خبر خوش وزیر آموزش و پرورش برای فرهنگیان

به گزارش افکارنیوز، علی‌اصغر فانی در برنامه تلویزیونی نگاه دو به برنامه‌های یک صد روزه آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدای ورودم به آموزش و پرورش یعنی در حدود ۱۰۰ روز پیش، در آستانه بازگشایی مدارس بودیم و تمام تلاشمان بازگشایی خوب مدارس کشور بود که انجام شد.

*شناسایی ۷۰۰ چالش در آموزش و پرورش

فانی با بیان اینکه همزمان با برنامه‌های روز آموزش و پرورش، چالش‌های را نیز احصا کردیم، گفت: بیش از ۷۰۰ مسئله و چالش در آموزش و پرورش شناسایی شد و به ۴ سیاست جدی رسیدیم.

وی نخستین سیاست را سامان‌دهی نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: بیش از یک میلیون کارمند در ۱۰۵هزار مدرسه کشور مشغول به خدمت به حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰هزار دانش‌آموز هستند که این تعداد نیروی انسانی به خوبی توزیع نشده است.

*کمبود ۵۰هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش به نیروهای مازاد در این وزارتخانه اشاره کرد و ادامه داد: در بعضی از مناطق و رشته‌ها با تورم نیروی انسانی و در برخی از مناطق نیز با کمبود مواجه هستیم به گونه‌ای که ۵۸ هزار نیروی مازاد و در کنار آن ۵۰هزار کسری نیروی انسانی داریم.

وی با بیان اینکه در این شرایط تقاضا برای جابه‌جایی فرهنگیان نیز وجود داشت اضافه کرد: ناچار شدیم برخی از دبیران متوسطه را در دوره ابتدایی استفاده کنیم که از این معلمان تشکر می‌کنیم به همین دلیل یکی از سیاست‌های ما سامان‌دهی نیروی انسانی است که امیدواریم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به نتیجه برسد.

*نیازمند مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش هستیم

فانی سیاست دوم آموزش و پرورش را توسعه مشارکت در این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است و باید زمینه‌های مشارکت معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را در برنامه‌ریزی مدرسه فراهم کنیم و در کنار آن مشارکت بخش خصوصی را نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸.۵درصد دانش آموزان یعنی یک میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند که امیدواریم با برنامه‌ریزی این مشارکت افزایش یابد.

فانی محور سوم برنامه‌های خود را توسعه مدیریت آموزشگاهی عنوان کرد و ادامه داد: اگر در یک مدرسه از مدیر توانمند و با انگیزه استفاده کنیم، وی می‌تواند در دانش‌آموزان انگیزه ایجاد کند و فرهنگیان را نیز به خلاقیت و نوآوری حرکت دهد.

*هر دانش‌آموز یک میلیون و دویست‌هزار تومان هزینه دارد

وزیر آموزش و پرورش به محور چهارم برنامه‌های خود اشاره کرد و گفت: محور چهارم سیاست عملیاتی کردن یا سرانه‌ای کردن بودجه است.

وی ادامه داد: برای سال ۹۳ در لایحه دولت پیشنهاد کردیم که بودجه مدارس را در اختیار مدیر مدرسه قرار دهیم و از وی بخواهیم که این بودجه را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه به طور متوسط برای هر دانش‌آموز یک میلیون و دویست‌هزار تومان هزینه می‌کنیم افزود: این اعتبار به جز هزینه‌های سرمایه‌ای است و مدیر با اعتباری که به تعداد هر دانش‌آموز به وی داده می‌شود تمام هزینه‌های مدرسه را پرداخت می‌کند در حقیقت مسئولیت‌پذیری معلم افزایش می‌یابد و مدیریت بهتر صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: همانطور که اشاره کردم از ۷۰۰ مسئله، این چهار موضوع را استخراج کردیم که با حل این موضوعات بسیاری از آن ۷۰۰ مسئله نیز حل می‌شود.

*باید در نقشه راه تحول، پیش‌نیازها فراهم شود


وزیر آموزش و پرورش به سند تحول این وزارتخانه اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش و پرورش سند بسیار مهمی به نام سند تحول بنیادین دارد و هر سند تحولی سه مرحله را طی می‌کند که مرحله اول تصویب و مرحله سوم اجراست.

وی ادامه داد: مرحله دوم، عملیاتی کردن و امکان‌سنجی اجرایی کردن سند است زیرا هر سند نیاز به نقشه راه دارد.

فانی اضافه کرد: باید در نقشه راه، پیش‌نیازهای برنامه‌های تحولی را فراهم کنیم، زیرا بدون پیش‌نیازها در اجرای برنامه با مشکل مواجه می‌شویم.

*تغییر در وضع رفاه فرهنگیان تا چهار ماه آینده

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرسش یکی از فرهنگیان درباره وضعیت معیشتی معلمان گفت: از همان روز اول فعالیت در آموزش و پرورش برای خود مشاوری در بخش رفاه فرهنگیان منصوب کردم که به برنامه‌های خوبی رسیدیم.

وی اظهار امیدواری کرد که تا سه یا چهار ماه آینده این اقدامات شروع شود و فرهنگیان نتایج آن را در آینده‌ای نزدیک مشاهده کنند.

فانی به انتخاب مدیران مدارس اشاره کرد و بیان داشت: یک پروژه علمی برای انتخاب مدیران آموزشگاه‌ها در آموزش و پرورش انجام شده است که اجرا نشد.

وی به تشکیل دفتر بهبود مدیریت در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: معتقدیم باید بهترین‌ها به عنوان مدیر مدرسه انتخاب شود و آموزش‌های لازم را بگذراند ضمن اینکه ارزیابی ضمن خدمت در دوران مدیریت نیز صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد‌ که طی دو سال آینده طرح مدیریت آموزشگاهی در آموزش و پرورش اجرا شود و از مدیران خوب، دلسوز، با انگیزه و محبوب بین معلمان بعنوان مدیر مدرسه انتخاب شود.

*احیای گروه‌های آموزشی در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در خصوص توجه به فضاهای ورزشی دانش‌آموزان، گفت: در این هفته به درخواست بنده دیداری با وزیر ورزش و جوانان داشتیم و پیشنهادم این بود که بین آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان همکاری‌هایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد مورد استقبال وزیر ورزش و جوانان قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم از این فضای ایجاد شده در راستای رشد و ارتقای ورزش دانش‌آموزی استفاده کنیم.

فانی به کمرنگ شدن گروه‌های آموزشی در آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: گروه‌های آموزشی از سال ۶۰ فعالیت خود را آغاز کردند که در سال‌های اخیر دارای نقش کمرنگی است که امیدواریم با تقویت گروه‌های آموزشی بتوانیم کیفیت برنامه‌های آموزشی و درسی را افزایش دهیم.

*اختصاص ردیف ویژه‌ای برای ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش در بودجه ۹۳

این مقام مسئول در آموزش و پرورش به اختصاص ردیف بودجه‌ای تحت عنوان ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این اعتبار در جهت کیفیت‌بخشی آموزش، تجهیز آزمایشگاه‌ها، تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و تقویت امکانات کمک آموزشی اختصاص می‌یابد و امیدواریم بتوانیم آزمایشگاه‌های مدارس و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بیش از ۳۰۰ منطقه آموزشی از ۷۰۰ منطقه آموزشی کشور پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داریم که برای افزایش این پژوهش‌سراها برنامه‌ریزی کردیم.

فانی اضافه کرد: در گذشته آموزش و پرورش ۱۹میلیون دانش‌آموز داشت که اکنون به ۱۲میلیون نفر رسیده است و امکانات نیز یک و نیم برابر شده است و این نشان می‌دهد که استراتژی امروز آموزش و پرورش کشور، ‌ ارتقای کیفیت است.

*اختصاص ۴۰میلیارد تومان برای کمک به مدارس شبانه‌روزی

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌هایش در جهت عدالت آموزشی گفت: عدالت آموزشی لفظ عام است که باید برای رسیدن به آن مصادیق را مشاهده کرد بعنوان مثال در جهت رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان در مناطق روستایی، ۳۰میلیارد تومان بین استان‌ها و مناطق روستایی برای طرح روستامرکزی اختصاص یافت.

وی به تعریف طرح روستامرکزی پرداخت و ادامه داد: در این طرح دانش‌آموزان مناطق روستایی که در روستای خود مدرسه ندارند با سرویس مدرسه مانند مینی‌بوس به روستای دیگری منتقل می‌شوند.

فانی به وضعیت مدارس شبانه‌روزی اشاره کرد و افزود: ۴۰میلیارد تومان برای کمک به مدارس شبانه‌روزی درخواست شده است که امیدواریم به زودی تأمین و توزیع شود.

وی ادامه داد: ۵۰ میلیارد تومان نیز در اوایل شکل‌گیری دولت یازدهم دریافت کردیم و به عنوان سرانه بین مدارسی که بیش از یک و نیم سال بود که یک ریال اعتبار نگرفته بودند توزیع شد.

*توزیع شیر بین دانش‌آموزان از اواسط آذر

وزیر آموزش و پرورش در خصوص توزیع شیر بین دانش‌آموزان اظهار داشت: ‌ بودجه شیر مدارس به دستور رئیس‌جمهور تأمین شده است و از اواسط آذر توزیع می‌شود.

وی در خصوص دانش‌آموزان تحت پوشش شیر مدارس گفت: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول شیر در مدارس دریافت می‌کنند.

*طرح خرید خدمات آموزشی در جهت کمک به مدارس غیردولتی

فانی در پاسخ به پرسشی برای حل مشکل مدارس غیردولتی که به سمت ورشکستگی می‌روند، بیان داشت: یکی از اقداماتی که پیش‌بینی کردیم خرید خدمات آموزشی است.

وی توضیح داد: ممکن است در مدارس دولتی با کمبود فضا مواجه شویم و در این حالت می‌توانیم در همان منطقه از فضای خالی مدرسه غیردولتی استفاده کنیم.

این مقام مسئول در آموزشی و پرورش اضافه کرد: در طرح خرید خدمات آموزشی، هزینه دانش‌آموز را به مدرسه غیردولتی پرداخت می‌کنیم و دانش‌آموز در آن مدرسه تحصیل می‌کند؛ اعتبار این طرح در بودجه ۹۳ پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: وقتی بخش خصوصی تقویت می‌شود، نظارت نیز افزایش می‌یابد تا به کیفیت آموزشی لطمه‌ای وارد نشود.

*جابه‌جایی املاک آموزشی و پرورش برای حل مشکل مدارس استیجاری

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکل مدارس استیجاری کشور بیان داشت در ابتدا باید از فعالیت خیرین مدرسه‌ساز تشکر کنم چرا که از ابتدای شکل‌گیری حرکت خیرین، ۲۵هزار میلیارد تومان برای ساخت و ساز مدارس اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۳ پیشنهاد دادیم که برخی از فضاهای آموزشی که نیاز نداریم بفروشیم و مشکل مدارس استیجاری را حل کنیم، گفت: این موضوع در دولت تصویب شد و امیدواریم مجلس نیز به تصویب برساند تا با جابه‌جایی املاکی که نیاز نداریم مشکل مدارس استیجاری را حل کنیم.

*تأثیر ۲۵ درصدی نمرات امتحانات نهایی در کنکور ۹۳

فانی با بیان اینکه تعریف مشخصی از کتب کمک‌آموزشی وجود ندارد، اظهار داشت: ‌ بعضی از کتب کمک‌آموزشی موجود در بازار به حل مسائل کتب درسی می‌پردازد که در این حالت موجب می‌شود قدرت خلاقیت و نوآوری از دانش‌آموز گرفته شود و در کنار آن کتبی نیز وجود دارند که به عمق یادگیری کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: کتب کمک‌آموزشی که در راستای افزایش خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان باشد مفید است اما در حال حاضر برخی کتب کمک آموزشی موجود در بازار از حالت استاندارد خارج است و مورد رضایت ما نیست.

وزیر آموزش و پرورش به بحثکنکور نیز اشاره کرد و گفت: امروز در دفتر وزیر علوم شورای برنامه‌ریزی کنکور را داشتیم و بر این اساس در کنکور سال ۹۳ تأثیر نمرات امتحانات نهایی سال سوم متوسطه ۲۵ درصد خواهد بود.

*حذف مجتمع‌های آموزشی در آینده

وزیر آموزش و پرورش به طرح مجمع‌های آموزشی که در سال‌های اخیر در آموزش و پرورش در حال اجراست اشاره کرد و بیان داشت: در این طرح هرچند مدرسه زیر نظر یک مدرسه فعالیت می‌کرد به این معنی که مدیر یک مدرسه کار مدارس دیگر را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در گذشته بین مدیر مدرسه و وزیر چند لایه مانند مدیرکل آموزش و پرورش استان، شهرستان و منطقه وجود داشت که با اجرای طرح مجتمع‌های آموزشی یک لایه مدیریتی افزایش پیدا می‌کرد.

فانی اضافه کرد: بررسی‌هایی که انجام شد، نشان داده است، مدیران زیرمجموعه مجتمع‌های آموزشی انگیزه فعالیت را از دست داده‌اند و احساس می‌کنند آقابالاسر دارند ضمن اینکه اولیای دانش‌آموزان در مشارکت فکری و مالی مدرسه نگران هستند و فکر می‌کنند ممکن است هزینه‌ها در جای دیگری صرف شود.

وی تأکید کرد: مطالعاتی را انجام دادیم و مشخص شد که این مجتمع‌ها موفق نیستند در نتیجه به تدریج و با تمهید مقدمات کاهش می‌یابند.

*پرداخت حق‌التدریس معلمان تا سه ماه آینده

وزیر آموزش و پرورش در مورد پرداخت حق‌التدریس معلمان گفت: مذاکراتی را با معاونت رئیس‌جمهور انجام دادیم و امیدواریم اعتبارات لازم تخصیص یابد که بتوانیم به تدریج تا سه ماه آینده بخشی از این اعتبارات را پرداخت کنیم.

وی در خصوص تجهیز مدارس به بخاریهای استاندارد نیز بیان داشت: تعدادی از مدارس را توسط بخاریهای تشعشعی تجهیز کردیم که خرید این بخاریها از خارج از کشور بود اما شرکت صنایع آموزشی امکان تولید این بخاریها را دارد و به مجرد تولید بخاری توسط این شرکت بین مدارس توزیع میشود.