به گزارش افکارنیوز، شاید خیلی ها بگویند «۱۰۰ ساله شویم که چی؟!»؛ درست است، زندگی در دوران کهنسالی کمی دشوار است اما همه انسان ها دوست دارند سالم و سرحال عمر بیشتری را تجربه کنند. همه ما می توانیم با رعایت رهکارهایی در جوانی طوری زندگی کنیم که کهولت سن مان را به تعویق انداخته و دیرتر از سایر افراد با بیماری های مختلف روبرو شویم. به همین منظور سراغ یکی از بهترین متخصصان ایران رفتیم تا توصیه های مهم در این مورد را جویا شویم.

سیب بخورید، آن هم با پوست!


برای جلوگیری از سرطان ها به خصوص سرطان معده باید از مصرف غذاهای شور و دودی مثل ماهی نمک سود شده، کالباس و سوسیس خودداری کنیم. این مواد برای بدن مانند سم هستند. مواد نگهدارنده و نیترات ها که در غذاهای خشک کرده و نمک زده و دودزا به کار می روند، بسیار مضر هستند. برای مثال نیترات توسط باکتری ها تبدیل به نیتریت می شود. نیتریت نیز باعثتولید یک ماده سرطان زا می شود. از طرف دیگر امروزه ارتباط مستقیمی بین مصرف غذاهای پرچرب به خصوص چربی های حیوانی و کمبود مصرف فیبر با سرطان کولون پیدا شده است. می دانیم که سرطان کولون بعد از سرطان معده در ایران در رده دوم است. در واقع هر قدر چربی بیشتر و سبزیجات کمتری مصرف کنیم فلور میکروبی روده شرایط بهتری را برای ایجاد مواد سرطان زا فراهم می آورد. یک راه دیگر برای افزایش طول عمر، افزایش مصرف فیبر است. نان های سبوس دار، سالاد و میوه جات دارای فیبر فراوان هستند. حتی توصیه می شود میوه ها به خصوص سیب با پوست خورده شود. البته به شرطی که آن را خوب بشویید. پوست سیب حاوی فیبر است و باعثافزایش حرکات روده می شود و جلوی سرطان روده را می گیرد.

از پشت میز نشینی بیرون بیایید!


برای افزایش طول عمر راهی نداریم جز اینکه نحوه تغذیه مان را عوض کنیم و از پشت میز نشینی بیرون بیاییم و حداقل هفته ای ۳ روز برای مدت یک ساعت ورزش کنیم. اگر چه پیاده روی هم نوعی ورزش به حساب می آید و بسیار مفید است اما بهتر است ورزش هایی را انجام دهیم که به اصطلاح عرق مان را در می آورد و قلب مان را به تپش می اندازد. متاسفانه مشاغل پشت میز نشینی و استفاده از اینترنت، کامپیوتر و تلویزیون در جامعه ما بسیار رایج شده است. تمام این مسائل ما را به سمت چاقی می برند. کسی که چاق است طول عمرش معمولاً ۱۰ سال پایین می آید، سنگ کیسه صفرا بیشتری می گیرد، استخوان هایش زودتر پوک می شود، نازایی اش بیشتر می شود، سرطان هایی نظیر سینه، کولون، کبد و قسمت فوقانی معده در او افزایش پیدا می کنند و مهمتر از همه اینکه خطر آمبولی و لخته شدن خون در رگ هایش بیشتر می شود. مسئله اخر نیز آلودگی های موجود در هواست این آلودگی ها احتمال سرطان ها را افزایش می دهند.

همه مسائل دست ما نیست اما…


مهمترین مسئله در افزایش طول عمر، فاکتورهای محیطی هستند و مهمترین فاکتور محیطی مسئله تغذیه و آلودگی هوا است. هر دوی این مسائل در دستان ما هستند و ما قادر به تغییر آنها هستیم. در مورد تغذیه باید سعی شود از مصرف غذاهای پرچرب به خصوص چربی های حیوانی، قند و نمک زیاد خودداری شود. ثبات شده است این ۳ عامل طول عمر انسان را پایین می آورند. از طرف دیگر خوردن برخی مواد برای حفظ سلامت کاملاً ضروری است؛ از جمله سبزیجات، میوه جات و سالاد.

با کلم خطر سرطان را کاهش دهید


کلم منبع غنی ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان محسوب می شود و ضد سرطان است. معمولاً برای پیشگیری از سرطان مری که جزء شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش در ایران است به بیماران توصیه می کنیم ویتامین C زیاد مصرف کنند. این ویتامین معمولاً در مرکبات و سبزیجات به خصوص کلم موجود است. از طرف دیگر کلم برای افراد دیابتی بسیار مفید است. علاوه بر اینها در سالاد باید از خیار استفاده کرد. خیار نیز مواد قندی و پروتئینی ناچیزی دارد اما از آن طرف دارای املاح و ویتامین های مختلف C، B، A و… است. کالری آن نیز بسیار کم است و به هیچ عنوان چاق کننده نیست. مصرف خیار همچنین باعثلطافت و حفظ زیبایی پوست می شود.

هویج و اسفناج فراموش نشود


در سالاد باید از هویج نیز استفاده کرد. هویج ارزش غذایی و درمانی بسیار زیادی دارد. این خوراکی حاوی کلسیم، آهن، ویتامین A، انواع ویتامین B و ویتامین C است و برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. برای افزایش نور چشم نیز معمولاً از هویج استفاده می شود. در کل یادمان باشد هر قدر که بتوانیم سبزیجاتی مثل بروکلی، هویج، کلم، گل کلم و اسفناج را در برنامه غذایی روزانه مان بگنجانیم بیشتر می توانیم طول عمرمان را افزایش دهیم. اسفناج منبع غنی از آهن است و به خصوص برای خان ها پیشنهاد می شود. خانم ها به علت خونریزی هایی که در زمان قاعدگی دارند دچار کم خونی فقر آهن می شوند و اسفناج می تواند نیاز آنها را تامین کند.

شکم چاق تر؛ طول عمر کمتر


یکی از مسائلی که امروزه طول عمر افراد را کاهش می دهد، کبد چرب است. این بیماری با چاقی ارتباط مستقیم دارد. متاسفانه ۳۰ درصد از نوجوانان ما چاق هستند. در واقع یکی از بلایایی که امروزه جامعه ما را درگیر کرده است چاقی شکمی است. کسانی که چاقی شکمی دارند بیشتر به کبد چرب مبتلا می شوند و احتمال مرگ و میرشان بیشتر است. در کبد چرب آنچه باعثمرگ می شود، بیشتر بیماری های قلبی و عروقی است تا بیماری های کبدی. یعنی کسی که کبد چرب دارد و پرخوری می کند اول از همه ممکن است دچار سکته و بیماری های قلبی شود. در واقع کبد چرب مانند یک بمب ساعتی در بدن است. این بیماری معمولاً بی علامت است و به تدریج پیشرفت می کند و اگر درمان نشود فرد را به سمت سیروز کبد می برد. در این مرحله شکم آب می آورد و پاها ورم می کنند. آن موقع است که بیمار به پیوند کبد نیاز پیدا می کند. از طرف دیگر برای افزایش طول عمر نباید غذاهای سنتی مان را مثل آش و سوپ به فست فود تبدیل کنیم. بلایی که امروزه گریبانگیر ما شده است مصرف فست فودهای مختلف به همراه پنیرهای پرچرب، نمک زیاد، نوشابه های گازدار، سیب زمینی سرخ کرده و انواع سس های پرچرب است.

سالاد بهترین راه حل

مصرف سالاد به خصوص قبل از غذا بسیار مفید است و باعثافزایش اشتها می شود. سالاد بهتر است همیشه شامل کاهو، خیار، هویج و کلم باشد. هر کدام از این خوراکی ها خواص بی نظیری دارند. برای مثال کاهو در عین حال که دارای قند بسیار پایینی است حاوی املاح فراوان از جمله کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم و انواع ویتامین های B، A و C است. کالری آن نیز بسیار پایین است و اصلاً چاق کننده نیست. برای مثال ۱۰۰ گرم کاهو فقط ۵۵ کالری ایجاد می کند. مصرف کاهو قبل از غذا دستگاه گوارشی را تحریک می کند و باعثجلوگیری از یبوست می شود.

سيب سبز/ شماره ۱۰۲/ نيمه اول آذر ماه ۹۲/ ستاره محمد/ صفحه ۹۰