به گزارش افکارنیوز، این پرواز پیشگامانه که تا حد زیادی توسط یک خلبان بر روی زمین کنترل می‌شد، از وارتون در لنکشایر به پرواز درآمده و پس از طی مسافت ۸۰۰ کیلومتر در اینورنس در اسکاتلند فرود آمد.

این دستاورد می‌تواند راه را برای هواپیماهای مسافربری بدون خلبان با قابلیت کنترل از زمین توسط اپراتورهای پهپاد هموار کند.

این هواپیمای ۱۶ نفره در این پرواز در حریم هوایی مشترک با هواپیماهای مسافربری پرواز کرد، اگرچه هیچ مسافری درون آن حضور نداشت.

این پرواز بخشی از پروژه ۶۲ میلیون پوندی کنسرسیوم پژوهشی ASTRAEA با هدف ایجاد فناوری برای مشترک کردن خطوط هوایی هواپیماهای مسافربری با پهپادهای بزرگ است.

اگر چه این پرواز در ماه آوریل انجام شده بود، اما جزئیات آن به تازگی رونمایی شده است. این جت‌استریم با همراهی یک خلبان و مهندسان پرواز از زمین بلند شد، اما هنگامی که به شکل مستقیم و همتراز در هوا قرار گرفت، کنترل پرواز به خلبان زمینی منتقل شده و تنها برای فرود مجددا کنترل در دست خلبان حاضر در هواپیما برگشت.

این هواپیما یک فناوری شناسایی را مورد آزمایش قرار داد که پهپادها در حریم فضایی غیرنظامی برای اطمینان از فاصله مناسب با ترافیک هوایی دیگر و انجام خودکار مانورهای اجتناب از برخورد نیاز خواهند داشت.

الگوریتم مورد استفاده برای این فناوری توسط کارشناسان امنیت هوایی در سازمان مقامات هوانوردی غیرنظامی انگلیس به دقت بررسی شده تا از تطبیق آن با قوانین هوایی درک شده توسط خلبانان در سراسر جهان اطمینان حاصل شود.

این هواپیما با استفاده از مجموعه‌ای از دوربینها در کابین خلبان و در زیر هواپیما برای ارسال تصاویر وضوح بالا به اپراتورهای زمینی کار می‌کند.

این حسگرها همچنین اطلاعات کلیدی در مورد هواپیما و جو اطراف آن را ثبت کرده و به اپراتورها دقیقا همان اطلاعاتی را که یک خلبان در کابین خود به آنها دسترسی داشته، ارائه می‌کنند.

این هواپیما اکنون قرار است تحت آزمایشات دقیق سیستم ایمنی قرار بگیرد تا از قابلیت آن برای اجتناب از آب و هوای بد، تشخیص و اجتناب از هواپیماهای نزدیک و انجام فرودهای اضطراری بدون کمک اطمینان حاصل شود.