به گزارش افکارنیوز، همه ما آرزو داریم در زندگی افراد مهم و تاثیرگذاری که در پیرامون مان هستند، بیش از یک رهگذر ساده باشیم و چنان تاثیری روی طرف مقابل بگذاریم که بر اثر آن، خودمان نیز شادی و محبوبیت بیشتری را تجربه کنیم. با این وجود بسیاری از ما به دلیل ناآگاهی از روش های صحیح ارتباطی، به درستی رفتار نمی کنیم و نه تنها موفق به جذب افراد غریبه نمی شویم، بلکه گاهی حتی دوستان بسیار قدیمی خود را نیز از دست می دهیم. این مقاله می کوشد به شکلی کاملاً جامعه و خلاصه، روش های صحیح ارتباطی را به شما بیاموزد. بدیهی است که تمامی روش ها و راهکارهای ارائه شده در این مقاله پایه علمی دارد و براساس اصول هوش اجتماعی گردآوری شده است.

راهکار اول: پیش از سخن گفتن بیندیشید و هیچ گاه بدون مقدمه شروع به صحبت نکنید. ابتدا افکار به هم ریخته خود را مرتب کنید؛ سپس سخن بگویید.

راهکار دوم: به آنچه می گویید، گوش بسپارید و بکوشید گفته های خود را از دیدگاه دیگران مورد قضاوت قرار دهید.

راهکار سوم: معنی کلام خود را دقیقاً بیابید و ببینید آنچه منظور شما بوده با آنچه گفته اید، تشابه و تطابقی دارد یا در تضاد است.

راهکار چهارم: سعی کنید منظور واقعی سخنان مردم را از پشت کلامشان دریابید. برخی از مردم می کوشند نیت واقعی شان را پنهان کنند یا تلاش می کنند با حرف هایشان شما را متقاعد سازند. پس اگر فقط به حرف هایشان گوش کنید، گمراه خواهید شد. اغلب مهمترین بخش هر مطلب، پاراگراف اول آن است و یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط مستقیم و روشن، پیش از هر چیز تصحیح گفتار خودتان است.

راهکار پنجم: مکالمه های کوتاه داشته باشید. تمرین کنید که در چند کلمه و در محدودترین زمان ممکن، نقطه نظرات خود را به بهترین وجه منتقل کنید.

راهکار ششم: هنگامی که از طرز تفکر شنونده نسبت به خود آگاه باشید، بهتر می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. برای این کار، پیش از آغاز کلام جمله ای زیبا و جالب بگویید؛ سپس حرف اصلی خود را بیان کنید.

راهکار هفتم: ارتباطات مهم مربوط به خودتان را شخصاً رهبری کنید. در این میان مهم آن است که برای برقراری ارتباط های مهم، کسی را مامور این کار کنید.
راهکار هفتم: کلمات را در جای صحیح به کار ببرید. یکی از دلایل اصلی سوءتفاهم، عدم کاربرد صحیح کلمات است، زیرا گاهی تغییر حالت کلمات سبب می شود معنا و مفهومی متفاوت پیدا کند.
راهکار هفتم: مخاطب خود را بشناسید.

راهکار هشتم: هنگامی که در حال صحبت کردن هستید، خود را جای شنونده یا مخاطب قرار دهید تا دریابید دقیقاً چه احساسی دارد. اگر این کار را به درستی انجام دهید، تجربه ای ارزشمند به دست می آورید.

راهکار نهم: هرگز درصدد توضیح مطلبی نباشید که درباره آن اطلاعات کافی ندارید، بلکه چیزی را بگویید که قبلاً درباره آن مطالعه کرده و اطلاعاتی جامع و کامل درباره آن دارید.

راهکار دهم: از تلفن به عنوان وسیله ارتباطی استفاده نکنید، چرا که نمی توان از پشت تلفن ارتباطی حقیقی برقرار کرد.

راهکار یازدهم: از عبارت «به نظر من…» استفاده نکنید. به جای استفاده از این جمله می توانید بگویید: «نقطه نظر جالبی است. ممکن است درباره آن بیشتر توضیح دهید؟»

راهکار دوازدهم: بیاموزید که اشتباهات خود را بپذیرید. هرگز از اشتباه کردن نترسید، زیرا ترس باعثعدم پیشرفت هوشی شما خواهد شد. به پرسش های دیگر به راحتی پاسخ بگویید و به گفتار و رفتار خود بدون جبهه گیری فکر کنید. به این ترتیب آسان تر می توانید اشتباهات خود را رفع کرده و رفتاری عاقلانه را پیش بگیرید.

راهکار سیزدهم: در برابر هر انتقادی از خود دفاع نکنید، زیرا هر انتقاد علاوه بر نکات منفی، جنبه هایی مثبت هم دارد. اگر نتوانید درباره نکات منفی و ضعیف رفتار خود با خونسردی و گشاده رویی برخورد کنید، ویژگی های مثبت خود را همه از دست می دهید.

راهکار چهاردهم: در هیچ زمینه ای اغراق نکنید. اغراق در هر مسئله ای از اعتبار کلامتان می کاهد و نه تنها دیدگاه شما را تقویت نمی کند، بلکه آن را زیر سوال می برد.

راهکار پانزدهم: صدای خود را هرگز بلند نکنید، چرا که این کار خشم طرف مقابل را بر می انگیزد و سبب ایجاد دشمنی بین شما و شنونده می شود. اگر به راستی می خواهید نظر کسی را نسبت به عقاید خود جلب کنید، آرام و حتی با صدایی نجواگونه صحبت کنید. آن گاه خواهید دید چطور همه به سخنان شما گوش می دهند.

راهکار شانزدهم: سعی در متقاعد کردن دیگران نداشته باشید. اغلب مردم تمایلی به پذیرفتن اشتباهات خود و عقاید دیگران ندارند، مگر آنکه درباره موضوع مورد بحث، تخصص و شناخت داشته باشید. نظر خود را سازماندهی شده بیان کنید. اینک شنوندگان هستند که باید تصمیم بگیرند آن را بپذیرند یا رد کنند.

راهکار هفدهم: بی جهت بحثو جدل به راه نیندازید. اغلب مردم به نظرات افراد عصبی و اهل بحثو دعوا توجه نمی کنند. برخی عادت دارند هر نکته ای را هر چند کوچک به بحثو جدل بکشانند. هرگز شما نباید از این قبیل افراد باشید. فراموش نکنید که حتی بیان یک نقطه نظر منطقی و صحیح هم در قالب بحثو جدل پذیرفته نخواهد شد و شما با این روش، به شخصیتی ناپسند تبدیل می شوید.

راز/ شماره ۲۴/ نيمه اول ارديبهشت ماه ۹۲/ صفحه ۷۶