" یک بازیگر فقط باید بازیگر باشد "

به گزارش افکارنیوز، بهار نوحیان متولد سال ۱۳۵۶، تحصیل کرده تئاتر در دانشگاه تهران است. از هجده سالگی کارش را در مجموعه «سیاه سفید خاکستری» سیامک شایقی آغاز کرده. او یک برادر بزرگتر از خودش دارد. نوحیان در حال حاضر در نقش افرای مجموعه «بال های خیس» بازی می کند که هر شب از شبکه اول سیما پخش می شود.

از ابتدای ورودتان به بازیگری بگویید.

یکی از بستگان ما در دانشگاه تئاتر تدریس می کنند و یادم است چندین بار به همراه ایشان به تمرین های تئاتر در تئاتر شهر رفتم و از همانجا علاقه ام شروع شد اما به دلیل اینکه باید درس می خواندم تا هجده سالگی صبر کردم و بعد از دانشگاه کار بازی را شروع کردم، با گروه سیامک شایقی آشنا شدم و در سریال «سیاه سفید خاکستری» در نقش یک دختر محصل بازی کردم. بزرگترین ویژگی آن کار گروه هم سرایی اش بود که ما بین قصه چندین نفر از گروه گروه بازیگران به همسرایی می پرداختند.

خانواده با بازیگر شدن تان موافق بودند؟

بله مادرم کمی نگران تحصیلم بود اما پدرم دائم تشویقم می کردند که حتماً کارت را ادامه بده و زمانی که سن کمی داشتم با اصرار پدر به جلسات تمرین می رفتم.

بعد از این مجموعه تا فاصله ای که ما شما را در مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» مشغول کار بودید؟

بعد از اولین کارم در سریال های «بگذار آفتاب برآید»، «نیستان» و… بازی کردم و پس از آن در جشنواره تئاتر فجر جایزه ویژه برای نقش «ژاندارک» را گرفتم و یک دوره ای بعد از دریافت جایزه ام کم کار شدم.

و بازگشت تان به هنر با مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» بود؟

بله بعد از آن دوران از دفتر اکبر تحویلیان با من تماس گرفتند و دعوت به همکاری شدم که یکی از قسمت های پر بیننده این مجموعه شد همان قسمتی که مرد به همسرش مدام می گفت تو پیر هستی و او را طلاق داد و همسر دیگری گرفت و بچه شان از کودکی پیر بود! بعد از آن در چندین تله فیلم بازی کردم.

مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» سریال جدیدی بودی که تا به حال شبیه آن را ندیده بودیم. می خواهم بدانم قصه هایی که در این مجموعه وجود داشت را تا به حال از نزدیک لمس کرده بودید؟

اگر بخواهم به لحاظ قصه برایتان بگویم فکر می کنم که یک قسمت هایی خیلی خوب نوشته شده بود و این خیلی سخت است که شما بخواهی در مدت زمان ۴۵ دقیقه یک قصه ای را مطرح کنی، گره گذاری کنی و در پایان به نتیجه اش هم برسانی.

چطور شد که به پروژه «بال های خیس» پیوستید؟

با عباس رنجبر از قبل آشنایی داشتم و پس از اینکه فیلمنامه را خواندم به شدت با آن ارتباط برقرار کردم و از همان ابتدا افرا در تمام قسمت های داستان بودند اما پس از تدوین ظاهراً تغییراتی لحاظ شده است.

جذابیت های افرا برایتان در کدام بعد این نقش بود؟

افرا از این لحاظ برایم جالب بود که اگر دختر با ایمانی است و به اصول دینی اش پایبند است و در کل دختر خوبی است اما دختر ضعیفی نیست به این خاطر که قوی و محکم بار آمده و من در طول کار مدام تلاشم بر این بود تا بیان محکمی داشته باشم و به این خاطر حتی روزی چند بار تمرین بیان می کردم و دوست داشتم او را محکم بازی کنم. در قسمت های ابتدایی دیدیم که به خاطر سوختگی ناگهانی که دچارش شد نامزدش او را رها کرد اما در ادامه دیدیم که باز هم ایستادگی می کند و به خاطر قوی بودنش لطمه جدی ای نمی خورد. به عقیده من انتخاب نام افرا برای این نقش بسیار متناسب با شخصیتش بود افرا را خیلی دوست داشتم و در تمام طول کار تلاشم را کردم.

فیلمنامه را دوست داشتید؟

بله و نکته مهمی که در این قصه وجود داشت این بود که نویسنده درباره مسائل اخلاقی خوبی که شاید تا به حال به آنها پرداخته نشده صحبت کرده بود چیزی که در این چند ساله اخیر کمتر شاهدش بودیم.

بازخوردهای مردم تا الان چطور بوده؟

در کوچه و خیابان با کسانی مواجه شدم که «بال های خیس» را نگاه می کنند و این نکته مثبتی است.

سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر در نمایش «درخشش در ساعت مقرر» نقش خاصی را به عهده داشتید.

همکاری با این گروه برایم بسیار جذاب و لذت بخش بود حمیدرضا نعیمی مرد بسیار محترم و بااخلاقی هستند و یکی از بهترین کارهایی بود که در آن حضور داشتم.

تا به حال برایتان پیش آمده که نقشی را دوست داشته باشید بازی کنید اما نشده باشد؟

بله سریالی بود در مورد مولانا که بخش اولش به تمام رسیده و در حال حاضر در حال ضبط بخش دوم آن هستند من برای نقش دختر خوانده مولانا تست گریم هم شدم و خیلی دوست داشتم که این نقش را بازی کنم اما خب قسمت نشد.

در کل چه نقش هایی را بیشتر می پسندید؟

نقش هایی که گره داشته باشد و مخاطب را درگیر خود کند گاهی اوقات پیش می آید که یک نقش اصلی این خصیصه را دارد و گاهی اوقات هم پیش می آید که این طور نیست.

فکر می کنید راز ماندگاری یک بازیگر چیست؟

خیلی مهم است که یک بازیگر بتواند انتخاب های درست داشته باشد و بتواند بین کارهای پیشنهادی بهترین را برگزیند.

غیر از بازیگری حرفه دیگری ندارید؟

خیر چرا که معتقدم یک بازیگری فقط باید بازیگر باشد و نمی دانم در این رابطه اشتباه می کنم یا نه. یک بازیگر باید فیلم ببیند، کتاب بخواند و همه اینها تمام فرصتش را پر می کند اینکه متمرکز روی بازی ام کار کنم را بیشتر می پسندم تا اینکه به کارهای جانبی ای بپردازم. ضمن اینکه فیلمنامه نویسی را خیلی دوست دارم و بر این باورم اگر یک بازیگر توانایی فیلمنامه نویسی داشته باشد خیلی خوب می تواند شخصیت پردازی کند.

راه زندگي/ شماره ۳۷۶/ پانزدهم ارديبهشت ماه ۹۲/ مائده ميري/ صفحه ۲۶