واردات حجم عظیمی از صدف و حلزون خوراکی به کشور
گروه اجتماعی:

در حالی که طبق اعلام مسئولان هیچ ماده غیر حلالی مجوز واردات به کشور را دریافت نمی کند، در لیست وارداتی گمرک، نام انواع مواد غذایی غیر حلال به چشم می خورد.

به گزارشافکارنیوز،در سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۵۲ کیلوگرم حلزون منجمد، خشک شده، نمک سود یا در آب نمک به کشور وارد شده است. ارزش این محموله ۱۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۹۸۷ تومان بوده است.

طبق اعلام سازمان دامپزشکی واردات حلزون زنده به کشور ممنوع است و در صورت مشاهده این گونه در محل گمرک، محموله وارداتی معدوم خواهد شد. مسئولان این سازمان از معدوم سازی چندین محموله حلزون در فرودگاه امام خمینی(ره) خبر می دهند، اما گویا صدور مجوز واردات حلزون نمک سود شده در حیطه وظایف این سازمان نیست زیرا هیچ مرجع پاسخگویی در این زمینه وجود ندارد.

همچنین در سال گذشته، ۱۸ هزار و ۴۸۵ کیلوگرم صدف دو کفه ای به کشور وارد شده است. ارزش این محموله ۲۵۹ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۵۶ تومان بوده است. واردات حلزون و صدف دو کفه ای در تمام طول سال ۹۱ به جز آذر ماه انجام شده است.

همچنین در ماه های مهر، آبان، دی و بهمن ماموران گمرک ایران محموله هایی شامل دو گونه perna و Mytilus از صدف های دو کفه ای را ترخیص کرده است. حجم این محموله سه هزار و ۳۳۶ کیلوگرم بوده است.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر پیشین بهداشت در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود که به هیچ وجه مجوز ترخیص اقلام غیر حلال برای مصارف خوراکی در گمرکات ایران صادر نمی شود. از آنجا که به اعتقاد کارشناسان محموله های نمک سود شده به جز کاربرد خوراکی، مصرف دیگری ندارند، معلوم نیست چرا عملکرد گمرک با گفته های مسئولان کشور، تناقض دارد.