به گزارشافکارنیوز،دکتر محمود مظفر با تشریح مشکلات عدم هماهنگی در فرماندهی صحنه تصادفات در جاده‌های کشور، علت اشتباه شدن اجساد متوفیان تصادف اتوبان قم را تشریح کرد و اظهار داشت: در تصادف اتوبان قم به دلیل ناهماهنگی در فرماندهی صحنه تصادف که طبق قانون بر عهده پلیس است، شاهد آن بودیم که برخی اجساد متوفیان که ساکن شهرهای مختلفی بودند به اشتباه به شهرهای دیگری فرستاده شده بود بطوریکه گلایه سازمان پزشکی قانونی نیز از بابت این اشتباه درآمده بود!

علت انتقال اشتباه برخی از اجساد متوفیان تصادف اتوبان قم


وی درباره چگونگی این اشتباه عنوان کرد: وقتی تیم‌های امدادی هلال احمر و اورژانس به سر صحنه تصادف اتوبان قم رسیده بودند متعاقبأ اجساد حادثه دیدگان را از خودروها بیرون کشیدند ولی در این زمان باید پلیس به عنوان هماهنگ کننده و فرمانده صحنه به صورتی عمل می‌کرد تا اجساد هر خودوری جداگانه مرتب می‌شدند که این کار صورت نپذیرفت و متاسفانه اجساد متوفیان به صورت جا به جا به شهرهای نامرتبط انتقال یافتند.

پلیس با درس گرفتن از رخداد تصادف اتوبان قم تلاش کند دیگر این اتفاق‌ها تکرار نشود


رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در نهایت با وجود چنین مشکلاتی این مسئله حل شد، ادامه داد: ولی در مجموع بر طبق قانون فرماندهی صحنه‌های تصادفات با پلیس است و با درس گرفتن از این رخدادها باید این اتفاق‌ها دیگر تکرار نشود و لازمه آن این است که فرماندهی صحنه تصادفات به صورتی صورت پذیرد تا مداخله در روند مراحل خدمات درمانی، امدادی و امنیت صحنه تصادف رخ ندهد و تمام این مراحل با قوت و دقت یکسانی انجام پذیرد.

برخی از سازمانهای مرتبط امدادی با فرماندهی پلیس بر سر صحنه تصادفات انتقاد دارند


مظفر در پاسخ به این پرسش که برخی سازمان‌های مرتبط امدادی از جمله اورژانس با فرماندهی پلیس بر سر صحنه تصادفات موافق نیستند، گفت: بله، برخی از سازمانهای مرتبط امدادی با فرماندهی پلیس بر سر صحنه تصادفات انتقاد دارند، البته سازمان امداد و نجات در این مبحثنظری ندارد، فقط درخواست ما این است که اولویت اقدامات بر سر صحنه تصادفات با امدادگران باشد.

حادثه دیدگان در تصادفات جاده‌ای، اول با ۱۱۲ سازمان امداد تماس بگیرند نه با پلیس ۱۱۰


وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه باید در صحنه تصادفات امدادگران زودتر برسند ولی در برخی مواقع مشاهده می‌شود که پلیس زودتر به سر صحنه خود را می‌رساند، بنابراین عنوان می‌شود که باید فرماندهی سر صحنه تصادفات با پلیس باشد، بیان کرد: فرماندهی سر صحنه تصادفات با پلیس را قانون مشخص کرده است، ولی اینکه در برخی مواقع پلیس زودتر به سر صحنه تصادفات خود را می‌رساند برای این است که مردم در مواقع تصادفات اول با پلیس ۱۱۰ تماس می‌گیرند، بنابراین پلیس به محض حرکت به سر صحنه تصادف در بین راه با اورژانس و هلال احمر هم تماس گرفته و موضوع تصادف را اطلاع می‌دهد که باید این پروسه اصلاح شود، یعنی حادثه دیدگان در زمان تصادفات جاده ای در وهله نخست با شماره ۱۱۲ سازمان امداد و نجات تماس بگیرند.

تماس با شماره ۱۱۲ امداد، حتی با گوشی همراه بدون سیم کارت


مظفر درباره اینکه چرا حادثه دیدگان تصادفات بهتر است برای اطلاع رسانی و دریافت کمک اول با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند، گفت: این به چند دلیل است، اول اینکه شماره ۱۱۲ قابلیت آن را دارد در زمانی که داخل تلفن همراه سیم‌کارتی نباشد به راحتی افراد با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند، از طرف دیگر سازمان امداد و نجات برخلاف سازمان‌های مرتبط امدادی توانایی‌ها و تجهیزات بالقوه بسیاری دارد، مثلاً امدادگران هلال احمر می‌توانند در رهاسازی تصادفی‌ها از داخل خودروها اقدام کنند و یا با استفاده از ست‌های هیدرولیک و تجهیزات معلق برای امداد رسانی در فضاهای بلند اقدام کنند. همچنین با داشتن سگ‌های تجسس می‌توانند خودروها و حادثه‌دیدگانی که در نقاط کور گرفتار شده‌اند اقدامات جستجو و نجات را انجام دهند و در کنار تمام این مسائل باید به وجود ۱۷ بالگرد و تعداد قابل توجهی از خودروهای نجات و آمبولانس در این سازمان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا سازمان امداد و نجات در امدادرسانی جادهها دارای پایگاههای اسکان اضطراری است که میتواند در زمان برف و کولاک و حوادثی که به اسکان و تغذیه اضطراری آسیبدیدگان احتیاج است اقدام کنند، درحالیکه هیچکدام از سازمانهای مرتبط امدادی نظیر اورژانس، پلیس و راهداری دارای این امتیازات نیستند.