به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، آیین نامه اجرایی کنوانسیون تغییر آب و هوا و پروتکل های الحاقی را تصویب کرد.

بر این اساس، راهبردهای اجرایی کشور در ارتباط با کنوانسیون تغییرات آب و هوا مصوب ۱۳۷۱ هجری شمسی برابر با ۱۹۹۲ میلادی و پروتکل کیوتو در مورد کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا شامل ایجاد زیرساختها و ساز و کارهای لازم برای تحقق اهداف کنوانسیون و پروتکل، اصلاح الگوهای تولید و مصرف انرژی و نیز افزایش سهم منابع انرژی کم کربن در سبد انرژی کشور در راستای کاهش روند انتشار گازهای گلخانه ای، توسعه و کاربرد فناوری های نوین و فاقد آلایندگی، افزایش تولید و ترویج استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر، استفاده حداکثری از ظرفیتها و تسهیلات محیط زیست جهانی(مکانسیم مالی بین المللی که در سال ۱۹۹۴ با هدف تامین مالی پروژه های مرتبط با تغییر آب و هوا، تنوع زیستی، آب های بین المللی و لایه ازن تاسیس شد) و منطقه ای در ابعاد مختلف فنی، اقتصادی و آموزشی در چارچوب کنوانسیون و پروتکل، حمایت از تحقیقات و پژوهش های داخلی در جهت تحقق اهداف کنوانسیون و پروتکل، ایجاد آمادگی لازم برای پیشگیری و مقابله با پیامدهای سوء تغییر آب و هوا و توسعه استفاده از مشوق های اقتصادی به منظور ایجاد انگیزه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تعیین می شود.

بر اساس این مصوبه، کارگروه ملی تغییر آب و هوا متشکل از نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط که تعیین کننده سیاست ها و راهبردهای اجرایی کشور در ارتباط با کنوانسیون و پروتکل در کشور است، با مسئولیت معاون ذی ربط سازمان حفاظت محیط زیست و با عضویت نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه های امورخارجه، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل می شود.

همچنین حوزه مسئولیت دستگاه های عضو کارگروه ملی برای تهیه گزارش انتشار گازهای گلخانه ای بر اساس دستورالعمل هیئت بین الدول تغییر آب و هوا(نهاد بین المللی که در سال ۱۹۸۸ مشترکاً توسط سازمان هواشناسی جهانی و برنامه محیط زیست ملل متحد تاسیس شد تا به بررسی یافته های علمی در زمینه تغییر آب و هوار بپردازد) و ارائه آن به کارگروه ملی به شرح زیر است:

وزارت نیرو: مصرف سوخت در نیروگاه های حرارتی و یمزان نشر ناشی از تصفیه خانه های فاضلاب شهری به روش بی هوازی.

وزارت نفت: فرآیندهای اکتشاف، استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز و فرآورده های نفتی و انتشارات احتراقی و فرآیندی واحدهای پتروشیمی، مصرف سوخت در کاربری های مختلف صنعت نفت و گاز.

وزارت صنعت، معدن و تجارت: صنایع با اولویت گازهای گلخانه ای فرآیندی صنایع انرژی بر.

وزارت جهاد کشاورزی: بخش دام، زراعت و جنگل ها و مراتع.

وزارت کشور: مراکز دفن پسماند.

وزارت راه و شهرسازی: مصرف سوخت در بخش های حمل و نقل، خانگی – تجاری با همکاری وزارت کشور

بر این اساس، وزارت راه و شهرسازی(سازمان هواشناسی کشور) موظف است برای تقویت و تکمیل " شبکه ملی پایش آب و هوا " با همکاری وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(موسسه ملی اقیانوس شناسی) و سازمان فضایی ایران اقدام کند.

دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی پس از تصویب هیئت امناء و با رعایت بند(ب) ماده(۲۰) قانون برنامه پنجساله توسعه، مکلفند؛ پنج درصد(۵%) از اعتبارات پژوهشی خود را صرف تحقیق و توسعه در زمینه موضوعات مرتبط با تغییر آب و هوا کنند.

بر اساس این مصوبه، وزارتخانه های نفت و نیرو موظفند؛ به ترتیب برای تهیه و انتشار تراز جامع هیدروکربوری و انرژی کشور به صورت سالانه و پنجساله اقدام کنند.

اعتبارات لازم برای اجرای تکالیف مقرر در این آیین نامه در چارچوب بودجه سنواتی دستگاه های ذی ربط پیش بینی و پس از تامین از محل اعتبارات مصوب مربوط در اختیار دستگاه های مذکور قرار می گیرد.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است