به گزارشافکارنیوز،مهدی حاجی‌آقا توضیح داد: مقوله فال قهوه به عنوان مسئله نوپدید در جامعه ایران تعبیر می‌شود و قدمت آن نه تنها در کشور ایران بلکه در کشورهای همجوار و یا کشورهایی که کم و بیش در زمینه فرهنگی مشابه با کشورمان هستند به عنوان یک مسئله وجود دارد.

وی اظهار کرد: به فال قهوه در حال حاضر به این دلیل نوپدید گفته می‌شود که در گذشته مراکزی مثل آرایشگاه‌های زنانه که به گرفتن فال پرداخته و از این راه تجارت می‌کنند، وجود نداشت. در حال حاضر برخی فالگیرها معادل حق ویزیت یک پزشک از مراجعه کننده پول طلب می‌کنند.

حاجی آقا ادامه داد: در گذشته خانم‌ها برای گرم کردن مجالس خود دور هم جمع شده و با فال قهوه خود را مشغول می‌ساختند اما به شکل کنونی این کار تبدیل به نوعی تجارت شده است تا جایی که افراد ساعت‌ها در نوبت انتظار می‌نشینند تا از آینده خود باخبر شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه عنوان کرد: عوامل متعددی برای رواج خرافاتی مانند فال قهوه در جامعه از لحاظ اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که یک بخش آن مربوط به استخوان‌بندی جامعه ایرانی است.

وی معتقد است: علت اصلی این‌که خانم‌ها بیشتر از آقایان به فالگیران مراجعه می‌کنند مربوط به داشتن اوقات فراغت بیشتر نسبت به آقایان است. از سوی دیگر برای خانم‌ها شنیدن مسائل خصوصی خود از زبان کسی دیگر، تفریحی نسبتا جذاب و جالب محسوب می‌شود.

حاجی آقا ادامه داد: با توجه به این‌که در فال قهوه مسائلی طرح می‌شود که حس کنجکاوی افراد را برمی‌انگیزد و برحسب آزمون و خطا اطلاعاتی به فرد داده می‌شود که گاهی اوقات به واقعیت می‌انجامد، باعثایجاد جذابیت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فال قهوه و گرایش به مسائل خرافی ارتباط تنگاتنگ، هم سو و مستقیم با سطح سواد و آگاهی افراد دارد یعنی هر اندازه سطح تحصیلات پایین باشد تقاضا برای استفاده از این الگوها بیشتر است.