به گزارش افکارنیوز، تلفن های همراه را مقصر ندانید. بی خبر بودن ما از آداب مکالمه تلفنی، گاهی استفاده از تکنولوژی را برایمان دشوار می کند. از انتخاب یک ترانه شیش و هشت برای زنگ تلفن بگیرید تا مزاحمت کسانی که شما را برای یک موضوع بیهوده از خواب بیدار می کنند، گناه همه را می توانید بر گردن بی خبرمان از این آداب بیندازید. برای آنکه بدانید تا چه اندازه از باید و نبایدهای مکالمات تلفنی با خبر هستید، در ادامه این صفحه با ما باشید و ببینید که پیش از این، به کدام یک از اصول زیر پایبند بوده اید و بعد از این به همه آنها پایبند باشید.

همیشه خودتان را معرفی کنید

انتظار نداشته باشید آدم هایی که با آنها تماس می گیرید، فوراً شما را بشناسند؛ پس بعد از سلام کردن، خودتان برای معرفی پیشقدم شوید، به ویژه اگر برای یک کار اداری تماس می گیرید، در ابتدای مکالمه نام، سمت و دلیل تماس خود را اعلام کنید. می توانید برای ارتباط راحت تر، نام فردی را که با او تماس گرفته اید را بپرسید و در جریان مکالمه از آن استفاده کنید.

بی وقفه حرف نزنید

پس از سلام کردن، ‌ بسیار کوتاه حال طرف مقابل را بپرسید و اجازه دهید تا او هم به شما پاسخ دهد. در جریان گفتگو، مدام حرف فرد مقابل تان را قطع نکنید و به او نشان دهید که گفته هایش را می شنوید و تمام حواس تان را در اختیارش قرار داده اید. می توانید در زمانی که صحبت می کند، از عبارات و اصواتی استفاده کنید که نشان دهنده توجه شما به محتوای صحبت هایش است.

نرم و آهسته باشید

گوشی های امروزی بدون نیاز به زحمت زیاد شما، صدای تان را به شنونده منتقل می کنند. پس پشت تلفن داد نزنید. اگر سروصدای محیط پیرامون شما زیاد است، به جای فریاد کشیدن، به یک مکان ساکت خلوت تر بروید و اگر هم اشکال از برقراری ارتباط است باید بدانید که با فریاد کشیدن و صدای بلند صحبت کردن مشکلی را حل نمی کند.

حواس تان به صورت تان باشد

شاید گمان کنید که دیگران حالات صورت شما را از پشت تلفن تشخیص نمی دهند. اما این طور نیست. بهتر است هنگام صحبت لبخند بزنید، چرا که این حالات در صدای تان به خوبی منعکس می شود.

امانتدار باشید

اگر پیغامی که قرار است به دیگری برسانید را دریافت کرده اید، پس از یادداشت کردن آن، بار دیگر آن را برای تماس گیرنده بخوانید تا مطمئن شوید که پیغام را درست گرفته اید.

وقت شناس باشید

اگر کسی که با او تماس گرفته اید، پاسخ نمی دهد، چندین بار پیاپی به او زنگ نزنید، چرا که اگر امکان صحبت کردن داشته باشد، با دیدن تماس از دست رفته، به تلفن شما زنگ خواهد زد. بعد از احوالپرسی از کسی که با او تماس گرفته اید، بپرسید که آیا زمان مناسبی را برای صحبت کردن انتخاب کرده اید یا اینکه نیاز است بعداً با او تماس بگیرید. البته قبل از این کار، خودتان نگاهی به ساعت بیندازید و با در نظر گرفتن شرایط آن فرد و اطلاعاتی که از برنامه هایش دارد، بهترین زمان را انتخاب کنید. سعی کنید شب ها با کسانی که صمیمیت زیادی با آنها ندارید تماس نگیرید و مزاحم استراحت شان نشوید.

بدانید کجا هستید

یادتان نرود که دیگران نیازی به باخبر شدن از ریز و درشت زندگی شما ندارند. پس مکالمات خصوصی تان را در جمع های غریبه انجام ندهید، به ویژه اگر گفتگوی شما کمی خشن است و با بحثو تنش همراه است، بهتر است مکالمه را زود به پایان برسانید. قرار نیست مشکلات زندگی تان را در حضور دیگران حل کنید و با این کار آرامش آنها را برهم بزنید.

دیگر آزاری نکنید

اگر منتظر یک تماس هستید و در اماکن عمومی با حین گفتگوهای دو نفره ناچارید به تلفن همراه تان پاسخ دهید، قبل و پس از انجام مکالمه از اطرافیان تان عذرخواهی و سعی کنید تنها به اندازه ضرورت مکالمه را ادامه دهید.

مودب باشید

زمانی که با تلفن صحبت می کنید، چیزی نخورید و ننوشید. اگر در زمانی که مشغول ناهار خوردن هستید با شما تماس گرفته می شود، می توانید از تماس گیرنده پوزش بخواهید و بعد از صرف غذایتان با او تماس بگیرید.

سيب سبز/ شماره ۹۴/ نيمه اول مرداد ماه ۹۲/ آسا ابراهيمي/ صفحه ۱۱۶