به گزارش افکارنیوز، داشتن موهایی پرپشت و ضخیم آرزوی هر فردی است. بسیاری از افراد برای داشتن چنین موهایی دست به هر کاری می زنند اما گاهی تلاش هایشان نتیجه نمی دهد و موهای سرشان در طول زمان و به دلایل متعددی کم پشت و نازک می شود. نازک و کم پشت شدن موها منحصر به نوع خاصی از مو نیست و هر مویی هر جنسی که داشته باشد، چه فر، چه صاف و چه مجعد ممکن است نازک و کم پشت شود؛ اما اینکه چرا این اتفاق برای موها می افتد و بسیاری از مردم را نگران می کند، دلایل مختلف و بسیار زیادی دارد. شایع ترین شکل ریزش یا همان کم پشتی مو، ریزش موی ارثی مردانه و زنانه است که با توجه به شیوع بالای این شکل از کم پشتی مو، می توان آن را یک حالت طبیعی دانست.

چرا موهایم کم پشت شده است؟

یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکل در موها عوامل ارثی و ژنتیکی است. در مرحله بعدی کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود ویتامین ها و املاح، سوء جذب و کمبود پروتئین و اسیدهای چرب، رژیم های غذایی سخت، قطع قرص های ضد بارداری پس از یک دوره مصرف طولانی، ایجاد فشار و کشش زیاد روی تار مو با استفاده از ابزارهایی مانند بیگودی، تل، ماساژ دادن زیاد، سشوار کشیدن، تب بالا، وجود استرس فیزیکی مانند جراحی و استرس روحی مانند افسردگی شدید دخالت دارند که البته در بیشتر موارد پس از رفع عامل زمینه ای ریزش مو برطرف می شود. البته اگر کشش ها و فشارهای ایجاد شده روی مو به موقع برطرف نشوند آن موقع فرد باید منتظر ریزش دائمی موهایش باشد. البته فقط این عوامل نیستند که باعثکم پشتی و نازک شدن موها می شود؛ در درصد کم اما مهمی از موارد، وجود یک بیماری باعثناتوانی موها می شود؛ برای مثال در خانم ها کم خونی و به وجود آمدن اختلال های هورمونی مانند کیست تخمدان، از دلایل ثانویه بروز کم پشتی موها هستند.

از سایر دلایل آن می توان به کمبود اسیدهای آمینه، کم کاری تیروئید، پرکاری هیپوفیز، بیماری های روماتیسمی و… اشاره کرد. با این حال کمتر پیش می آید بروز یک مشکل و بیماری باعثنازکی و کم پشتی موها شده باشد و بیشتر اوقات این خود ما هستیم که به جنگ حالت طبیعی موهایمان می رویم و پاک آنها را از شکل و قیافه می اندازیم.

چه کار باید کرد؟

اولین اصل در داشتن موهایی پرپشت و ضخیم این است که با موهایتان خوش رفتاری کنید. قدم های بعدی رعایت اصول بهداشتی مانند حمام کردن منظم، ملایمت در خشک کردن و شانه کردن موها، استفاده به جا و صحیح از نرم کننده ها، انجام ندادن کارهایی مانند اتو کردن موها، رنگ و صاف کردن، رعایت یک رژیم غذایی مناسب همگی به حفظ سلامت موها کمک می کند. البته داروهایی نیز وجود دارند که بنا به صلاحدید پزشک باید مصرف شوند. علاوه بر این نکته ها، امروزه از روش هایی مانند لیزر درمانی و مزوتراپی هم برای حل این مسئله کمک گرفته شده که البته نتایج چندان مناسبی هم به دست نیامده است.

استفاده از شامپو تاثیر خاصی در تقویت موها ندارد زیرا حداکثر چند دقیقه روی سر باقی می ماند؛ سپس شسته می شود. با این وجود اگر شامپوی مناسب و مخصوص مو برای مثال موهای چرب، خشک و… استفاده شود، به مو حالت مناسبی می دهد و باعثمی شود راحت تر شانه شوند. شانه های دندانه درشت تر و برس های کم دندانه چوبی هم بهترین گزینه برای این موها هستند و آنها را وز نمی کنند. هفته ای سه بار شستشو هم کافی است.

آیا ماسک ها و روغن های گیاهی به درد می خورند؟

زمانی که موها کم پشت می شوند، بعضی از افراد به استفاده از انواع و اقسام ماسک ها و حجم دهنده های مو روی می آورند تا نازکی و کم پشتی موهایشان را بپوشانند. ماسک های مو در واقع انواعی از نرم کننده های مو هستند که به طور عمده برای رفع درهم رفتگی موهای رنگ شده مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که این مواد به صورت لایه نازکی روی سطح مو قرار می گیرند، هم شانه کردن را آسان می کنند و هم کمی ظاهر ضخیم تری به موها می بخشند اما به خودی خود هیچ تاثیری در تقویت رشد مو ندارند. مصرف مکرر و پی در پی ماسک های موها و عدم رعایت اصول بهداشتی مانند شستشوی مرتب نیز باعثتجمع بقایای مواد روی موها شده و ظاهر آنها را کدر و کثیف نشان می دهد. سنگینی مو هم در دراز مدت به ریزش مو می انجامد.

ماسک ها یک تاثیر منفی دیگر هم دارند که در کسانی که پوست کف سر چرب دارند مشخص تر است. چنانچه این مواد به کف سر برسند، باعثتحریک، خارش و پوسته ریزی پوست کف سر می شوند.

گفته شده که استفاده از روغن بعضی از گیاهان و دانه ها مانند روغن هسته انگور، روغن جوجوبا، روغن زیتون، روغن کرچک، روغن نارگیل و گیاه رزماری در تقویت موهای نازک و کم پشت تاثیر مثبتی دارد.

در مورد تاثیر این گونه روغن ها نمی توان پاسخ دقیق و قطعی داد زیرا نیاز به انجام پژوهش های گسترده و وسیع روی تعداد زیادی از افراد به روش علمی و کنترل شده دارد اما در پژوهش های کوچک و کنترل نشده اثرهای مفید مختصری برای بعضی از این مواد مانند عصاره گیاه رزماری گزارش شده است. در این گیاه موادی وجود دارد که باعثمهار اثرهای هورمون مردانه روی مو می شوند.

تندرستي/ شماره ۱۰۱/ ۲۲ فروردين ماه ۹۲/ ليلا حسين زاده/ صفحه ۵۱