به گزارش افکارنیوز، محمدمهدی امام اظهار داشت: به طور طبیعی همه افراد در ناحیه کمر دارای گودی هستند و این تصور جامعه که فردی دارای گودی کمر است، تصور غلطی است.

فوق تخصص روماتولوژی گفت: ‌ در صورتی که گودی کمر افزایش یا کاهش پیدا کند، در این صورت گودی کمر مضر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ‌ افزایش گودی کمر در افرادی که دارای شکم‌های بزرگ هستند، مانند افراد چاق، زنان باردار یا افرادی که تجمع مایع در داخل شکم دارند، بیشتر دیده می‌شود.

امام افزود: لیز خوردگی مهره و ضعف عضلات ستون مهره نیز می‌تواند به افزایش گودی کمر منجر شود. این افزایش به واسطه افزایش فشار بر روی مهره‌های خاص که معمولاً مهره ۴ یا ۵ کمر هستند، به بیرون زدگی تدریجی دیسک کمر و کشیدگی تاندون‌های آن ناحیه منجر می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: این مسئله به مرور زمان می‌تواند به ایجاد کمردرد مزمن در فرد منجر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: کاهش گودی کمر بیشتر در اسپاسم عضله و بیماری‌های روماتیسمی ستون فقرات دیده می‌شود، البته باید مدنظر داشت که اسپاسم عضله علل‌ بسیار متنوعی دارد.

امام ادامه داد: از مشکلات ساده‌ای چون رگ به رگ شدن عضلات کمری و دیسک گرفته تا مشکلات پیچیده‌ای مانند تومورهای ستون مهره، شکستگی و عفونت می‌توانند به اسپاسم عضله منجر شوند.

فوق تخصص روماتولوژی توضیح داد: در مواقع اختلالات قوس کمر چه به صورت افزایش و چه به صورت کاهش در درجه اول باید علت آن پیدا شود و حتی‌الامکان این علت رفع شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در مواقعی افزایش قوس کمر، به صورت ثانویه، به ضعف عضلانی یا بزرگی شکم منجر می شود. انجام ورزش‌های خاص در جهت بهبود قوس کمر می‌تواند مؤثر باشد و البته این ورزش توسط فیزیوتراپیست تجویز می‌شود.

وی افزود: یکی از ورزش های معروف تنظیم قوس کمر، حرکت گهواره است.

فوق تخصص روماتولوژی تشریح کرد: در حالت گهواره، فرد بر روی پشت بر روی زمین میخوابد و زانوها را در ناحیه شکم جمع کرده و با دست آن را نگه میدارد؛ سپس به صورت حرکت گهواره سعی میکند پاها را به زمین نزدیک و دور کند.