به گزارش افکارنیوز، حتماً تا امروز بارها شاهد پخش تبلیغ کرم های حلزون در شبکه های ماهواره ای و اخیراً هم در شبکه های داخلی صدا و سیما بوده اید. کرم هایی که فقط با یک تماس تلفنی در منزل به شما تحویل داده می شود و ادعا می کنند زیبایی و نشاط پوست شما را در کوتاه ترین زمان ممکن تضمین کند. کرم های معجزه گر که در آن واحد می تواند انواع لک، چروک، آسیب های سلولی، آبرسانی واسکارهای باقی مانده از سوختگی را برطرف کند با کلاژن رسانی به سلول های پوستی شما را از شر چین و چروک های مزاحم خلاص کند، آیا این ادعاها صحت دارد؟

ماجرا چه بود؟
چگونه پخش تبلیغات تلویزیونی منتقی شد


روز هشتم تیر ماه سال جاری بود که بازرسان اداره کل نظارت بر مواد آرایشی وزارت بهداشت برای سرکشی به کارخانه ای در شهر البرز که کرم حلزون در آن تولید می شد حرکت کردند. پس از سرکشی و بازرسی از انبار و خط تولید این کارخانه متوجه شدند که هیچ سندی مبنی بر اینکه در کرم های تهیه شده از عصاره حلزون یا ماده ای به نام الانتوین استفاده می شود، وجود ندارد. مطالعات اولیه پیرامون این موضوع انجام شد و مشخص شد که اداره بهداشتی آرایشی دانشگاه علوم پزشکی البرز نظارت دقیقی بر صدور پروانه و فرایند تولید کرم حلزون نداشته است. همین مسئله موجب شد تا کمیته فنی و قانونی آرایشی بهداشتی وزارت بهداشت بررسی دقیقی بر پروانه محصول شرکت تولیدکننده کرم حلزوم و بخش صدور پروانه های دانشگاه علوم پزشکی البرز داشته باشند و نامه ای را برای توقف پخش تبلیغ محصولات کرم حلزون به رئیس سازمان صدا و سیما ارسال کنند. نامه ای که تصویر آن در برخی از رسانه ها و سایت های خبری در فضای مجازی منتشر شد نامه ای که در آن از شرکت سپیده ماهان به عنوان تولیدکننده محصول کرم حلزون نام برده شده است.

دکتر محمدرضا فاضلی، معاون سازمان غذا و دارو
ادعاهای ثابت نشده تولیدکنندگان کرم حلزون


یکی از دلایلی که منجر به توقف تولید کرم حلزون و پخش تبلیغات آن در تلویزیون شد ضعف نظارت در تولید این کرم و ادعاهای اثبات نشده ای است که درباره آن مطرح شده است. دکتر محمدرضا فاضلی معاون سازمان غذا و دارو در این باره می گوید: «کرم حلزون پیش از این از سازمان غذا و دارو مجوز داشته اما به دلیل ضعف نظارتی دانشگاه علوم پزشکی البرز، سازمان غذا و دارو رای به توقف تولید این کرم داد. اما باید توجه کرد که هنوز مجوز تولید این محصول توسط سازمان غذا و دارو باطل نشده اما نیاز به بررسی های کامل تر و بیشتر درباره تولید این محصول و ادعاهایی که در تبلیغات تلویزیونی مطرح کرده است.» معاون سازمان غذا و دارو با اشاره به این مطلب که طی نامه ای به سازمان صدا و سیما خواستار توقف موقت تبلیغات این محصول از این رسانه شده، ‌اضافه کرد: «به نظر می رسد تبلیغات کرم حلزون در صدا و سیما در مورد تاثیرات کرم حلزون نادرست است و ادعاهایی که در تبلیغات مطرح شده، اثبات نشده است، ضمن آنکه مستندات کافی برای تولید این محصول و اثرگذاری آن بر پوست به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی البرز ارائه نشده است.»

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست، مو و زیبایی
کرم حلزون نمی تواند معجزه کند

اگرچه تبلیغات تلویزیونی کرم حلزون در رسانه های تصویری مثل صدا و سیما متوقف شده اما هنوز تبلیغ این محصول در بسیاری از شبکه های ماهواره ای دیده می شود و افراد مختلفی با طرح این موضوع که مصرف کرم حلزون اصل می تواند تاثیرات درمانی منحصر به فردی بر پوست داشته باشد برای آن تبلیغ می کنند. دکتر واعظ شوشتری در این باره می گوید: «یکی از مهمترین نکاتی که در تبلیغات کرم های حلزون دیده می شود طیف گسترده اثرات این کرم هاست. در کاتالوگ این محصولات آماده که این کرم توانایی درمان آکنه، جوش های سرسیاه و زگیل را دارد و مصرف دراز مدت آن موجب تسریع درمان ضایعاتی همچون حساسیت های پوستی، سوختگی ها و آسیب های پوستی مثل سائیدگی ها در کنار محو ترک های بعد از زایمان، لک های صورت و بدن و چین و چروک می شود. واقعیت این است که مکانیسم هر یک از این بیماری ها و اختلال های پوستی با یکدیگر متفاوت است. بنابراین نمی توان این محصول را آماده کرد و گفت این محصول می تواند تمامی این اختلال ها را درمان کند.»

محصولات کرم حلزون از واقعیت تا کلاهبرداری
نسخه های بقراط عامل سودجویی فرصت طلبان


امروزه لابراتوارها و کارخانه های سازنده کرم حلزون در جهان به جای استفاده از حلزون های قطعه قطعه شده که در برخی نسخه های بقراط و درمانگران شیوه های طبیعی درمان به آن اشاره شده، از رد به جای مانده از حلزون در مسیر حرکتش برای تهیه این کرم استفاده می کنند و مدعی اند که محصولات شان علاوه بر درمان آکنه می تواند به جوانسازی پوست، برطرف کردن چین و چروک، از بین بردن لک، برطرف کردن جای جوش، ترمیم سلول های آسیب دیده پوستی و شفاف شدن پوست کمک کند، چرا که آنها معتقدند از آنجا که حلزون قابلیت ترمیم و درمان بافت های آسیب دیده و لاک خود را دارد، می تواند به درمان و تسکین آسیب های پوستی هم کمک کند. در حقیقت آنها مدعی اند که این کرم می تواند جمیع مشکلات پوستی را برطرف کند. این در حالی است که به گفته متخصصان و پزشکان پوست و مو این امکان وجود ندارد که یک محصول بتواند به طور همزمان اثربخشی مفید بر چندین اختلال یا بیماری را داشته باشد و باید تک تک این ادعاها مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

تحقیقات آزمایشگاهی هنوز کامل نیست
نگرانی از تولید محصول تقلبی در آسیای شرقی و شیلی


کرم حلزون از جمله محصولاتی است که نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی و کشورهای آمریکای جنوبی مانند چین، تایلند، کره، شیلی و برزیل تولید شده و توزیع همگانی دارد. با مرور بروشور یکی از محصولات کرم حلزون که در کره تولید می شود یک قوطی کوچک ۱۰ میلی لیتری کرم حلزون با قیمتی حدود ۴۵ دلار در اختیار مشتریان قرار می گیرد. بسیاری از این کرم ها علاوه بر آنکه در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها قابل دسترسی است با تماس تلفنی مشتری به محل زندگی یا کار او ارسال می شود. کرمی که در بخش توصیه های درمانی آن ذکر شده مصرف بالای ۳ ماه از این محصول منجر به بروز نتیجه های درمانی می شود. این در حالی است که هنوز میزان تاثیرگذاری کرم حلزون در لابراتوارها و آزمایشگاه های پزشکی و زیبایی در کره مشخص نشده است.

مردم چه می گویند


پگاه دولتی ۲۷ ساله یکی از افرادی است که کرم حلزون را برای رفع تیرگی و لک های روی صورتش خریداری کرده و مدت ۲ ماه است از این کرم استفاده می کند. او در این باره به سیب سبز می گوید: «وقتی این محصول را به صورت تلفنی سفارش دادم درباره اثر درمانی آن برای برطرف کردن تیرگی و لک های پوستی سوال کردم و آنها گفتند که مصرف آن بعد از یک ماه به صورت مستمر می تواند اولین نشانه های روشن شدن پوست و رفع لک های پوستی را نشان دهد. در حال حاضر ۲ ماه است که از این کرم استفاده می کنم و تا امروز تاثیر چندانی نگرفتم، ضمن آنکه جدیداً درباره این محصول و تقلبی بودن آن در سایت های خبری مطالبی را خوانده ام که کاملاً نظر مرا نسبت به این کرم بی تفاوت کرده است.

هانیه. ش یکی دیگر از افرادی است که از کرم حلزون برای درمان چین و چروک استفاده می کرده و می گوید: وقتی تبلیغ های تلویزیونی درباره این محصول متوقف شد شایعه های زیادی درباره آن شنیدم و باورم نمی شد که این کرم بدون نظارت مراکز بهداشتی و درمانی تولید و توزیع شده باشد. من از این کرم استفاده می کردم و در این مدت که بیشتر از ۴ هفته است احساس بهتری در پوستم داشتم. البته باید بگویم چین و چروک های صورتم برطرف نشد اما خشکی پوستم خوب شد و دیگر سوزش و خشکی گذشته را نداشته ام. با متخصص پوست صحبت کردم و او گفت که بهتر است مصرف آن را متوقف کنم تا وقتی که از سلامت محصول و مجوز داشتن آن مطمئن شوم.

سعید اندرزگو نیز مرد ۳۷ ساله ای است که به دلیل برطرف کردن جای زخمی که روی پیشانی اش باقی مانده از کرم حلزون استفاده می کند. او می گوید: اسفند ماه گذشته کرم را خریداری کردم و تا امروز آن را مصرف می کنم اما هنوز جای زخم روی پیشانی ام مشخص است و تاثیری نگرفته ام. وقتی به تلفنی که در تبلیغات اعلام می شد تماس گرفتم، اپراتور گفت که اثرگذاری این کرم در افراد مختلف متفاوت است و بهتر است من روند درمان را ادامه دهم تا به نتیجه برسم.

سيب سبز/ شماره ۹۴/ نيمه اول مرداد ماه ۹۲/ انديشه رحيمي/ صفحه ۲۴