التهاب شدید، تجمع چربی‌ها و فراهم شدن زمینه فشارخون بالا و پیری زودرس خواهد شد.