به گزارش افکارنیوز، پژوهش ها نشان می دهند که بعضی از گیاهان در جلوگیری از ریزش مو تاثیر دارند. البته بیشتر این پژوهش ها روی جمعیت کمی انجام شده اند؛ بنابراین نمی توان درباره این نتایج نظر قطعی داد.

ادعای عطاری ها:
اگر موهایتان می ریزد، هر شب مقداری از ژل گیاه آلوئه ورا را به طور مستقیم روی پوست سر و موهایتان بمالید. این ژل حاوی آنزیمی است که می تواند باعثتحرک رشد موها شود. این گیاه باعثبهبود جریان خون در پوست سر نیز می شود. زمانی که خون به خوبی در کف سرتان در جریان است، صاحب موهای جدیدی می شوید و خطر ریزش موها نیز کمتر می شود.

نظر متخصص:
در عصاره گیاه آلوئه ورا انواع فاکتورهای مرطوب کننده و گشادکننده عروق و بسیاری مواد شیمیایی با خواصی دیگر وجود دارد. در عصاره خام و تلخیص نشده آلوئه ورا ترکیب های محرک و حساسیت زا نیز وجود دارند؛ به همین دلیل باید در استفاده از این گیاه دقت کرد. موادی مانند سوپراکسید دیسموتاز، زینک و ویتامین C در درجه نخست، آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که از اکسید شدن پوست و ترکیبات درونی بدن جلوگیری می کنند. درباره اثرهای مفید عصاره این گیاه با خواص مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی نظرهای موافق بیشتری وجود دارد. در مواردی مانند ترمیم زخم سوختگی و در درمان بعضی از سرطان ها و نیز اثر ضدپیری و ضدآفتابی آلوئه ورا نیز بررسی های انجام شده نتایج مثبت زیادی را نشان داده اند ولی درباره اثرهای ضدریزش مو هنوز توافق نظر وجود ندارد و نمی توان به طور قطعی نظر داد. اینکه صرف گشاد شدن عروق چه اثری در رشد مو دارد، باید بیشتر بررسی شود.

ادعای عطاری ها:
شاید شما هم شنیده اید که گیاه جینکوبیلوبا برای حافظه مفید است و باعثبهبود جریان خون می شود. به عقیده بعضی از متخصصان افزایش جریان خون در جمجمه و پوست سر باعثمی شود که مواد مغذی لازم به فولیکول های موها برسد و از ریزش آنها جلوگیری کند. می توانید روزانه از کپسول های این گیاه استفاده کنید.

نظر متخصص:
درباره این ادعا نیاز به بررسی بیشتری است. اینکه افزایش خون رسانی به سر تا چه حد می تواند در افزایش رشد موها موثر باشد، نکته ای است که هنوز نمی توان به طور قطعی به آن پاسخ داد.

ادعای عطاری ها:
کاتچین موجود در چای سبز که باعثلاغری هم می شود می تواند جلوی ترشح آنزیم ۵ آلفاردوکتاز را بگیرد. این آنزیم باعثمی شود هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون تبدیل شود و این اصلاً به نفع موها نیست. توصیه می شود روزانه چند فنجان چای سبز بنوشید و یا از قرص های این گیاه استفاده کنید تا جلوی ریزش موهایتان گرفته شود.

نظر متخصص:
کاتچین چنین خاصیتی دارد ولی به هیچ وجه در عمل ثابت نشده است که مصرف چای سبز باعثکاهش ریزش موها می شود. در واقع، محتوای چای سبز آکنده از ترکیب های آنتی اکسیدان است که در نهایت به نفع رشد موهاست. از این رو، درباره اینکه مواد داخل این گیاه چه تاثیری در رشد موها دارند، باید بررسی بیشتری صورت گیرد.

ادعای عطاری ها:
گزنه نیز مانند چای سبز عمل می کند. این گیاه خواصی دارد که جلوی ریزش مو را می گیرد. می توانید روزانه از کپسول های ۵۰ تا ۱۵۰ میلی گرمی این گیاه نیز استفاده کنید.

نظر متخصص:
بررسی روی ترکیب های تشکیل دهنده این گیاه نشان دهنده اثرهای مفید روی رشد موهاست. از سوی دیگر، این ترکیب ها روی آنزیم ۵ آلفاردوکتاز اثر مهارکنندگی دارند که شاید توجیهی برای این خاصیت باشد.

ادعای عطاری ها:
بابونه دوست موهای چرب است و با شوره سر مقابله می کند. این گیاه همچنین با تنظیم میزان رطوبت پوست سر مانع از خشکی آن می شود. بابونه باعثتقویت موها می شود و آسیب های وارد شده به موها را به حداقل می رساند.

نظر متخصص:
گیاه بابونه حاوی مواد شیمیایی با خاصیت مرطوب کنندگی است و کاربرد اصلی این گیاه و عصاره آن نیز همین است. همچنین بعضی از اجزای تشکیل هنده عصاره گیاه بابونه چربی را به خود جذب می کند. این ویژگی در افراد دارای کف سر چرب و خارش دار بسیار کمک کننده است. درباره اثرهای مفید در رشد مو نیاز به بررسی بیشتر است زیرا بررسی های فعلی کافی نیستند.

ادعای عطاری ها:
گل همیشه بهار در محصول های آرایشی بهداشتی مربوط به مو استفاده می شود. این گیاه خواص ضدالتهابی دارد و می تواند با شوره سر مقابله کند و باعثرشد موها شود. گل همیشه بهار فولیکول های مو را تحریک و آنها را تقویت می کند. علاوه بر این، از پیری زودرس موها نیز جلوگیری می کند. اگر خدای نکرده دچار بیماری و عفونت پوست سر شده باشید نیز می توانید روی خواص آنتی بیوتیکی این گیاه حساب کنید. گل همیشه بهار جلوی ریزش زود هنگام موها را می گیرد.

نظر متخصص:
در مورد اثرهای ضدالتهابی گل همیشه بهار اتفاق نظر وجود دارد. این گیاه می تواند التهاب کف سر افراد دچار شوره سر را کاهش دهد. اثرهای ضدریزش مو و پیشگیری کننده از ریزش موی این گیاه مختصر است و هرگز به تنهایی اثر قابل توجهی ندارد.

تندرستي/ شماره ۱۰۱/ ۲۲ فروردين ماه ۹۲/ معصومه حلوايي/ صفحه ۵۰