ایجاد کارخانه فرآوری بلوط و تیر خلاص به جنگل‌های غرب کشور
گروه اجتماعی -

جنگل‌های بلوط غرب که در دهه‌های اخیر روند رو به زوالی را از نظر کمی و کیفی طی می‌کنند، با ایجاد کارخانه فرآوری بذر بلوط، یک گام به حذف کامل از مناطق غربی کشور نزدیک‌تر می‌شوند.

به گزارشافکارنیوز،بذر یکی از فاکتورهای اصلی برای تجدید حیات طبیعی در جنگل‌ها است. اما زادآوری در جنگل‌های زاگرس به دلیل دخالت‌های بی رویه زاگرس نشینان در این اکوسیستم جنگلی، در دهه های اخیر متوقف شده و تقریبا به صفر رسیده است.

زاگرس مهد پذیرش تمدن کهن ایرانی است. از دیرباز جنگل‌های غرب کشور، شاهد اقامت مردمی بوده که برای تامین معاش خود به شکل صد درصدی به این جنگل‌ها وابسته بوده‌اند. روزگاری زاگرس‌نشینان بذر بلوط را برای تهیه نان جمع‌آوری می کردند، اما به تدریج با توسعه کشت دیم در زیرآشکوب جنگل‌های زاگرس به منظور تولید گندم، برداشت و جمع‌آوری از بذر بلوط متوقف شد. متاسفانه دخل و تصرف در زیرآشکوب جنگل‌های زاگرس برای کشت و کار، سبب شد که خاک دستخورده این منطقه دیگر توان زادآوری نداشته باشد.

چرای بیش از حد دام از دیگر بلایایی بود که در سالیان درازی است، گریبان جنگل‌های زاگرس را گرفته است. با شیوع پدیده گرد و غبار در ایران که سوغات بیابان‌های عراق بود، درختان بلوط غرب، آرام آرام شروع به خشک شدن کرد. هنوز مطالعات و تلاش‌ها برای کشف دلیل خشکیدگی بلوط‌های غرب ادامه دارد. اما در چنین شرایطی دولت مجوز احداثکارخانه فرآوری بلوط را برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی صادر می کند!

در دولت نهم بود که معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به خواص بذر بلوط و توان تولید محصولات متنوعی نظیر روغن و … از این بذور، طرح ایجاد کارخانه‌های فرآوری بذر بلوط برای ایجاد اشتغال در استان‌های غربی کشور را به وزیر جهادکشاورزی ارایه کرد. در آن زمان گویا اجرای این طرح با مخالف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مواجه شد. چرا که اجرای چنین طرحی، زادآوری جنگل‌های زاگرس را با مخاطرات جدی روبرو می‌کرد.

اما به دنبال اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی، درباره ایجاد امکان استفاده از بذر بلوط برای علوفه دام‌ها، گویا مسئولان دولتی که گوش به زنگ ارایه سرخط ها از سوی رییس جمهور هستند، یکبار دیگر این طرح را به جریان انداخته‌اند.

هومان خاکپور، کارشناس منابع طبیعی از تلاش استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای راه اندازی کارخانه فرآوری بذر بلوط در این استان خبر می‌دهد. متاسفانه گویا مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان نیز با این شرط که سرمایه گذار این کارخانه فقط از ۱۰ درصد از بذرهای بلوط موجود در استان را فرآوری کند، با ایجاد چنین کارخانه‌ای موافقت کرده است! اما نکته اصلی اینجاست که مدیران استانی، چگونه قرار است نظارت کامل بر برداشت فقط ۱۰ درصد از بذرهای بلوط استان کهگیلویه داشته باشند.

بذر بلوط نه تنها عامل اصلی بقای جنگل‌های غرب کشور است، بلکه بخشی از خوراک حیات وحش ساکن در این جنگل‌ها را نیز تامین می‌کند. با برداشت بذرهای بلوط، رقابت نابرابری بین انسان و حیات وحش منطقه شکل می‌گیرد و به طور حتم در این رقابت، انسان پیروز خواهد شد. حیوانات گرسنه به مزارع حاشیه جنگل هجوم می‌برند و صید بی رویه سنجاب، گراز و غیره در استان‌های غربی کلید خواهد خورد.

متاسفانه بیم آن می‌رود که با ایجاد کارخانه فرآوری بلوط در کهگیلویه و بویراحمد، زمینه ایجاد چنین کارخانه‌ای در سایر استان‌های غربی کشور نیز فراهم شود. به این ترتیب، نسل درختان بلوط غرب تا چند دهه آینده به دلیل فشارهای ناشی از تغییر شرایط اقلیمی، هجوم گرد و غبار، جمع آوری بذر بلوط و در نتیجه عدم زادآوری، از نوار غربی کشور حذف شود.

سرمایه گذاری که دولت احمدی نژاد بدون بررسیهای کارشناسی مجوز برای آن صادر میکند، در دولتهای بعدی نیز به ناچار ادامه خواهد یافت و در نتیجه بدون شک، شاهد افول بیشتر جنگلهای بلوط غرب خواهیم بود.