این حرف‌های رئیس انجمن بیهوشی ایران واقعیت دارد؟

به گزارش افکارنیوز، دکتر محمد مهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی ایران در گفت‌وگویی از ۳ داروی بیهوشی نام می‌برد که در ایران کمیاب شده است. او می‌گوید در یکی از بیمارستان‌ها تنها دو روز کمبود داروی بیهوشی مشکلات بسیاری ایجاد کرد.

دکتر محمدمهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی ایران به دویچه وله گفت: کمبود داروهای اصلی بیهوشی در ایران به " مرحله خطر " رسیده است.

آن‌طور که رئیس انجمن بیهوشی ایران می‌گوید سه داروی بیهوشی وارداتی به نام‌های Ultiva(Remifentanil)، Cisatracurium و Sevoflurane، در حال حاضر در ایران کمیاب شده و برای اتاق عمل برخی بیمارستان‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است.

دکتر قیامت وضعیت اتاق‌های عمل با کمبود داروی بیهوشی را این‌گونه توضیح می‌دهد: «اتاق‌ عمل‌هایمان را که نمی‌توانیم تعطیل کنیم. به‌هرحال عمل‌های ما تعطیل شدنی نیست. اگر داروی بیهوشی نباشد باید در بیمارستان را ببندند و بیمار وارد نشود یا اگر بیماری بیاید بیمارستان و به عمل احتیاج داشته باشد و داروی بیهوشی نباشد، خب بیمار باید چه کار کند! کمااین‌که اتفاق افتاد. بیمارستانی دو روز این کمبود را داشت و مشکلات بسیاری ایجاد شد.»

رئیس انجمن بیهوشی ایران ادامه می‌دهد کمیاب شدن داروهای بیهوشی جدید در ایران باعثشده داروهای قدیمی بیهوشی که از سیستم استفاده پزشکان به دلیل عوارض بالا برای بیمار خارج شده بود دوباره مورد استفاده پزشکان قرار بگیرد.

محمد مهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی ایران ادامه می‌دهد: «داروی بیهوشی چینی هنوز به کشور وارد نشده و ما هم جلوگیری کرده‌ایم، به وزارتخانه هم گفته‌ایم و اگر هم وارد شود استفاده نمی‌شود. ولی در زمینه‌ بیهوشی دارو از هند وارد می‌شود. اخیرا اما گویا یکسری داروهای غیربیهوشی به ایران وارد شده که ما نمی‌دانیم استاندارد این داروها چیست.»

واردات داروی بیهوشی از هند
آن‌طور که رئیس انجمن بیهوشی ایران می‌گوید اگر چه داروی بیهوشی چینی به ایران وارد نشده اما برای دیگر زمینه‌های پزشکی داروهای چینی وارد ایران شده است. او ادامه می‌دهد: «برای رشته‌های پزشکی هم‌چون پزشکی اطفال و داخلی دارو از چین وارد شده است. حتی یکی دو سال قبل یکی از داروهای چینی که برای لاغری استفاده می‌شد باعثچندین مرگ و میر شد.»

رئیس انجمن بیهوشی ایران معتقد است در وضعیت پیش آمده بحران دارو علاوه بر ضعف مدیریت هم‌چون دیر باز کردن ال سی‌ها، برخی شرکت‌های معروف داروسازی دنیا نیز " کارشکنی " می‌کنند.

او می‌گوید: «یکسری شرکت‌های معروف دنیا به ما می‌گویند شما باید به ما بگویید که این داروها ضروری‌ست تا ما برایتان تولید کنیم. داروی بیهوشی که دیگر ضروری و غیرضروری ندارد. حتی ما نامه نوشتیم که این دارو ضروری‌ست. نامه‌هایش هم موجود است. نامه نوشتیم ولی هنوز به جایی نرسیده است.»

کمبود دارو در شرایط فعلی همراه با بالا رفتن قیمت خدمات پزشکی در ایران است. مسئولان بهداشت و درمان در ایران اذعان میکنند که مردم در گذشته ۵۴ درصد هزینه درمان را از جیب خود پرداخت میکردند ولی اکنون این میزان به بالای ۷۰ درصد رسیده است.