به گزارش افکارنیوز، مردم سال های سال است که می خواهند به بهترین شیوه های رسیدن به آرامش دست یابند. تکنولوژی و روش های مدرن زندگی نتوانسته اند کمکی در این زمینه کنند و گاه حتی ما را از آنچه واقعاً در طلبش بودیم، دور کرده اند. مردم همچنان تشنه رسیدن به آرامش روحی و ذهنی هستند و برخی از روش های قدیمی حتی از شیوه های جدید نیز موثرترند. این شیوه ها با استانداردهای زندگی کنونی ما مطابقت دارند و شاید بتوانند به شما آرامش درونی همان گونه که می خواهید هدیه دهند.

متمرکز شدن و نفس کشیدن


تنفس عمیق را تمرین کنید، نفس کشیدن یک راه ساده و موثر برای آرام کردن ذهن است. فقط باید مکان آرام و دنجی را انتخاب کنید و بعد به نفس کشیدن خود توجه کنید.

به یک نقطه متمرکز شدن را تمرین کنید


یک شمع روشن کنید و مدتی به شعله آن نگاه کنید. اجازه ندهید افکار دیگر، ذهن شما را پر کنند و اگر فکری حواس تان را پرت کرد، دوباره خود را متمرکز همان نقطه قبلی کنید.

تماشا کردن را یاد بگیرید


آیا تاکنون شنیده اید که آرامش ذهنی را می توان حتی از طریق تماشا کردن برخی تصاویر نیز به دست آورد؟! مثلاً در اتاق تان عکس یک کوه پوشیده ای برف یا گوسفندانی که در حال چریدن در مراتع هستند را بچسبانید.

روی افکار مثبت متمرکز شوید


هر چیز خوب و با معنا می تواند روح شما را آرام کند، بنابراین بهتر است آنها را در ذهن خود مرتباً تکرار کنید.

از آب آرام بخش کمک بگیرید


اغلب مردم می گویند بعد از دوش گرفتن، احساس راحتی و آرامش بیشتری می کنند. یک دوش معمولی با آب نسبتاً گرم باعثآرامش اعصاب می شود. همچنین می توانید محیط اطراف خود را از صدای آب پر کنید.

می توانید یک CD تهیه کنید و صدای آب را بشنوید


چراغ ها را خاموش کنید، عودی روشن کنید و بگذارید صدای دلنواز آب، شما را به آرامش درونی برساند. در یک ظرف تمیز که بهتر است از جنس چوب، سفال یا سنگ باشد، مقداری آب بریزید و آن را در جایی از خانه که مرتباً جلوی چشم تان است، بگذارید. یا اینکه اگر برایتان ممکن است در خانه یک آکواریوم کوچک یا آب نما داشته باشید.

به طبیعت بروید


کمی راه بروید، حتی یک پیاده روی کوتاه نیز می تواند ذهن شما را آرام کند. سری به پارک محل زندگی تان بزنید. خود را در محیط بسته اتاق محصور نکنید.
برای خودتان باغچه کوچکی درست کنید. رسیدگی به یک باغچه حتی به یک گلدان کوچک تاثیر زیادی در آرام کردن شما دارد. در واقع طبیعت اثر مستقیمی روی روح انسان ها دارد. شاید در آپارتمان کوچک شما امکان گلکاری یا پرورش گیاهان و سبزی ها نباشد ولی نگهداری از یک گلدان گل غیر ممکن نیست.
بخشی از وقت خود را به تماشای حیوانات اختصاص دهید. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد افرادی که بعد از عمل جراحی ارتباط بیشتری با حیوانات داشته اند سریع تر بهبود یافته اند. شما نیز می توانید مدت کوتاهی به حرکات یک گربه نگاه کنید، اسب ها را تماشا کنید و…

در لحظه زندگی کنید


گذشته را پشت سر خود بگذارید. فکر کردن به اتفاقات گذشته باعثمی شوند که احساس راحتی و آرامش نداشته باشید، خصوصاً مرور اتفاقات تلخ گذشته. این کار انرژی شما را می گیرد و حتی توان انجام کارهای معمولی را نیز از دست می دهید.

نسبت به آینده خوشبین باشید


مسلماً آینده همیشه مبهم است. شما روی آینده بهتر داشتن متمرکز شوید و با خود بگویید هر چه پیش آید خوش آید.

از لحظه ای که در آن به سر می برد بیشتر لذت ببرید


تمام توجه و تمرکز خود را روی زمان حال پیاده کنید. زندگی شما در لحظه فرصت های مناسبی برای رسیدن به خوشبختی در اختیارتان می گذارد که باید آنها را مغتنم بشمارید.

بخندید


لبخند زدن دشوار نیست. حتماً نباید اتفاق خاصی رخ دهد که شما را بخنداند. از هر فرصت کوچک برای خندیدن استفاده کنید. یک لبخند کوچک تغییر بزرگی در ما به وجود می آورد. بسیاری از موقعیت هایی که پیش می آیند را با تلخکامی و اخم سپری می کنیم در حالی که می توانستیم با یک لبخند از آنها استقبال کنیم. مطمئن باشید که با این کار مسخره به نظر نخواهید رسید بلکه در همان لحظه نیز احساس آرامش خواهید کرد.

مراقب دیگران باشید


وقتی که فقط متمرکز خودتان هستید و به چیزهایی که مربوط به خودتان است اهمیت می دهید، هیچ گاه نمی توانید به آرامش حقیقی دست یابید. وقتی بدون انتظار و با سخاوت از بقیه، مراقبت می کنید یا به آنها اهمیت می دهید، بسیاری چیزهای خوب به شما بر می گردند چیزهای خوبی که آرامش درونی به همراه دارند. هر عملی که از روی محبت و دلسوزی انجام می دهید راه شما را برای رسیدن به آرامش هموارتر می کند.

به یادگیری ادامه دهید


یکی از چیزهایی که همیشه به ما نگرانی و دلهره می دهد، ندانستن است. باید بپذیریم که نمی توانیم همه چیز را با هم بدانیم اما همیشه درهای یادگیری و بیشتر دانستن رو به ما باز است. در دانستن و یاد گرفتن همیشه لذتی بزرگ نهفته است. باید بدانیم که ما انسان هایی در حال رشد هستیم و همین رشد و بالندگی است که به ما آرامش می دهد. زندگی همچون سفر بزرگی است که در آن نباید از آموختن دست برداشت. این سفر هر روزه دری از آگاهی و تجربه به روی مان می گشاید و هر روز بیشتر آرامش حقیقی را در درون مان احساس می کنیم.

هیچ گاه امیدتان را از دست ندهید


با امید همیشه مطمئن باشید که راهی به سمت آرامش خواهید داشت. وقتی که در زندگی، بیش از حد دچاره دلهره و استرس می شویم، امید را از یاد می بریم. فراموش می کنیم که خورشید همواره بعد از یک روز بارانی دوباره طلوع می کند، فراموش می کنیم که هر دشواری و سختی مثل یک برآمدگی و دست انداز در جاده زندگی است. آن قدر از زندگی و حقیقت آن دور می شویم که همه چیز را با ناامیدی تفسیر می کنیم. ما باید در اعماق قلب خود آرامشی که در جست و جویش هستیم را حس کنیم و امید داشته باشیم که حتی با وجود بدبختی ها و سختی های اکنون، به زودی زود راه هایی را خواهیم یافت. اگر ایمان کامل داشته باشیم آرامش راهش را به سوی قلب ما می یابد. شاید با بسیاری عقاید و باورها مخالف باشیم ولی ایمان سالم، ما را به سمت خرد، آگاهی و آرامش سوق می دهد. به همین دلیل افرادی که ایمان قوی و عمیق دارند و به آرامش درونی بیشتری رسیده اند کمتر دچار بیماری های حاد مثل سرطان می شوند چرا که آرامش را تجربه کرده اند و با آن کیفیت زندگی شان را بالا برده اند.

آرامش/ شماره نهم/ نيمه دوم خرداد ماه ۹۲/ مترجم: اعظم اسلامي مجد/ صفحه ۳۲