وقتی سن " نیسان آبی " از سن دهه شصتی ها فراتر می رود
گروه اجتماعی:

نیسان آبی، اسمی که در ایران عظمت خاصی دارد و راننده هایش به تندرانی با بی احتیاطی معروف هستند. قشر جوان و مسن جامعه ایرانی تا آنجایی که ذهنشان قد می دهد همواره این خودروی آبی رنگ را در خیابان ها دیده اند.

اما داستان نیسان آبی چیست؟ نیسان آبی نتیجه حس حسادت کارخانه نیسان ژاپنی به رقبایش به خصوص تویوتا است. در سال ۱۹۵۶ این کارخانه ژاپنی تصمیم به تولید وانتی گرفت به نام نیسان جونیور تا از این طریق تویوتا هایلوکس را از بازار به در کند و خود گوی تولید را در دستانش بگیرد.

به گزارشافکار نیوز،شاید بتوان گفت هدف از ساخت این وانت پرکردن خلا بین محصولات کوچک داتسون و کامیون های نیسان بود. اما رویای نیسان آبی ژاپنی ها بعد از تحقق یافتن عمر چندانی نداشت و سال ۱۹۸۲ پایان عمر " جونیور " در ژاپن بود؛ چرا که با افزایش رقابت صنعتی در این دهه، دیگر بازار دنیا تمایلی به حضور جونیور نداشت.

درحالی این کارخانه ژاپنی فاتحه نیسان جونیور را خوانده بود که درست در یک سال بعد جونیور در ایران متولد شد. شرکت زامیاد که از سال ۱۳۴۲ مشغول ساختن خودروهای سنگین و نیمه سنگین بود، سال ۱۳۴۹ با تولید نیسان جونیور رقیبی جدی برای وانت پیکان ایران ناسیونالی ها شد. سال ۱۳۵۰ زامیاد هم زمان با انتقال کارخانه از سه راه آذری به جاده کرج، تصمیم به تغییرات این خودرو گرفت و سرانجام در فوریه سال ۱۹۸۳(دقیقاً چهارشنبه ۴ اسفند سال ۱۳۶۱ شمسی) نیسان جونیور رسما حضور خود را در ایران اعلام کرد.

درحالی زامیاد را می توان پدر نیسان آبی در ایران دانست که جونیور در سال ۶۵ با تغییر نام با عنوان سایپا۲۴ تولید و عرضه شد. اما این موضوع نیز مانند عمر نیسان ابی در ژاپن تداومی نداشت و در سال ۱۳۷۷ نام نیسان آبی از سایپا ۲۴ به زامیاد ۲۴ تغییر کرد. از سال ۸۸ نیز مدل‌های جدیدی از روانه بازار شد. از سال ۸۹ نوع دیزلی آن با عنوان زامیاد۲۸nb برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تبریز به نمایش در آمد.

در ادامه کشاکش سایپا و زامیاد برای تولید نیسان آبی، اوایل کار تولید آن را سایپا متقبل شده بود. ولی در ادامه زامیاد توانست ساخت این وانت پرفروش را به عهده بگیرد. از آنجایی که پارس‌خودرو از زیرمجموعه‌های سایپا، پیش از انقلاب رابطه خوبی با نیسان ژاپن داشت شرکت مادر به لطف این کانال توانست تمهید ویژه‌ای برای جونیور به کار ببرد.

اکنون نیز زامیاد پس از سال ها، محصول موفق خود را کمی تغییر داده و با حفظ روح جونیور و وانت نیسان Z۲۴ محصولی با نام شوکا یا وانت نیسان لوکس را تولید کرده است؛ خودرویی که تفاوت بارزی در مشخصات فنی با مدل های قبلی خود ندارد و تنها تفاوتش در ارتباط با سیستم تعلیق و اکسل های جلو و عقب و کاهش ۲۰۰ کیلوگرمی وزن است که با تغییر سیستم اکسل جلو از کمک فنر هیدرولیکی با میله تنظیم به مستقل جناغی دوبل و همچنین تغییر اکسل عقب از کمک فنر هیدرولیکی با فنر تخت چند لایه به صلب، چرخنده هیپوییدی و در رابطه با تعلیق نیز با تغییر سیستم های عقب و جلو از سیستم فنر تخت به فنر پیچی و فنر شمش و کمک فنر های هیدرولیک تلسکوپی دوکاره شرایط را در شوکا کاملا متفاوت کرده است. این تغییرات فنی در حالیست که مشخصات ظاهری وانت شوکا در مقایسه با جونیور باستانی کاملا تغییر کرده است و دیگر خبری از آن نیسان آبی خشن نیست.

۴۱سال از حضور نیسان آبی در ایران می گذرد و این خودرو همچنان درصدر باربرهای محبوب شهری است. در حالی تحریم ها بر تولید انواع خودروها تاثیر گذاشته است که نتوانسته اند هیچ اثری برتولید این محصول باستانی داشته باشند.


معاون مهندسی شرکت زامیاد به نیسان آبی لقب باربر نجیب را می دهد. او آمار جالبی را از نیسان آبی می دهد. به گفته قرگوزلو، سال ۱۳۵۱ تاکنون این وانت توانسته ۲/۱ تریلیارد تن بار را بر روی جاده‌ها جابه‌جا کند که برابر وزن هشت هزار برج میلاد تهران است.

قراگوزلو وزن برج میلاد تهران را ۱۶۱ هزار تن میداند و میگوید: اگرچه این وانت بعد از ۴۰ سال باید سرنوشت پیکان را پیدا کند و تولیدش متوقف شود اما اگر نیسان جونیور از خط تولید زامیاد حذف شود محصول جایگزینی که بتواند واقعاً جای آن را بگیرد در دنیا با این قیمت وجود ندارد زیرادر حالی که این نیسان ۲/۲ تن بار میتواند حمل کند و به همین خاطر به خاور شهری معروف شده است.