به گزارشافکارنیوز،سعید متصدی افزود: باید به اطلاع رسانی صحیح و شفاف و فرهنگسازی نیز توجه شود، چرا که در چند سال اخیر مشاهده می‌کنیم که مردم از وضعیت آلودگی هوا تنها یک اطلاع کلی داشته و باید تلاش کنیم فرهنگ صحیح توجه به رسانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه کاهش آلودگی هوای شهر تهران در سال ۷۹ آغاز شده، افزود: این برنامه باید تا سال ۸۹ ادامه پیدا می‌کرد تا وضعیت هوای شهر تهران به استانداردهای لازم برسد اما از سال ۸۴ تا کنون این برنامه متوقف شده و حتی تا سال ۸۸ یک گزارش از برگزاری کمیته کاهش آلودگی هوا موجود نیست.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ نیز که این کمیته مجددا برگزار شد و طرح کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مصوب شد، به جای برنامه ریزی اسراتژیک، محورهایی بر اساس انجام برخی فعالیت‌های موردی مانند استانداردکردن خودروها در نظر گرفته شد.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر با اجرای برخی قسمت‌های طرح کاهش آلودگی هوای کلانشهرها از نظر انتشار گازهای آلاینده به حد استاندارد رسیده‌ایم، افزود: این موفقیت نیز به دلیل انجام فعالیت‌های پایه‌ای و فراهم کردن زیرساخت‌ها مانند اصلاح سوخت، حذف سرب و ارتقای استاندارد خودروها به دست آمده است.

وی با بیان اینکه در زمینه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به موفقیت چندانی دست نیافته‌ایم، افزود: از سال ۸۰ تا کنون تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در کل کشور از رده خارج شده است که در حد مطلوبی نیست.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ‌ همچنین در بحثارتقای استاندارد سوخت می‌توان گفت که هنوز در سطح استاندارد یورو۲ هستیم و مقدمات یورو۳ و یورو۴ هنوز فراهم نشده است، در صورتی که برخی خودروهای ما مطابق با یورو۴ بوده و نیازمند سوخت استاندارد هستند.

متصدی اضافه کرد: در زمینه پایش آلودگی هوا نیز می‌توان گفت که تعداد ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا به میزان لازم نبوده و تنها ۱۷ ایستگاه پایش آلودگی هوا در شهر تهران توسط سازمان حفاظت محیط زیست و ۲۰ ایستگاه نیز توسط شهرداری ایجاد شده است. همچنین ۱۶۰ ایستگاه نیز در کل کشور نصب و راه‌اندازی شده است که باید افزایش یابد.

وی عدم هماهنگی لازم میان دستگاه‌های اجرایی را یکی از چالش‌های کاهش آلودگی هوای شهر تهران دانست و افزود: باید یکپارچگی میان دستگاه‌های اجرایی کشور ایجاد شود تا بتوانیم این چالش را حل کنیم.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: علاوه بر آن در طرح کاهش آلودگی هوای کلانشهرها توجهی به نقش مردم نشده است در صورتی که بدون مشارکت مردم به نتیجه مطلوب دست نخواهیم یافت.

به گفته متصدی، عدم تامین اعتبارات و منابع مالی، عدم الزامات قانونی و تبعیت از برنامه‌های انفعالی، دیگر چالش‌های کنترل آلودگی هوای شهر تهران هستند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها نباید اتفاق محور باشند افزود: متاسفانه هر بار با آغاز زمستان و افزایش آلودگی هوای شهر تهران به فکر کنترل این معضل می‌افتیم در صورتی که اگر قالب برنامه‌ای داشته و آتی نگر باشیم و پیش از آغاز فصل سرما طرح‌های خود را آغاز کنیم، حتی زودتر از زمان بندی به نتیجه مطلوب دست خواهیم یافت.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از انرژی‌های پاک و ارتقای استانداردهای سوخت خودرو می‌تواند به عنوان راهبرد اصلی کاهش آلودگی هوای کلان شهرها قرار گیرد. علاوه بر آن اصلاح قوانین و نگرش موثر در نقش مردم، تدوین ساز و کارهای اخذ عوارض و مالیات سبز، تعویض کاتالیست‌ها و کنترل منابع انتشار آلودگی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

هوشنگ خندان دل معاون وزیر کشور نیز در این جلسه حضور داشت و گفت: همه شهروندان توقع دارند که معضل آلودگی هوای شهر تهران سریعا حل شود و سازمان حفاظت محیط زیست باید به عنوان یک مدعی العموم با دادستان عمومی برای حل این مشکل اقدام کند.

وی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا تنها منحصر به بحثحمل و نقل نمی‌شود افزود: ‌باید سایر وجوه و منابع آلودگی هوا را نیز در نظر بگیریم.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: ‌ در جلسه امروز بیشتر بحث‌ها معطوف به شهر تهران شد و این در حالی است که امروز حداقل شش هفت شهر بزرگ دیگر کشور نیز با مسئله آلودگی هوا مواجه هستند.

وی تصریح کرد: برنامههای کنترل آلودگی هوا تا زمانی خوب پیش میرفت، اما چند سالی است که نسبت به این موضوع کم توجهی شده و باید سرمایهگذاریهای بیشتری برای حل این موضوع انجام شود.