به گزارش افکارنیوز، او در زمره خواننده هایی قرار می گیرد که پله های پیشرفت را یکی یکی پشت سر گذاشته و یک شبه ره صد ساله را طی نکرده است. فرزاد فرزین کار موسیقی را از سال ۷۸ آغاز کرده و حالا که نزدیک به پانزده سال از فعالیت او در این عرصه می گذرد توانسته نام خود را به عنوان یکی از ستاره های خلاق موسیقی پاپ ایران مطرح نماید. فرزاد این روزها سخت مشغول کار روی آلبوم جدیدش است، آلبومی که در آن با فرزاد فرزین جدیدی روبرو خواهیم بود و قطعاً از شنیدن آن غافلگیر خواهیم شد. او در این آلبوم به سراغ ریسک های جالبی رفته و برای اولین بار تصمیم گرفته انگلیسی خواندن را هم تجربه کند. آقای «شومن» این روزها با تیتراژ موفقی که برای تلویزیون خواند روزهای خوبی را پشت سر می گذارد و با روحیه ای بالا برای موفقیت های آینده دور خیر کرده است.
این شما و این سورپرایزهای آقای SHOW MAN

این اولین تیتراژی بود که برای «ماه عسل» خواندی، درسته؟

من پیش از این، یک بار در سال ۸۶ و ۸۷ برای شب های قدر، آهنگی را برای این برنامه آماده کردم که در آن ایام به عنوان تیتراژ پخش می شد که البته فضای کاملاً متفاوتی با آهنگی که امسال برای این برنامه ساختم داشت و برخلاف تیتراژ امسال که یک کار عارفانه با فضایی عاشقانه است، کاری بود که در رثای امیرالمومنین(ع) ساخته شده بود.

چی شد که تیتراژ ابتدایی ویژه برنامه افطار امسال شبکه ۲ به فرزاد فرزین رسید؟

عوامل برنامه در ابتدا پیشنهاد دادند که این آهنگ به صورت چند صدائه ساخته شود که من موافق این موضوع نبودم و به دلیل زمان اندکی که وجود داشت و همچنین فضای عرفانی آن معتقدم بودم بهتر است این آهنگ با صدای یک خواننده به گوش مخاطب برسد تا بتواند ارتباط خوبی با مردم برقرار کند. در نهایت سه آهنگساز روی ترانه این قطعه کار کردند و ملودی ساختند که در نهایت و در دقایق آخری که برای تحویل کار فرصت داشتم، جرقه ای در ذهنم به وجود آمد و ملودی کار را ساختم. آنقدر ملودی به دل خودم نشسته بود که به دوستانم گفتم یا این آهنگ را با این ملودی اجرا می کنم یا به طور کل از اجرای آن انصراف می دهم. در نهایت دوستان هم کار را دوست داشتند و تصمیم بر این شد که این آهنگ به عنوان تیتراژ ابتدایی برنامه «ماه عسل» پخش شود.

نظرت در مورد ترانه کار چیست؟ زمانی که ترانه را دیدی با توجه به اینکه یک مقدار از فضای کلی کارهایت فاصله داشت به فکر استفاده از ترانه دیگری نیفتادی؟

فکر نمی کنم بتوان در مجموع، ترانه هایی که تا امروز استفاده کرده ام را در دسته خاصی قرار داد و از نظر جنس کلام، تقسیم بندی مشخصی داشت. در آلبوم های مختلف از کلام های مختلفی استفاده کرده ام و همیشه سعی کرده ام در کارهایم تنوع ایجاد کنم. در مورد این آهنگ هم فکر می کنم، ترانه به حس و حال خودم نزدیک بود و به خوبی توانستم با آن ارتباط برقرار کنم.

در بین تیتراژهایی که ماه رمضان امسال از تلویزیون پخش شد، کدام کار بیشتر به دلت نشست؟

آهنگ احسان خواجه امیری که برای سریال «مادرانه» خوانده بود را بیشتر از بقیه کارها دوست داشتم و فکر می کنم از بقیه کارها بهتر بود. البته آهنگ مهدی یراحی هم کار خوبی بود.

نکته جالب در بین تیتراژهای ماه رمضان امسال این بود که تو، مهدی یراحی، احسان خواجه امیری، و رضا صادقی ترانه هایی از روزبه بمانی را اجرا کردید، نگاهت نسبت به این موضوع چیست؟

من فکر می کنم نکته مهم توانایی ترانه سرایان است. خلق کاری مثل «ماه عسل» کار آسانی نیست. اگر تاریخچه تیتراژها را نگاه کنیم شاید دو سال یک بار با تیتراژی مثل «میوه ممنوعه» مواجه شویم که با موفقیت همراه بوده و هیت شده! ترانه کار، قطعاً روی موفقیت یک تیتراژ تاثیر زیادی دارد. اگر دقت کنی متوجه می شوی که ترانه اکثر تیتراژهای ماندگار چند سال اخیر مثل «میوه ممنوعه» احسان خواجه امیری یا «ماه عسل» محسن یگانه توسط روزبه بمانی سروده شده است و فکر می کنم وقتی یک ترانه سرا، چنین توانایی و ظرفیتی دارد، باید از وجودش استفاده کرد. البته این بدان معنا نیست که ما همین یک ترانه سرا را داریم، بلکه ترانه سراهای خوب دیگری هم در کشورمان فعالیت می کنند و باید از آنها هم در وقت مناسب استفاده کرد.

آن طور که در برخی خبرگزاری ها مطرح شد، نام «شک» را برای آلبوم انتخاب کرده ای، چرا شک؟

«شک» نام آلبوم من نیست. چون اسمی برای آلبوم انتخاب نکرده بودیم، یک اسم پیشنهادی روی پرونده آلبوم گذاشتم و برای انجام امور مربوط به مجوز، تحویل ارشاد دادم. متاسفانه نمی دانم این کار غیر حرفه ای از کجا نشات گرفته و این اخبار چگونه وارد رسانه ها شده است.

این یعنی برای نام آلبوم هنوز به تصمیم نهایی نرسیده ای؟

هنوز نه.

و قرار است مثل دفعات قبل، این بار هم نام آلبومت با حرف «ش» آغاز شود؟

دارم تلاش می کنم به اسمی برسم که با «ش» شروع شرود، اما اگر اسم انتخابی با مجموعه آلبوم تناسب نداشته باشد، اصراری ندارم که حتماً این اتفاق بیفتد. شاید این آلبوم اولین مجموعه ای از من باشد که نام آن با «ش» شروع نمی شود.

یکی از ابزارهای دیده و شنیده شدن موسیقی کلیپ است، در این مورد هم ایده ای داری؟

بله، انشاءالله کلیپ هایی را آماده و به صورت مجاز منتشر خواهیم کرد. با مجید عبدی(یکی از تهیه کنندگان آلبوم) برنامه ریزی هایی در این مورد داشته ایم که خیلی پر قدرت تر از دفعات قبل در این حوزه کار کنیم. همان طور که گفتم باید نگاه تغییر پیدا کند. کلیپ و پخش آن در رسانه ای که همه دنیا بتواند آن را تماشا کند، در ذات چیزی بدی نیست.

فکر می کنم باید روی این موضوع فکر شود که ما برای اینکه حرفی در موسیقی دنیا داشته باشیم نیاز به شناخته شدن داریم. از کشورهای عربی تا آسیای شرقی و آمریکا و… همه از تصویر در موسیقی استفاده می کنند. ما باید به این باور برسیم که می توان در چهارچوب فرهنگ کشور خودمان موزیک ویدئوهای خوبی بسازیم.

و در کلیپ هایت هم باید منتظر سورپرایز باشیم؟

قطعاً شاهد کارهای متفاوتی خواهید بود. از همین جا این خبر را اعلام می کنم که باید منتظر کلیپ های با کیفیتی از من باشید. تنها مشکلی که الان با آن روبرو هستیم بحثزمانبندی است. ۱۳ آبان ماه محرم آغاز می شود و ما تصمیم داریم آلبوم را مهرماه وارد بازار کنیم تا بتوانیم کنسرت های تهران را آغاز کنیم. به دلیل محدودیت زمانی که داریم پروسه تولید آلبوم و کلیپ ها به شکل موازی و همزمان در حال انجام است. البته کارها با توجه به همه سختی هایی که وجود دارد، تا امروز به خوبی پیش رفته!

این فشردگی کار به کیفیت آلبوم لطمه نمی زند؟

شک نکن اگر حس کنم به کیفیت کار لطمه ای وارد می شود، آلبوم را منتشر نمی کنم. در واقع کیفیت را فدای سرعت در انتشار آلبوم نخواهم کرد. من تلاشم را می کنم که کارها را به شکل کاملاً حرفه ای جلو ببرم، اما اگر حس کنم بخشی از کار با مشکل مواجه می شود، از منافع ام می گذرم.

یکی از سورپرایزهایی که در آلبوم بعدی ات با آن مواجه خواهیم بود، آهنگ هایی است که به زبان انگلیسی اجرا کرده ای، چی شد که به سراغ خواندن به زبان انگلیسی رفتی؟

قطعاً من هیچ کاری را بدون دلیل انجام نمی دهم. ببین، من حس می کنم نگاه مسئولان و هنرمندان به موسیقی پاپ داخلی باید به این شکل باشد که به سمتی حرکت کنیم که مردم دنیا هم متوجه کارهای ما بشوند. ما یک زبان مشترک در دنیا داریم به نام زبان انگلیسی که متاسفانه تعداد کمی از مردم با این زبان آشنایی دارند. من سعی کردم در آلبوم بعدی کاری را انجام دهم که خواننده های ما به تدریج در سطح بین المللی شناخته شوند. همانطور که یک خواننده اسپانیایی با تکیه بر فرهنگ کشور خود یک کار را به زبان انگلیسی اجرا می کند و اتفاقاً در سطح جهانی مطرح می شود، ما هم می توانیم این کار را انجام دهیم. ما در چهارچوب فرهنگی خودمان می توانیم حتی کلیپ هایی بسازیم به دست مردم دنیا برسانیم تا از این طریق به عنوان سفیران فرهنگی کشور فعالیت داشته باشیم. البته این موضوعات، کارهای بسیار سختی است که من با برنامه ریزی به سراغ آنها رفته ام.

یعنی خواندن این قطعات انگلیسی برای فرزاد فرزین آغاز جهانی شدن است؟

قطعاً به دنبال جهانی کردن موسیقی ام هستم، اما این مقدمه کار است. ابتدا باید در این زمینه تجربه اندوزی کنیم.

فکر می کنم انگلیسی خواندن از انگلیسی حرف زدن سخت تر است، نه؟

بله، انگلیسی خواندن خیلی سخت تر از چیزی بود که تصور می کردم. به شخصه دوست دارم وارد ریسک ها و آزمون و خطاهایی شوم که خیلی ها جرات ورود به آن را ندارند. چون من نمی توانم در کارم در جا زدن را تحمل کنم و همیشه به دنبال پیثشرفت و حرکت رو به جلو هستم. این پیشرفت هم نیاز به یکسری ابزار دارد که اولین گام همین جهانی شدن است. البته هدف ما خیلی دور است اما فکر می کنم همه ما از مسئولان گرفته تا هنرمندان باید نوع نگاه مان را یک مقدار تغییر دهیم و به سمت موسیقی روز دنیا حرکت کنیم، تا بتوانیم با موسیقی دنیا رقابت داشته باشیم.

فضای کلی آلبوم چطوری است؟

این آلبوم، یک مجموعه پاییزی است. البته قطعات شاد هم در این آلبوم وجود دارد اما خودم کارهای SLOW آلبوم را بیشتر دوست دارم.

و چند تراک است؟

۱۴ قطعه که ۱۱ تای آن فارسی و ۳ آهنگ هم به زبان انگلیسی است.

عوامل آلبومت را هم برایمان معرفی کن.

مسعود رجبی، روزبه بمانی، یاحا کاشانی، و زهرا عاملی دوستانی هستند که در بخش ترانه در آلبوم بعدی حضور دارند. کار ساخت همه ملودی ها هم برعهده خودم بوده و سیروان خسروی، نوید سپهر، مهران خلیلی، مهران عباسی، کوشان حداد و امیرمیلاد نیکزاد هم کار تنظیم قطعات را انجام داده اند.

یاشار خسروی نوازنده ای است که با کمک های تو به شهرت رسید، اما امروز خبری از او در گروه فرزاد فرزین نیست و در گروه بابک جهانبخش ساز می زند. دلیل جدایی او از گروهت چیست؟

اول باید این نکته را بگویم که یاشار خسروی را من مطرح نکردم. ایشان نوازنده خوبی است که توانست استعداد و توانایی خود را در کنسرت های من نمایان کند. ماجرای حضور ایشان در گروه آقای جهانبخش هم مسئله ای است که به من ارتباط پیدا نمی کند و خودشان صاحب اختیار هستند. بهتر است بیشتر از این در مورد این موضوع صحبت نکنیم.

و دلیل جدایی اش؟

ترجیح می دهم این بحثرا باز نکنم چون برای دوستان سوءتفاهم پیش می آید و حس می کنند من خیلی به این موضوع فکر می کنم. در صورتی که این موضوع دیگر برای من مهم نیست، یک دوستی بود که تمام شد، همین.

اکثر همکاران تو، هرازچندگاهی تک تراک هایی را از خود منتشر می کنند، اما تا امروز تو این کار را انجام نداده ای، چرا؟

من معتقدم انتشار تک آهنگ، کار خوبی است به شرط اینکه با کلیپ همراه باشد. در موسیقی امروز دنیا هم، خواننده ها بیشتر از اینکه به فکر انتشار آلبوم باشند، روی تک آهنگ هایشان تمرکز می کنند، اما همه تراک هایشان را با ویدئو معرفی می کنند. به نظرم کاری که صرفاً در اینترنت منتشر شود از شأن هنرمند به دور است. کار باید شناسنامه خودش را داشته باشد و اگر کسی می خواهد کار را گوش کند، باید هزینه های آن را بپردازد تا از این طریق به حقوق هنرمند احترام بگذارد. من یک آهنگسازم و می توانم در ۲۴ ساعت ۵ تک آهنگ بسازم اما هیچ وقت نمی توانم کیفیت را فدای کمیت کنم. اگر دقت کنی سرعت انتشار آلبوم هایم، هیچ وقت زیاد نبوده و همیشه با حوصله کار کرده ام، تا بتوانم کار خوبی به دست مخاطبینم برسانم.

تو برای آلبوم بعدی برای اولین بار تصمیم گرفتی از حضور سیروان خسروی استفاده کنی، چه نیازی باعثشد به سراغ سیروان بروی؟

در این آلبوم سعی کرده ایم بیشتر از سازهای زنده استفاده کنیم و به سراغ سبک هایی برویم که یک مقدار از موسیقی الکترو دور باشد. حس می کنم موسیقی پاپ کشورمان از لحاظ تنظیم خیلی شبیه به هم شده و این خیلی غیر حرفه ای است. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که سبک تنظیمی اکثر خواننده های مطرح مان شبیه به هم است. به شخصه کار سیروان را خیلی دوست دارم و فکر می کنم کارش با فضایی که من برای آلبوم انتخاب کرده ام، تناسب دارد.

تنظیم سرآلبومی ات را به سیروان سپرده ای؟

راستش هنوز در مورد این که کدام قطعه را به عنوان سرآلبومی انتخاب کنم به جمع بندی نهایی نرسیده ام. ۳۴ آهنگ دارم که به نظرم همه آنها قابلیت این را دارند، که سرآلبومی شوند. اگر این بار آلبوم را با یک کار SLOW آغاز کردم زیاد تعجب نکنید.

در مدت اخیر با شرکت های زیادی برای کنسرت وارد همکاری شدی، از «آوای فروهر» به «اکسیر نوین» رسیدی و حالا هم با شرکت دیگری قرارداد بسته ای. دلیل اینکه تهیه کننده های کنسرتت را تغییر می دهی، چیست؟

من فکر می کنم اینکه هر کسی را تهیه کننده خطاب کنیم، کار درستی نیست. تهیه کننده هم باید مثل خواننده حرفه ای باشد. سال ۷۸ موسیقی را شروع کردم اما شاید طی ۳۴ سال اخیر و با تجربه کنسرت های مختلف به یک نوع فضای حرفه ای نزدیک شده ام. تهیه کننده هم به همین شکل است. اینکه من یک سرمایه ای را وارد کار کنسرت گذاری کنم، اسمش تهیه کنندگی حرفه ای نیست. تهیه کننده حرفه ای باید اصول حرفه ای را رعایت کند. حالا اینکه چه کسانی این اصول را رعایت می کنند و چه کسانی این کار را انجام نمی دهند بحثی است که باید در شرایط مقتضی در مورد آن صحبت کنیم. نکته ای که برای من اهمیت دارد این است که وقتی با آقای X به عنوان تهیه کننده کار می کنم از او راضی باشم و در کنارش احساس امنیت کنم. ما طی یک سال گذشته بیشترین اجرا را در شهرستان ها داشته ایم اما در مورد تهران با ضعف هایی روبرو بوده ایم که هر طور حساب می کنم با توجه به زحمتی که گروه برای کار متحمل می شود، حق ما این رفتار نبود. وقتی حاشیه وارد کاری شود، آن کار زمین می خورد. امروز فقط می توانم خدا را شکر کنم که با گروه دیگری همکاری می کنم و برنامه هایمان را با قدرت ادامه می دهیم.

امیدوارم مسائل و حواشی که برای من به وجود آمد، برای هیچ کس پیش نیاید. حرف های زیادی در سینه ام هست که چون خودم را حرفه ای می دانم، آنها را بازگو نمی کنم. من به بعضی ها قول داده ام که این مسئله را باز نکنم و در این مدت فقط به دوستان احترام گذاشته ام، اگرچه آنها این احترام را برای من قائل نبوده اند.

برنامه ای برای کنسرت های آینده داری؟

بله، برنامه ریزی های لازم انجام شده و انشاءالله اواخر مهر ماه در تهران کنسرت خواهیم داشت.

فکر می کنم یکی از معدود خواننده هایی هستی که به طور حرفه ای ورزش می کنی، بیشتر چه ورزش هایی انجام می دهی؟

الان مشغول یادگیری ورزش بوکس هستم، اما به صورت عمومی و روزانه ورزش ایروبیک و بدنسازی را دنبال می کنم. فکر می کنم ورزش بهترین اعتیادی است که انسان می تواند گرفتار آن شود. این اعتیاد در من وجود دارد و باید هر روز ساعتی را به ورزش کردن اختصاص دهم. یک بخشی از ماجرا برای سلامتی و آمادگی جسمانی است اما از طرف دیگر بدن یک هنرمند همیشه باید آماده باشد تا بتواند با فکر آزادتری به فعالیت های هنری خود برسد. ورزش هم از لحاظ جسمی و روحی و هم از نظر ظاهری برای یک هنرمند لازم و مفید است.

بوکس ورزش خشنی است که با روحیه هنری تو تناسب چندانی ندارد، چرا به سراغ بوکس رفته ای؟

راستش من از دوران کودکی این ورزش را دوست داشتم. الان هم به دلیل علاقه شخصی ام به سراغ بوکس آمده ام و به فکر این نیستم که بخواهم آن را به طور حرفه ای پیگیری کنم. روحیه پیگیری و اراده چیزی است که در بوکس مشهود است و به همین دلیل دوست دارم این ورزش را یاد بگیرم. من فکر می کنم بوکس و موسیقی تناقضی با هم ندارد و اتفاقاً، معتقدم، وقتی شما در ورزشی مثل بوکس انرژی خودتان را تخلیه می کنید، در شرایط عادی اجتماعی آرام تر می شوید.

یک مدتی هم فوتبال بازی می کردی…

بله، اما متاسفانه به دلیل مشکلی که در ناحیه کمر برایم پیش آمد مدتی است که نتوانسته ام فوتبال بازی کنم.

و استقلالی هستی یا پرسپولیسی؟

فکر می کنم همه می دانند که من طرفدار پرسپولیس هستم. البته این مسائل بیشتر جنبه تفریحی دارد و در نهایت فکر می کنم بازی خوب مهم است.

حرفی مانده که برایمان بگویی؟

باید از میلاد صفرزاده(مدیر سایتم) تشکر کنم که در این مدت زحمات زیادی برای سایت کشیده است. از عوامل برنامه «ماه عسل» و مردم هم تشکر می کنم که این آهنگ را از من قبول کردند.

آرماني/ شماره ۱۴۹ و ۱۵۰/ گفتگو: مصطفي امامي/ صفحه ۱۰