به گزارش افکارنیوز، خانم هایی با شکم بزرگ باید توجه داشته باشند که بهتر است از پوشیدن مانتو یا پیراهن های کمردار خودداری کنند چون کمر باعثجمع شدگی و چین در قسمت شکم می شود؛ همچنین دور شکم را بزرگتر نشان می دهد.

پیشنهاد کارشناسان به خانم ها:


لی فلدن، نویسنده کتاب «آیا این لباس من را چاق نشان می دهد» می گوید: فرض را بر این بگیرید که هیچ کدام از ما عالی نیستیم. کار اصلی ما این است که به بخش های مثبت اهمیت بدهیم و سعی در پوشاندن عیب های ظاهری خود از دید دیگران داشته باشیم. این کلید خوش پوشی است که به فرم اندام شما ارتباطی ندارد. به همین دلیل در ادامه، مطالبی گفته می شود تا شما را به خوش پوشی بیشتر برساند.

برای شروع چند کار لازم است:


زمانی که هیچ ناراحتی یا نگرانی ندارید، اندام خود را در آینه ببینید.
از آینه ای تمام قد در اتاقی روشن و با نور روز کافی استفاده کنید.
واقع بین باشید. خود را نه لاغرتر از آنچه هستید، تصور کنید و نه درشت تر.

حال که خوب به اندام خود دقت کردید، می توانید نکاتی را برای به تعادل رساندن آن در نظر بگیرید:


۱. اگر شانه های پهنی دارید به دنبال جزئیاتی باشید که بین شانه های پهن و ۱/۲ پایین بدن تان تعادل برقرار کند. برای مثال استفاده از مانتویی که دارای حاشیه پهن در پایین است، باعثجلب توجه در قسمت حاشیه می شود و بزرگی شانه های شما را نشان نمی دهد.

۲. در انتخاب لباس به عواملی چون طرح لباس، جنس پارچه، طرح پارچه، رنگ و… با هم توجه کنید. بیشتر افراد به رنگ و طرح لباس بیشتر توجه می کنند و به تاثیر عوامل دیگر، کمتر. برای این که لاغرتر به نظر برسید در انتخاب نوع پارچه نیز دقت کنید. پارچه هایی مانند پشمی بافتنی و چرمی پارچه های سنگینی هستند که شما را حجیم تر نشان می دهند. برعکس پارچه های سبکی چون کتان و نخ شما را در ظاهر لاغرتر می کنند.

۳. خانم هایی با شکم بزرگ باید توجه داشته باشند که بهتر است از پوشیدن مانتو یا پیراهن های کمردار خودداری کنند چون کمر باعثجمع شدگی و چین در قسمت شکم می شود؛ همچنین دور شکم را بزرگتر نشان می دهد.
پیراهن و مانتوهایی که دارای خط کمر بالای خط کمر طبیعی هستند، اصطلاحاً امپایر نامیده می شوند که برای پوشاندن شکم بسیار مناسب هستند. بالا رفتن خط کمر در این نوع لباس و زیر سینه قرار گرفتن آن باعثدر خود جا دادن شکم به تناسب فرم لباس می شود.

۴. اگر دارای اندام گلابی شکل هستید؛ یعنی پایین تنه شما از بالا تنه تان درشت تر است، توصیه می شود از مانتوهایی استفاده کنید که در قسمت یقه و بالاتنه دارای تزئینات خاص هستند. زیرا این تزئینات، توجه را از اندام های درشت شما گرفته و به خود جلب می کنند.

۵. به خانم های کوتاه قد توصیه می شود که با استفاده مانتو و شلوار همرنگ از تقسیم قد خود جلوگیری کنند و باعثشوند کشیده تر به نظر بیایند. همچنین بهتر است از لباس های تک رنگ و ساده استفاده کنید و اگر به استفاده از چند رنگ و طرح های مختلف علاقه دارید، اکسسوار لباس چون کیف، کفش و شال و زیورآلات به کار ببرید.

۶. رنگ همیشه عنصری تاثیرگذار است. در انتخاب رنگ لباس خود به چند نکته توجه داشته باشید. رنگ های روشن با وجود جذابیت و انرژی بخش بودن باعثدرشت تر نشان دادن شما می شوند. پس توصیه می شود اگر لاغر اندام هستید از مانتوهای روشن استفاده کنید اما اگر درشت هستید رنگ های روشن را در شلوار و جزئیات لباس تان به کار ببرید. همچنین هر نوع اندامی که دارید، توصیه می شود از چند رنگ شاد و تو چشم با هم استفاده نکنید. فقط یک رنگ شاخص در پوشش شما کافی است و بقیه رنگ ها باید در هماهنگی با آن باشد.

۷. در انتخاب شلوار، سایز را ملاک قرار ندهید. حتماً شلوار را قبل از خرید پرو کنید و سایز را فراموش کنید. با توجه به برش های مختلف، هیچ وقت نمی توانید دقیق بدانید چه سایزی هستید. سعی کنید خود را در شلواری تنگ تحت فشار قرار ندهید و شلواری بپوشید که از نظر سایز و قد مناسب شما باشد. همچنین در نظر داشته باشید که شلوار روشن باعثحجیم شدن و شلوار تیره باعثجمع شدن شما می شود پس با توجه به اندام تان شلوار مناسب تهیه کنید.

۸. با توجه به در پیش بودن روزهای سرد، گفتن نکاتی در مورد کت و کاپشن لازم به نظر می رسد. کت و کاپشن کوتاهی که تا روی خط کمر باشد، باعثبلندتر نشان دادن شما می شود و کت و پالتوهای بلند، شما را کوتاه تر نشان می دهند.

۹. کفش پاشنه بلند از جمله علاقمندی های خاص بانوان است. اما این دلیل نمی شود که هر چه پاشنه بلندتر، کفش زیباتر باشد. پاشنه های بلندی که تعادل شما را از بین می برد استفاده نکنید. کفش های پاشنه بلند و تخت، هر کدام اختلالاتی در راه رفتن ایجاد می کنند که باعثخستگی زودرس و فشار بر ستون فقرات و زانوها می شوند. پاشنه کفش خود را با توجه به وزن و توانایی خود انتخاب کنید تا از اثرات سوء آن پیشگیری شده باشد.

۱۰. متخصصین مد و افراد خوش سلیقه در ظاهر خانم ها به کیف توجه خاصی نشان می دهند و مثل معروفی هست که می گوید «در دنیای امروز خانم شیک پوشی که کیف بزرگ نداشته باشد، وجود ندارد.» اما باید توجه داشته باشید که لازم نیست همیشه کیف بزرگ داشته باشید. کیف بزرگ اندام شما را درشت نشان می دهد. اگر درشت هستید، کیف متوسط برایتان مناسب تر است یا اینکه از بند بلند برای کیف های بزرگ خود استفاده کنید. همچنین می توانید کیف بزرگ را در دست بگیرید و روی شانه نیندازید.

۱۱. تی شرت از لباس های پرطرفدار آقایان است. خوب است بدانید که تی شرت همرنگ شلوار باعثبلند شدن قد شما می شود. تی شرت های یقه دار و یقه گرد شما را پرتر نشان می دهند و یقه هفت، گردن شما را لاغرتر نشان می دهد. به آقایانی که غبغب دارند استفاده از یقه هفت؛ البته در مواقع غیر رسمی توصیه می شود.

۱۲. در انتخاب شلوار توجه کنید که متناسب با اندام شما باشد. قبل از خرید آن را پرو کنید و به سایز آن اعتماد نکنید. زمان پرو یک یا دو بار روی شلوار بنشینید تا از راحت بودن آن مطمئن شوید و توجه داشته باشید که اگر در حال خرید شلوارجین هستید حتماً جا باز خواهد کرد؛ پس اگر دکمه آن با کمی فشار بسته می شود، مانعی ندارد.

۱۳. قد شلوار آنقدر باید بلند باشد که جوراب هایتان را بپوشاند و قد جوراب آنقدر باید بلند باشد که وقتی پاهایتان را روی هم می اندازید، ساق پا مشخص نشود.

۱۴. رنگ کمربند شما باید با رنگ کفش و بند ساعت تان هماهنگ باشد. کمربندهایی که برای شلوارهای پارچه ای استفاده می شوند نسبت به کمربندهای شلوارهای کتان و جین نازک تر هستند. پهنای متداول برای این کمربندها ۵/۲ سانتی متر است و معمولاً ساده و بدون طرح هستند. در تیپ های اسپورت دست تان باز است و از نظر رنگ و طرح ممنوعیتی وجود ندارد.

۱۵. اگر قد کوتاهی دارید، فقط در مواقع لازم کمربند ببندید و در این مواقع از کمربند همرنگ شلوارتان استفاده کنید. با این کار از تقسیم بدن خود توسط رنگ های مختلف جلوگیری می کنید که به بلندتر نشان دادن شما کمک می کند.

۱۶. در موقعیت های رسمی؛ مخصوصاً زمان مصاحبه شغلی بهتر است از پیراهن مردانه رسمی استفاده کنید و بیش از یک دکمه آن را باز نگذارید. به چروک نبودن لباس تان توجه خاصی نشان دهید؛ چرا که میزان دقت شما خواهد بود. همچنین رنگ های سنگین یا به اصطلاح محافظه کارانه برای اولین جلسه شغلی مناسب تر هستند.

۱۷. هنگام خرید دکمه سر آستین به طول میله آن و ضخامت ساعت خود توجه کنید تا در زمان استفاده با تنگ شدن آستین مجبور به استفاده پیراهن خود بدون ساعت نشوید.

۱۸. اگر در قسمت باسن کمی چاق هستید از پوشیدن کت هایی که در پشت شان دو چاک دارند خودداری کنید. پوشیدن کت هایی با یک چاک یا بی چاک به شما توصیه می شود. البته کت های یک چاک مناسب ترین نوع کت برای شما خواهند بود.

۱۹. علاوه بر فرم، رنگ و چاک کت حتی تعداد دکمه آن هم می تواند بر ظاهر شما تاثیر بگذارد. به آقایان چاق کت سه دکمه بیشتر توصیه می شود و کت تک دکمه برای مردان لاغر مناسب تر است. هنگام استفاده از کت تک دکمه توجه داشته باشید که اگر ایستاده اید، ‌ دکمه آن حتماً بسته باشد و اگر نشسته اید، دکمه آن باز باشد تا ظاهر مناسب تری داشته باشید. همچنین در کت های سه دکمه بهتر است که یک یا نهایتاً دو دکمه آن را ببندید. بستن سه دکمه با هم به شما ظاهر خشک و رسمی می دهد و اگر خواستید فقط یک دکمه آن را ببندید، دکمه وسط بهتر است.

۲۰. مردان شیک پوش همیشه در موقعیت های رسمی رنگ کفش، کمربند، بند ساعت و کیف دستی خود را با هم هماهنگ می کنند. اگر ساعت تان استیل است رنگ صفحه آن را هماهنگ کنید. توجه داشته باشید که برای خوش پوشی نیازی به داشتن چندین کفش، ساعت، کمربند و کیف ندارید؛ فقط کافی است دقت لازم برای هماهنگ خریدن حتی یکی از هر کدام از اینها را داشته باشید.

پیشنهاد کارشناسان به آقایان:


تی شرت همرنگ شلوار باعثبلند شدن قد شما می شود.
در هنگام خرید شلوارجین توجه داشته باشید که حتماً جا باز خواهد کرد.
قد شلوار آنقدر باید بلند باشد که جوراب هایتان را بپوشاند.
به چروک نبودن لباس تان توجه خاصی نشان دهید؛ چرا که میزان دقت شما خواهد بود.

چند خواهش به خانم ها:


با توجه به عادت های متداول پوشش چند نکته به عنوان خواهش گفته می شود. نکاتی که به دفعات دیده شده اند و به کار بردن آنها به شما توصیه می شود.

۲۱. خال خال راه راه چهارخونه نباشید!
برای داشتن ظاهری متناسب، پیشنهاد موکد کارشناسان مد، استفاده نکردن از چند پارچه طرح دار با هم است. در کل باید توجه داشته باشید که پوشش شما از اجزای متفاوتی تشکیل شده است که هماهنگی آنها با هم اهمیت زیادی دارد. دیده می شود که خانم ها هنگام خرید به زیبا بودن هر جزء از لباس شان به صورت جداگانه توجه بیشتری می کنند و ترکیب آنها کمتر در نظر گرفته می شود. تصور کنید مانتویی آبی با گل های رنگارنگ پوشیده اید و برای هماهنگی با آن شالی طرح دار به رنگ یکی از گل های آن سر کرده اید و کیف تان هم شلوغ و طرح دار است. شاید هر کدام از آنها به تنهایی قشنگ باشند اما مطمئن باشید که ترکیب شان به حدی شلوغ است که چشم های اطرافیان را خسته کرده و باعثدفع آنها می شود.

۲۲. با پوشیدن لباس تنگ، خود را لاغرتر تصور نکنید!
از آنجا که سایز لباس خیلی کوچک و در قسمت داخلی لباس زده می شود، دیگران از آن اطلاع پیدا نمی کنند. پس نگرانی را کنار گذاشته و هنگام خرید سایز را فراموش کنید. پوشیدن لباس مناسب و اندازه، مهمترین کاری است که برای خوش پوشی خود انجام می دهید. طبیعی است زمانی که از اضافه وزن رنج می بریم با انتخاب سایز کوچکتر حس بهتری داشته باشیم اما تاثیر ظاهری آن منفی بوده و باعثبیشتر نمایان شدن اضافه وزن مان می شود.

۲۳. طلایی و نقره ای را با هم استفاده نکنید!
طلایی و نقره ای جزو رنگ های اصلی در جواهرات هستند. اخیراً استفاده از هر دو رنگ در یک طرح بیشتر شده است و با سر زدن به طلافروشی های معروف به راحتی می توان زیورآلاتی با ترکیب هر رنگ را دید. اما این کاربرد به این معنا نیست که در پوشش هم می توان از هر طلایی و نقره ای با هم استفاده کرد. حتی هنگام به کار بردن زیورآلات دو رنگ، تصمیم خود را بگیرید که لباس تان یا نقره ای داشته باشد یا فقط طلایی.

۲۴. در انتخاب پاشنه کفش خود تعادل را رعایت کنید!
پاشنه بلند و کفش تخت هر دو برای استفاده طولانی مدت مضر هستند و تاثیرات منفی خود را در دو مرحله کوتاه مدت و دراز مدت نشان می دهند. پس هم برای اینکه در آخر روز کاری خود احساس خستگی زیاد نداشته باشید و هم در سال های آینده و سن بالاتر دچار درد نشوید به کفش خود توجه بیشتری نشان دهید.
کفش؛ این جزو کوچک پوشش بیشترین تاثیر را بر سلامتی شما دارد. پس به جنس و مخصوصاً کفه و پاشنه آن دقت زیادی داشته باشید. بهترین کفش برای ساعت طولانی و فعالیت روزانه، کفشی است که پنجه های پای شما را تحت فشار قرار ندهد و دارای لژ یا پاشنه ای با استقامت به ارتفاع ۳ سانتی متر باشد.

۲۵. به حرف های تکراری راه راه مودی و افقی عمل کنید!
راه راه افقی که از آن به عنوان طرح گورخری نیز یاد می شود توسط متخصصان مد، لباس شیطانی خوانده می شود. چون طرحی است که باعثافزایش حجم و چاق نشان دادن شما می شود. شاید به همین دلیل است که از سال ها پیش به عنوان لباس زندانی ها استفاده می شده است.
جالب است بدانید با وجود اینکه همه در مورد تاثیر خطوط عمودی و افقی به دفعات شنیده ایم، تحقیقی که اخیراً در دانشگاه نیویورک انجام شده مشخص کرده است که هنوز درصد بالایی از افراد این واقعیت مشخص را به کار نمی گیرند پس یادآوری آن هر چند تکراری، ولی لازم است.

چند خواهش از آقایان:


به خاطر بسپارید که رسم جدید، پوشیدن جوراب یک درجه تیره تر از رنگ شلوار است.
مارک روی لبه آستین کت شما هر چند نشان دهنده برند لباسی است که به تن دارید اما جدا نکردن آن اصلاً به صلاح شما نیست.

۲۶. دست از سر جوراب سفید بردارید!
درست است که سال ها پیش پوشیدن جوراب سفید نشانه تمیزی آقایان بود اما این تصور، قدیمی شده و به یک عادتی که وقت تغییر آن است تبدیل شده است. برای تیپ های کلاسیک و رسمی خود از جورابی هماهنگ با شلوارتان استفاده کنید و بهتر است به خاطر بسپارید که رسم جدید، پوشیدن جوراب یک درجه تیره تر از رنگ شلوار است.

۲۷. قبل از اولین استفاده، مارک روی لبه آستین کت را بکنید!
در کت و شلوارهای نو علاوه بر مارک های کاغذی تبلیغاتی یک مارک پارچه ای روی آستین کت است که با دو بخیه کوچک به کت دوخته شده است. بسیار دیده شده افرادی که با همین مارک در جلسات رسمی و موقعیت های مختلف ظاهر شده اند؛ پس لازم است تاکید کنیم که این مارک هر چند که نشان دهنده برند لباسی است که به تن دارید اما جدا نکردن آن اصلاً به صلاح شما نیست و بیشتر از این که نشان از خوش پوشی شما باشد، بی اطلاعی از قوانین پوشش را بلند اعلام می کند.

۲۸. زیر پیراهنی خود را بپوشانید!
اگر از آن دسته آقایانی هستید که به پوشیدن زیر پیراهن عادت دارید، دقت کنید که زیر پیراهن تان از زیر لباس تان مشخص نباشد. برای این کار بهتر است از زیر پیراهنی نازک استفاده کنید و پیراهن تان ضخیم تر از زیر پیراهنی باشد.

۲۹. از شلوارهای پارچه ای براق کمتر استفاده کنید!
در چند سال اخیر شلوارهای پارچه ای براق بیشتر مورد توجه آقایان قرار گرفته است اما از آنجا که قسمت اعظم پارچه این شلوارها پلی استر بوده و جذب رطوبت پلی استر بسیار کم و در حد صفر است، از تبخیر عرق جلوگیری کرده و باعثباقی ماندن آن روی پوست بدن و ایجاد گرمای شدید و احساس ناراحتی می شود.

۳۰. سرمه ای را با مشکی نپوشید!
سرمه ای و مشکی دو رنگ شبیه به هم هستند؛ در حدی که بعضی اوقات تشخیص این دو کار مشکلی است اما این شباهت اصلاً دلیل خوبی برای هماهنگی و ترکیب این دو رنگ با هم نیست. اتفاقاً همین شباهت باعثمی شود که به کار بردن سرمه ای و مشکی به ظاهر شما حس رنگ پریدگی حاصل از مصرف زیاد، شستشو و نور آفتاب بدهد.
اگر کت و شلوار مشکی دارید برای ایجاد ست جدید، جایگزین کردن سرمه ای به جای کت یا شلوار مشکی تان مناسب نیست و اگر به ترکیب این دو رنگ علاقه دارید، حداقل فقط در موقعیت های رسمی از آنها استفاده کنید و با استفاده از اکسسوار رنگی به متفاوت به نظر آمدن شان کمک کنید.

راهنمای خرید مناسب:


حراج! خود این کلمه به حدی لذت بخش است که نیازی به توضیح بیشتر در مورد آن نیست. اما اتفاقات حاصل از آن همیشه مثبت و هیجان انگیز نیستند. انرژی کلمه حراج یا فروش ویژه شما را به درون فروشگاه می کشاند اما اگر لباسی هر چقدر هم ارزان خریدید و از آن فقط یک بار استفاده کردید، قبول کنید که پول خود را دور ریخته اید.

برای صرفه جویی در خرید


۳۱. برای کمد لباس خود برنامه ریزی کنید و متوجه شوید که چه وسایلی نیازی دارید و تنها به قصد تهیه آنها به خرید بروید.

۳۲. اینکه بدانید از کجا چه چیزی را بخرید به شما در صرفه جویی وقت و هزینه کمک بزرگی می کند. هر چند وقت یک بار به مرکز خریدهای مختلف سر بزنید و با این کار لباس های مختلفی را که هر فروشگاه دارد، ببینید. فروشگاه های مورد علاقه خود را انتخاب کنید. سعی کنید در موردشان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. نزدیکترین شان به محل سکونت خود را انتخاب کرده و با سر زدن به آنها، اسم خود را در لیست مشتریان شان قرار دهید. امروزه اکثر فروشگاه ها تنها با پر کردن فرمی، اطلاعات مجموعه جنس های جدید و فروش ویژه را برایتان ارسال می کنند. پس برای اینکه موقعیت های مناسب را از دست ندهید، دست به کار شوید.

۳۳. بهترین زمان برای خرید لباس، زمان تغییر فصل و فروش ویژه است. بعد از هر فصل به کمد لباس خود سر و سامان بدهید و لباس هایتان را به سه دسته تقسیم کنید:

لباس هایی که خوب و مناسب هستند.
لباس هایی که نیاز به تغییر دارند.
لباس هایی که خراب و از کار افتاده شده اند.
بعد از دسته بندی کمد خود لیستی از تغییراتی که روی لباس هایتان باید بدهید و لباس هایی که باید تهیه کنید، داشته باشید. تا سال دیگر و فصلی دوباره شما فرصت کافی برای تکمیل کمد خود خواهید داشت. فروشگاه های بزرگ معمولاً لباس های فصل گذشته خود را به قیمت مناسب به فروش می رسانند. با خرید کسری لباس هایتان از قبل نه تنها مجبور به خرید اضطراری و از روی نیاز نمی شوید، بلکه حضور لباس های نو اتیکت دار در کمدتان دلیلی برای انتظار گذشت زمان و تغییر فصل ها خواهد شد.

۳۴. با وجود اینکه خرید از حراجی ها به صرفه و اقتصادی خواهد بود، توجه داشته باشید که قیمت مناسب یک کالا با توجه به تعداد دفعاتی که از آن استفاده خواهد شد، محاسبه می شود. برای همین احساس گناه برای خرید کیف یا کت گران قیمتی که ممکن است برای شما مادام العمر کار کنند نداشته باشید. هر خانمی به یک تیپ کلاسیک نیاز دارد. با توجه به سلیقه خود یکی از رنگ های مشکی، سرمه ای، قهوه ای، خاکستری یا کرم را انتخاب کنید و برای خرید اجزای آن نهایت دقت را به خرج دهید؛ چرا که این رنگ ها نه خیلی در چشم هستند و نه هیچ وقت از مد می افتند و مطمئن باشید که آنها را به دفعات خواهید پوشید پس به خوب بودن جنسش توجه داشته باشید و بدانید هزینه ای که برای آن پرداخت می کنید با تقسیم به تعداد دفعات استفاده، بسیار ارزان تر از جنسی باد که ارزان می خرید اما فقط چند بار استفاده می شود. پس با توجه به این قضیه هنگام خرید در حراجی ها قبل از هر چیز به جنس چیزی که می بینید، دقت کنید و تحت تاثیر قیمت ارزان، دست به انتخاب اشتباه نزنید.

۳۵. لباس های ارزان قیمتی که دارای طرح هماهنگ سلیقه شما هستند اما جنس خوبی ندارند را در رنگ های طبیعی چون کرم تهیه کنید. اگر لباسی با رنگ شاد و بدون کیفیت بپوشید، مانند این است که پلاکارد بزرگی به دست گرفته اید و به صورت عمومی اعلام می کنید که: توجه! توجه! من برای لباسی که به تن دارم هیچ هزینه خاصی پرداخت نکرده ام!

۳۶. توجه داشته باشید که حرفه ای های پوشاک و البته نه بازاریابان آن! اعتقاد دارند که هر کس تنها ۸ یا نهایتاً ۱۰ درصد درآمد ماهانه خود را باید به هزینه پوشاک اختصاص دهد. بهترین کار هم این است که با احتساب رقمی که می توانید برای لباس هزینه کنید هر چند ماه یک بار خرید کنید. همچنین به خاطر داشته باشید هزینه های پوشاک علاوه بر خرید، خشکشویی، تعمیر و هزینه های دیگر را هم در بر می گیرد.

۳۷. زمانی که احساس خوبی دارید و ظاهرتان آراسته و مرتب است به خرید بروید. درست است که خرید؛ مخصوصاً برای خانم ها دارای حس خوبی است و به همین دلیل بسیاری از افراد در زمان ناراحتی، افسردگی و خستگی برای جبران انرژی و شاد شدن به خرید می روند اما اینگونه خرید کردن دقیقاً مانند زمانی است که شما گرسنه به فروشگاه هایی چون شهروند و هایپراستار می روید. چرخ خریدتان در زمان بسیار کمی لبریز و شاید هم سرریز خواهد شد اما چند درصد از آنها را با لذت خواهید خورد؟ و چند درصد آنها خراب می شوند؟

۳۸. برای سوال از فروشنده احساس راحتی داشته باشید و از اطلاعات او برای خرید بهتر کمک بگیرید. خیلی از ما زمانی که از گشتن در بین لباس ها خسته شدیم، کوتاه می آییم و به لباس های جلوی دست مان رضایت می دهیم. برای اینکه به این وضعیت خستگی و تسلیم نرسید به محض ورود به فروشگاه به فروشنده بگویید چه چیزی احتیاج دارید تا در بخش مرتبط آن وقت و انرژی مصرف کنید.

۳۹. هنگام خرید یک جمله را همیشه به خاطر داشته باشید:
خریدار کیفیت باشید نه کمیت!
شاید یک لباس کمد پر از لباس های گوناگون به شما احساس خوبی بدهد اما به خاطر داشته باشید که ممکن است بعضی افراد تنها یک بار شما را ببینند پس کیفیت لباس هایی که به تن دارید به مراتب بالاتر از حجم لباس های زیاد شما است.

۴۰. زمان خرید آنلاین رسیده است.
در کنار لذت خرید و سر زدن به فروشگاه های مختلف، دوری مسافت و پشت ترافیک ماندن را هم در نظر بگیرید. امروز فروشگاه های آنلاین زیادی هستند که تنها با هزینه ای نزدیک به پول تاکسی یا بنزین شما، وسیله ای را که نیاز دارید برایتان ارسال می کنند. تعداد این فروشگاه ها رو به افزایش است اما رونق آن ها به طرز فکر و برخورد شما بستگی دارد. در حال حاضر لباس هایی که در این فروشگاه ها عرضه می شود، کم است و بیشتر اکسسوار لباس چون کیف و شال برای فروش گذاشته می شود. اما اگر شما خریدار آنلاین محصولات باشید، مطمئن باشید که وسعت فعالیت آنها روز به روز بیشتر خواهد شد.

آیا می دانستید:


کت و شلوارهای امروزی دارای خاستگاه ایرانی است؟
رسم باز بودن دکمه آخر از چه زمانی متداول شده است؟
استفاده از رنگ سفید برای عروسی به چه مراسمی باز می گردد؟
دلیل استفاده از خلخال در بانوان بلوچ چه بوده است؟
استیو جابز همیشه تی شرت مشکی و شلوار جین آبی به تن داشته است؟

۴۱. شواهد بسیاری نشان می دهد که شلوار از عناصر اصلی پوشاک ایرانیان بوده و در فرهنگ ها و تمدن های دیگر از جمله آشوریان، بابلیان و یونانیان وجود نداشته است. در نقوش طاق بستان و بشقاب های نقره ای باقی مانده از دوره ساسانی، کتی کوتاه دیده می شود که نشان می دهد پادشاهان، گاهی از یک کت کوتاه با آستین بلند استفاده می کرده اند. این کت جلوباز بوده و بلندی آن تا زیر سینه می رسید و با دکمه ای دایره ای شکل در جلوی سینه بسته می شد. دور سینه و یقه نیز مزین به نوارهای زیبا بوده است. علاوه بر آثار به دست آمده، نوشته های تاریخ نگاران یونانی مانند هرودوت نیز بیانگر این نوآوری ایرانی است.

این نوآوری ایرانیان به حدی دور از عادات متداول پوشیدن لباس بوده که در تاریخ آمده است یونانی ها ایرانیان را به دلیل پوشیدن شلوار به سخره می گرفتند و حتی هنگامی که اسکندر شیفته پوشاک ایرانی شد از پوشیدن شلوار سر باز زد.

همچنین مایری مکنزی محقق در زمینه پوشاک در کتاب خود نوشته است که:(از سال ۱۶۶۶ چارلز دوم به منظور بازسازی لباس های مردانه تلاشی دسته جمعی را به جریان انداخت و نمونه ابتدایی کت و شلوارهای امروزی را در دربارش باب کرد که الگوبرداری از یک دست لباس سنتی ایرانی بود.)

۴۲. امروز باز گذاشتن دکمه آخر لباس بسیار طبیعی است اما جالب است بدانید که رسم آن به زمانی باز می گردد که شاه ادوارد هفتم به دلیل چاقی مفرط توان بستن تمام دکمه های خود مخصوصاً آخرین دکمه که روی کمر شاهانه اش بود را نداشت و همین شد که از آن پس دکمه انتهایی لباس باز گذاشته می شود.

۴۳. در دوران باستان عروس ها برای نشان دادن شادی خود از رنگ های روشن و شاد برای لباس خود استفاده می کردند.
ازدواج ملکه ویکتوریا با پسرعموی خود، شاهزاده آلبرت در سال ۱۸۴۰ از جمله مراسم تاثیرگذار در تاریخ بوده است. بعد از استفاده ملکه ویکتوریا از لباس سفید عروسی، رفته رفته رنگ سفید بیشتر از دیگر رنگ ها مورد استفاده قرار گرفت تا امروز که به مناسب ترین رنگ برای لباس عروس تبدیل شده است.

۴۴. زنان بلوچ از نوعی پابند استفاده می کنند که دارای گوی های خالی است و داخل آنها سنگریزه می گذارند. این پابند اصطلاحاً خلخال گفته می شود که موقع راه رفتن صدا تولید می کند. بانوان بلوچبه دلیل سبک زندگی در حرکت شان از خلخال استفاده می کردند تا اگر کودک شان در حین سفر بازیگوشی کرد و از دیگران عقب ماند با شنیدن صدای آن مسیر را تشخیص دهد.

۴۵. استیو جابز، رئیس سابق شرکت اپل از سال ها قبل در شرکت و در مراسم رسمی رونمایی محصولات جدید یک تی شرت یقه ۳ سانتی مشکی، یک شلوار جین آبی و کفش های کتابی خاکستری می پوشید.

دلیل پوشیدن این لباس برای خیلی ها سوال شده بود که جواب آن در کتاب بیوگرافی استیو جابز آمده است. جابز در این کتاب گفته که ماجرا از دهه ۸۰ و در طول سفری که به ژاپن داشته است آغاز شد.

در این سفر، جابز از آکیوموریتا، رئیس شرکت سونی می پرسد که چرا تمام کارمندان شما یک نوع یونیفرم می پوشند؟ و موریتا برای وی تعریف می کند که بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپنی ها لباس نمی پوشیدند و بنابراین شرکت ها به کارگران خود چیزی می دادند که به تن کنند. به این ترتیب در طول این سال ها یونیفرم به یک سبک تبدیل شد؛ روشی برای پیوند زدن کارمندان به هم.

جابز در این کتاب می گوید: تصمیم گرفتم که من هم این نوع پیوند را برای اپل داشته باشم. بنابراین نزد ایسی میاکه، طراح یونیفرم شرکت سونی رفت و زمانی که به خانه باز می گشت با خود یک سری نمونه لباس به همراه داشت.

چند سال بعد جابز اپل را ترک کرد و در این مدت با میاکه(متولد ۱۹۳۸ در هیروشیما) طراح و نابغه مواد جدید و رنگ های تیره به شدت دوست شد.
در این بیوگرافی، جابز تعریف می کند که آن دو به طور مرتب همدیگر را می دیدند و زمانی که در سال ۱۹۹۷ دوباره به اپل باز می گردد، تصمیم می گیرد یونیفرم مشهور خود را استفاده کند.

رئیس اپل در این کتاب توضیح می دهد: به این ترتیب از ایسی خواستم تعدادی از آن تی شرت های مشکی یقه ۳ سانتی که من دوست داشتم، برایم درست کند. او هم برایم ۱۰۰ تی شرت مشکی آماده کرد و از آن به بعد همان تی شرت ها را استفاده می کنم.

چند لغت تخصصی پوشاک


۴۶. چادر
دردانشنامه ایرانیکا چادر تن پوشی گشاد و زنانه که بدن و گاه صورت را نیز می پوشاند، ترجمه شده است. ریشه این واژه به صورت دقیق مشخص نیست اما احتمال می دهند که برگرفته از واژه هندی چاترا به معنی آفتاب گیر باشد.
جالب است بدانید که چادر از جمله اجزای پوشش مردم ایران در قرن ها پیش از ورود اسلام به کشورمان است. نقش برجسته های تخت جمشید نشان می دهند که مردم ماد از شنلی مستطیل شکل استفاده می کردند که تا مچ پا می رسیده و چادر زنان اشکانی هنگامی که پوشیده می شده، حالت استوانه ای شکل پیدا می کرده است.

۴۷. مد
مدبر گرفته از واژه modus است که ریشه آن به زبان لاتین و سده های چهاردهم و پانزدهم میلادی باز می گردد و در لغت به معنای شیوه یا سبک خاصی از سلوک زندگی یا انجام کاری است.
همچنین مد در معنای ریاضی و آماری خود یعنی هر آنچه دارای فراوانی بیشتری باشد. برای مثال در بین اعداد ۱ ۶ ۸ ۶ ۳ عدد ۶ حکم مد یا نما را دارد؛ چرا که بیشتر از سایر اعداد به کار رفته است.
در پوشاک نیز لباسی مد است که در برهه ای از زمان دارای بیشترین تقاضا بوده است. اما این که چرا یک لباسی مد می شود به عوامل زیادی بستگی دارد که بیشتر تجاری هستند. پس مطمئن باشید که خوش پوشی در سایه پیروی از مد و هر آنچه دیگران به تن می کنند، نیست و به خاطر داشته باشید هر آنچه مد شود با به دفعات دیده شدن، زود نیز از چشم می افتد.

۴۸. مانتو
مانتو لغتی فرانسوی است و پیشینه استفاده از آن به دوران لویی چهاردهم می رسد. در آن زمان به لباس استراحت خانم ها در خانه مانتو گفته می شد که پیراهنی جلوباز گشاد و بدون کمربند بود و شباهت زیادی به کیمونو داشت. اما همه چیز به مرور زمان تغییر کرد و امروز مانتو نام کلی پوشش بیرون از خانه خانم هاست.

۴۹. تنبان
تنبان یا تن بان به معنی نگهبان تن، مترادف کلمه شلوار و پایجامه است.
در تاریخ پوشاک ایران آمده است که در دوره صفویه بانوان نوعی شلوار به نام تنبان می پوشیدند که تا قوزک پا بود.

۵۰. اکسسوار
اکسسوار لغتی فرانسوی است که انگلیسی آن اکسسوری accessories است؛ به معنای متعلقات و تزئینات لباس. در پوشاک شما شال، روسری، مقنعه، کیف، کفش، زیورآلات، کلاه، دستکش، ساق و… اکسسوار به حساب می آیند.

زندگي ايراني/ شماره ۵۰/ آبان ماه ۹۲/ سحر موسوي/ صفحه ۴۰