به گزارش افکارنیوز، اگرچه پوشیدن لباس‌های تنگ و جین‌های فاق کوتاه انتخاب بیشتر افراد مدپسند است، اما باید گفت پوشیدن شلوار و لباس‌های تنگ و چسبان سلامتی را به خطر می‌اندازند. چرا پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان برای سلامتی خطرناک هستند؟

پوشیدن شلوار جین تنگ موجب ناباروری در مردان می‌شود. تحقیقات علمی دانشمندان نشان می‌دهد میزان نرخ ناباروری مردان سوئدی در سال ۱۹۷۰ نسبت به سایر کشورها بسیار بالاتر بوده است. پس از تحقیقات بسیار در این زمینه دانشمندان تئوری شلوارهای تنگ سوئدی را ارائه دادند. شواهد نشان می‌داد مردانی که در یک دوره خاص و طبق مد شلوارهای جین تنگ پوشیده بودند، تعداد اسپرم کمتری داشتند.

سلامت مردان

پزشکان معتقدند شلوارهای جین تنگ به بیضه‌ها آسیب می‌رساند و شلوارهای تنگ و فاق کوتاه تحرک مفصل را محدود کرده و باعثکشش کپسول مفصلی می‌شود، به همین علت روی ستون فقرات اثراتی منفی برجا می‌گذارد.

دور کمر بیش از حد تنگ این شلوارها عضلات ناحیه شکم را که پوشش محافظ اندام‌های حیاتی بدن هستند، منقبض می‌کند و مشکلاتی از قبیل کاهش جریان مایعات لنفاوی، عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن و گردش خون ضعیف را منجر می‌شود.

پوشیدن شلوارهای تنگ لوله‌تفنگی و فاق کوتاه بر سیستم اعصاب محیطی فشار وارد کرده و باعثاحساس سوزش و گزگز در ناحیه پاها می‌شود.

یک پزشک کانادایی پس از بررسی طول استخوان ران سه زن جوان که به مدت شش ماه به طور مداوم شلوار جین تنگ پوشیده بودند، گزارشی را در یک مجله پزشکی منتشر کرد.

این پزشک اعلام کرده بود استفاده مکرر از شلوارهای تنگ منجر به یک اختلال عصبی شبیه به تونل کارپال در استخوان ران می‌شود.

دکتر مالویندر پارمر از بیمارستان انتاریو کانادا در این‌باره می‌گوید: افرادی که شلوارهای تنگ می‌پوشیدند، به احتمال زیاد در معرض خطر پاراستنری قرار دارند. پاراستنری درد غیر‌طبیعی مانند احساس گزگز، مورمور شدن و سوزش را به دنبال دارد. شواهد نشان می‌دهد زنانی که به‌طور مداوم شلوار جین تنگ می‌پوشند، از نوعی اختلالات عصبی خفیف رنج می‌برند، علاوه بر آن، این شلوارها حداقل پس از شش ماه تحرک مفصل ران و استخوان لگن را محدود می‌کنند.

خارش، سوزش پوست ناحیه ران، گزگز و مورمور شدن بافت‌ها از علائم بارز پاراستنری است. پاراستنری اندام‌ها به راحتی قابل تشخیص است و علائم آن در نهایت منجر به بی‌حسی بافت‌ها می‌شود.

گزگز و مورمور شدن به دنبال اختلال در سیستم اعصاب محیطی رخ می‌دهد و استرس، عفونت و متابولیک ضعیف بدن این اختلال را تشدید می‌کند.

پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان اگرچه آسیب جدی به اعصاب محیطی وارد نمی‌کند، اما این لباس‌ها کاملاً در ایجاد پاراستنری نقش دارند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند برای درمان پاراستنری از پوشیدن هرگونه لباس تنگ و شلوارهای فاق‌کوتاه خودداری شود.

پس از ۶ هفته با تغییر سبک پوشیدن لباس نشانه‌های بهبودی در بیماران آشکار می‌شود. جراحان و متخصصان قلب و عروق بیمارستان نیویورک اعلام کرده‌اند: پوشیدن لباس‌های تنگ و شلوارهای فاق‌کوتاه امتیاز نیست، هرچند این لباس‌ها مورد پسند بسیاری از زنان و مردان و نوجوانان است، اما برای سلامتی مضر هستند، اما دقیقاً چه چیزی پوشیدن مداوم این لباس‌ها را خطرناک می‌کند؟

بی‌حسی پاها

یک خطر شایع که این لباس‌ها به دنبال دارد، بی‌حسی ران یا همان Meralgia پاراستنری است. در این بیماری عصب حسی که از لگن خاصره منشعب می‌شودو به ران حس می‌بخشد، آسیب می‌بیند.

افرادی که شلوارهای تنگ می‌پوشند، گاهی اوقات می‌گویند در پاهایشان نوعی بی‌حسی دارند و زمانی که می‌ایستند، احساس می‌کنند پاهایشان حسی ندارد. دکتر موریسی می‌گوید این شرایط به خودی خود خطرناک نیست، اما اگر افراد به‌طور دائمی لباس‌های تنگ بپوشند و در طول چند روز پشت‌سر هم آن را تکرار کنند، باعثآسیب جدی به اعصاب حسی و محیطی بدن خود می‌شوند. متخصصان مغز و اعصاب در این خصوص سندرمی به نام سندرم شلوار تنگ را ارائه داده‌اند. افرادی که از سندرم شلوار تنگ رنج می‌برند، با علائمی مانند درد شکم، سوزش سردل و ریفلاکس معده مواجه هستند.

این علائم بسیار شایع است. شلوار تنگ، روی شکم فشار وارد می‌کند و بنابراین دستگاه گوارش عمل هضم را به خوبی انجام نمی‌دهد. افرادی که دارای ریفلاکس، سوزش معده یا سوزش سردل مزمن هستند، با پوشیدن لباس‌های تنگ و شلوارهای فاق‌کوتاه به تشدید علائم دامن می‌زنند. بنابراین لازم است به ویژه مردان زمانی که تلاش می‌کنند کمر شلوارشان را تنگ‌تر کنند، نگران باشند.

پزشکان بیمارستان کانادا هشدار دادند پوشیدن شلوارهای جین تنگ باعثچرخش بیضه‌ها می‌شود، به‌طوری که یکی از بیضه‌ها در کیسه بیضوی پیچ می‌خورد که باعثقطع شدن گردش خون و نابودی این عضو می‌شود.

مشکلات ارولوژی

متخصصان همچنین در حال تحقیق بر اثرات منفی شلوارهای تنگ بر مثانه هستند. نتایج بررسی‌های آنان نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفر یک نفر به خاطر پوشیدن شلوارهای تنگ احساس ناراحتی دارند. نیمی از این مردان گفته‌اند در قسمت کشاله ران احساس درد می‌کنند. گروهی دیگر مشکل مثانه و عده کمتری دچار چرخش بیضه شده بودند. روشن است ضعف مثانه، عفونت‌های دستگاه ادراری و کاهش تعداد اسپرم از عوارض پوشیدن لباس‌های تنگ و فاق‌کوتاه است.

شلوارهای تنگ در میان زنان و دختران جوان نیز طرفدار دارند که باعثبروز مشکلات گوارشی، عفونت‌های قارچی، عفونت دستگاه ادراری و در برخی موارد ایجاد لخته خون می‌شود. به غیر از عوارض گفته شده، این شلوارها باعثکاهش گردش خون در پاها و ناحیه ران می‌شود و باعثتجمع بافت‌های چربی بدشکل شده و سلولیت را تقویت می‌کند و در عملکرد عصب محیطی لترال فمور که محرک ران است، اختلال ایجاد می‌کند. این وضعیت زمانی تشدید می‌شود که گروهی بنا به عادت همیشگی تلفن همراهشان را در جیب جلوی این شلوارهای تنگ قرار می‌دهند.

مطالعات انجام شده توسط متخصصان پوست نشان می‌دهد نزدیک ۲۰ درصد از منافذ پوست بدن در زیر کمر تنگ شلوارها به یک عفونت باکتریایی آلوده است. اگر احساس کردید بدون ابتلا به یک بیماری خاص سردرد و تاری دید دارید، بهتر است لباس‌های گشاد بپوشید. متخصصان می‌گویند مردانی که پیراهن‌های خیلی تنگ و یقه‌های محکم می‌پوشند با طیف وسیعی از علائم سردرد روبه‌رو هستند.

لباسهای تنگ باعث فشرده شدن پوست شده و شرایط مساعدی را برای رشد قارچ و عفونت باكتریایی فراهم میكند. شلوارهای تنگ به مثانه فشار وارد كرده و محیط را برای رشد باكتری و عفونتهای دستگاه ادراری مساعد میكند. این افزایش فشار به دستگاه ادراری منجر به تكرر ادرار و درد شدید در مثانه میشود.درد شكم و یبوست یكی دیگر از مشكلاتی است كه با پوشیدن شلوارهای تنگ بروز پیدا میكند، زیرا این پوشش روند سرعت گوارش را كاهش میدهد.مطالعات نشان میدهد یكسوم مردان و زنان از سندرم شلوار تنگ رنج میبرند و ۴۰ درصد از مردان گاهی اوقات راحتی و سلامتی را قربانی مد میكنند.