به گزارش افکارنیوز، ابرو یکی از اجزای صورت است که تاثیر زیادی در زیبایی و شاداب به نظر رسیدن آن دارد. اگر مراقب آن نباشید یا ناخواسته بلاهای جبران ناپذیری سر آن بیاورید، پشیمانی زیادی در انتظار شماست. این روزها انواع و اقسام کارها روی ابرو رواج دارد؛ از تتو گرفته تا پیرسینگ. هر کسی ممکن است درباره فواید و عوارض احتمالی این کارها نظر متفاوتی داشته باشد؛ به خصوص نظر دو گروه آرایشگران و متخصصان زیبایی با هم اختلاف زیادی دارد. با ما همراه شوید تا به شما بگوییم هر گروه ممکن است چه نکته هایی را بگویند. اینکه حرف ها و نظرهای کدام گروه را بپذیرید با خودتان!

۱. رنگ کردن؛ احتمال حساسیت و التهاب

آنچه آرایشگران ادعا می کنند:


رنگ کردن ابرو از آن دسته کارهایی است که معمولاً خطری برای کسی ندارد. فقط درباره افرادی که موهای ابروی آنها خیلی نازک است، رنگ ممکن است موها را نازک تر کند. هر چند رنگ کردن خاصیتی ندارد ولی برخلاف تصور بعضی افراد باعثسفیدی و ریزش مو نمی شود. البته در صورتی که موها را دکلره کنید شرایط فرق می کند. این ماده می تواند آسیب زیادی به ریشه و ساقه مو بزند و در اصطلاح باعثسوختن آنها شود. درباره ابرو اصل بر این است که از دکلره استفاده نشود و ما سعی می کنیم با استفاده از خود رنگ، موهای ابرو را روشن کنیم ولی اگر مجبور شدیم دکلره کنیم باید ضعیف ترین نوع آن را به کار ببریم که حدود سه درصد است. اگر از دکلره ای که درصد آن بالاست استفاده کنیم ممکن است باعثریزش ابرو شود.

آنچه متخصصان به شما می گویند:


بعضی ها ممکن است به مواد به کار رفته در نوع خاصی از رنگ مو حساسیت داشته باشند. نشانه های این حالت قرمزی پوست، التهاب، خارش و سوزش در ناحیه است. این حالت ها بعد از استفاده از کرم حاوی کورتون از بین می روند که البته نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

فردی که یک بار به رنگ مو حساسیت دهد اگر یک بار دیگر از رنگی استفاده کند که همان ماده حساسیت زا در ساخت آن به کار رفته است، ممکن است به التهاب منتشر دچار شود و در نواحی دیگری از صورت و حتی بدن هم اگزما ایجاد شود. در صورت حساسیت به یک نوع خاص از رنگ مو، بهتر است از هیچ رنگی استفاده نکنید چون ممکن است ماده حساسیت زا در محصول دیگری هم به کار رفته باشد.

۲. تقویت ابرو؛ احتمال عوارض پوستی

آنچه آرایشگران ادعا می کنند:


در صورتی که ابروهای نازک و کم پشتی دارید می توانید آنها را تقویت کنید. برای این کار بعضی از افراد از بتامتازون استفاده می کنند که به دلیل کورتونی که دارد روی رشد مو اثر می گذارد. بعضی دیگر هم از لوسیون ها و قطره های ابرو استفاده می کنند. در هر دو گروه، افرادی هستند که می گویند نتیجه گرفته اند و ابروی شان پرپشت تر شده است. از جمله کارهایی که روی رشد ابروها تاثیر مثبت می گذارند شانه کردن آنها با مسواک یا برس های ابروست. این کار نوعی ماساژ محسوب می شود و باعثافزایش جریان خون رسانین در ناحیه ابرو می شود.

آنچه متخصصان به شما می گویند:


بعضی ها که ابروی کم پشت و نازکی دارند برای تقویت ابروی خود از مواد و داروهای خاصی استفاده می کنند، برای مثال کرم بتامتازون یکی از موادی است که بسیاری از افراد تصور می کنند به دلیل کورتون موجود در آن برای رشد و تقویت ابرو موثر است. کورتون می تواند بعضی از انواع کم پشتی و ریزش ابرو را درمان کند ولی اگر دلیل آن استرس یا نوعی بیماری روانی باشد که فرد در آن ابروی خود را می کند، این ماده کمکی نمی کند. برای حل چنین مشکلاتی فرد ابتدا باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه و استرس یا بیماری خود را درمان کند. اگر ریزش مو ارثی هم باشد کورتون نمی تواند آن را متوقف کند.

اگر با مشکل ریزش موی ابرو مواجه هستید، تشخیص این را که آیا برای درمان آن به کورتون نیاز دارید یا نه باید به متخصص پوست و مو بسپارید. متخصص دوز و مدت زمان استفاده از کورتون را مشخص می کند. در صورتی که خودسرانه از این ماده استفاده کنید، ممکن است به دلیل رعایت نکردن این موارد دچار عوارض پوستی شوید. بعضی از محلول ها نیز می توانند به شما کمک کنند. ولی بهتر است در هر صورت به پزشک مراجعه کنید. متاسفانه این روزها بعضی از آرایشگران وارد کار تجویز شده اند؛ به مراجعان خود قرص و دارو یا راه های درمانی پیشنهاد می کنند که عمل به آنها می تواند عوارضی داشته باشد. یکی از کارهایی که از سوی بعضی افراد تجویز می شود ماساژ دادن ناحیه ابروست. این کار هر چند ممکن است باعثافزایش خون رسانی به این ناحیه شود ولی این موضوع لزوماً به معنای افزایش موهای ابرو یا تقویت آنها نیست. در ضمن تحریک زیاد به خودی خود می تواند باعثریزش مو شود.

۳. تتو و هاشور ابرو، احتمال عفونت

آنچه آرایشگران ادعا می کنند:


معمولاً کسانی ابروهای خود را تتو می کنند که موهای ابروی آنها بسیار نازک، ضعیف و کمرنگ است. این روزها هاشور زدن ابرو هم اضافه شده است. هاشور در واقع تتویی است که فقط روی بخش هایی از ابرو انجام می شود. کسانی که درون ابروی خود شکستگی دارند یا فقط بخش هایی از ابروی آنها کم پشت است می توانند از این روش کمک بگیرند. در واقع آرایشگر به جای کشیدن ابروی کامل، درون ابرو خط هایی را می زند. شما برای استفاده از این روش باید در اصطلاح زمینه ابروی خوبی داشته باشید در غیر این صورت هاشور زدن کمکی به شما نمی کند. موادی که برای تتو استفاده می شوند معمولاً ضد حساسیت هستند. بهتر است تتو به صورت عمقی زده نشود؛ به ویژه در گذشته تتوها در سطح عمیق پوست زده می شدند در نتیجه پاک کردن آنها بسیار سخت بود.

اگر شما هم ابروی خود را تتو کرده اید در صورتی که تغییر رنگ داد یا از آن راضی نبودید فراموش نکنید که ترمیم آن سخت است ولی ما می توانیم با یک رنگ روشن تر مثل سفید یا بژ تتوی قبلی را محو کنید.

اگر تازه قصد دارید تتو کنید برای اینکه تتو خطر و مشکلی برای شما ایجاد نکند باید به آرایشگاه معتبری مراجعه کنید. در چنین مکان هایی سر سوزن ها با الکل استریل و به موقع تعویض می شوند. از آنجا که تتو زخم و خونریزی ایجاد می کند در صورتی که سوزن تمیز و استریل نباشد احتمال انتقال بیماری های عفونی وجود دارد.

آنچه متخصصان به شما می گویند


یکی از عوارض تتو انتقال بیماری های عفونی است. با توجه به اینکه برای این کار از سوزن های تیز استفاده می شود و در حین آن خونریزی رخ می دهد، احتمال انتقال بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت وجود دارد؛ البته در صورتی که آرایشگر یا فرد تتوکننده مسائل بهداشتی را رعایت نکند و از یک سوزن مشترک برای دو یا چند نفر استفاده کند. از سوی دیگر ایجاد زخم در محل تتو ممکن است باعثعفونت آن ناحیه شود.

با توجه به رنگ به کار رفته و عمق تتو، علاوه بر عفونت و قرمزی آنی، احتمال حساسیت تاخیری وجود دارد و ممکن است فرد چند سال بعد از انجام تتو به آن حساسیت نشان دهد حساسیت ناشی از تتو یک ویژگی خاص هم دارد؛ با توجه به اینکه تتو دائمی است یا به هر حال آثار آن مدت زمان زیادی ماندگار است. حساسیت و اگزمای ناشی از آن هم دوام پیدا می کند. ممکن است مدتی با دارو بهبود یابد ولی دوباره عود می کند.

آرایشگر هنگام تتو خراش هایی را روی ناحیه مورد نظر ایجاد می کند، به همین دلیل ممکن است گوشت اضافه شکل بگیرد. در این صورت برجستگی هایی در این ناحیه دیده می شود. احتمال قرمزی و خارش هم وجود دارد؛ حتی ممکن است چند سال بعد از تتو هم با یک تحریک کوچک مثل تیغ زدن با برداشتن ابرو با موچین، گوشت اضافه ایجاد شود.

در صورتی که تتو روی ابرو انجام شده باشد، موهای ناحیه آسیب دیده به شدت کاهش می یابند. در یکی از تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی مشخص شد ۹۰ درصد افراد بعد از تتوی ابرو با مشکل کمبود مو مواجه می شوند. به همین دلیل اگر از کار خود پشیمان شوند ممکن است ابروی آنها به آن صورتی که دوست دارند رشد نکند. به همین دلیل مجبور می شوند چندین بار تتو کنند.

برای درمان همه این مشکلات، فرد باید به متخصصان پوست، مو و زیبایی مراجعه کند. فراموش نکنید برای لیزر بدن شک باید به افراد متخصص مراجعه کنید. در صورتی که لیزر را آرایشگران انجام دهند ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به پوست شما وارد کنند.

بعضی از آرایشگران افراد را از مراجعه به متخصصان و اجام لیزر می ترسانند و آنها را متقاعد می کنند از روش های غیر اصولی آنها استفاده کنند ولی در نهایت افراد مجبور می شوند به متخصص مراجعه کنند و با درد و سختی بیشتر تتو را پاک کنند.

۴. تیغ زدن؛ احتمال ناهمگونی ابرو


آنچه آرایشگران ادعا می کنند:


تیغ زدن معمولاً آسیبی به ابرو نمی زند. موهایی که تراشیده می شوند بعد در می آیند. تیغ، پیاز موها را از بین نمی برد. حتی ممکن است فردی چند سال موهای ابروی خود را بتراشد ولی هر گاه دست از این کار بردارد موها به راحتی رشد کنند. در صورتی که قصد این کار را دارید تنها باید مسائل بهداشتی را رعایت کنید؛ برای مثال از تیغ شخصی و یک بار مصرف استفاده کنید. نباید تیغی را که دیگران از آن استفاده کرده اند، مصرف کنید.

آنچه متخصصان به شما می گویند:


بعضی افراد که ابروی نازک و کم پشتی دارند فکر می کنند اگر مدتی ابروی خود را تیغ بزنند، پرپشت می شود. این موضوع تا به حال از نظر علمی به اثبات نرسیده است اما چرا به نظر می رسد ابرو پرپشت تر شده؟ شاید یکی از دلایل این باشد که موها در سطوح مختلف پوست رشد می کنند. وقتی شما موها را با تیغ می زنید همه آنها از یک سطح بریده می شوند و با هم رشد می کنند ولی هنگامی که آنها را از ریشه می کنید بسته به سطحی که از آن روییده اند، ممکن است بعضی زودتر و بعضی دیرتر دوباره رشد کنند. به همین دلیل در حالت نخست(تیغ) به نظر می رسد موها پرپشت تر یا تیره تر شده اند. ضمن آنکه تیغ باعثمی شود سطح پوست بعد از رویش زبرتر شود.

+ ۱. پیرسینگ؛ احتمال افتادگی ماهیچه ابرو


آنچه آرایشگران ادعا می کنند:


پیرسینگ را در خیلی از افراد دیده اید؛ قسمتی از بدن را سوراخ می کنند و جواهرات اصلی یا بدلی را به آن متصل می کنند. پیرسینگ در جاهای مختلفی از بدن صورت می گیرد مانند کنار ابرو، بینی، شکم یا لاله گوش بعضی از آنها درد بیشتری دارند و مشکل بیشتری ایجاد می کنند؛ برای مثال ناحیه شکم یا کناره گوش اما پیرسینگ ابرو معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند.

آنچه متخصصان به شما می گویند:


بر خلاف باور عمومی و ادعاهای آرایشگران پیرسینگ کاملاً بدون عارضه نیست و ممکن است عوارض مختلفی داشته باشد. به ویژه اگر زیورآلات به کار رفته را به موقع تعویض نکنید. در این شرایط امکان بروز عفونت، التهاب، حساسیت و بدتر از همه ایجاد گوشت اضافه وجود دارد.
پیرسینگ ابرو برای ماهیچه اطراف آن هم مشکل ایجاد می کند. این ماهیچه وظیفه بالا نگه داشتن ابرو را دارد و باعثمی شود زاویه آن نسبت به چشم حفظ شود. پیرسینگ، محیط اطراف آن را فشرده می کند و تحت فشار قرار می دهد. در این شرایط این ماهیچه نمی تواند تحرک لازم را داشته باشد، در نتیجه به طرف پایین متمایل می شود و افتادگی پیدا می کند. این مشکل تنها با جراحی پلاستیک اصلاح می شود.

چطور پاک کنیم؟


برای پا ک کردن تتو، از همان ابتدا به متخصصان مراجعه کنید. تتوهای تیره و مشکی راحت تر پاک می شوند. برای پاک کردن آنها می توان از نوعی لیزر استفاده کرد که جراحتی ایجاد نمی کند. بسته به عمق تتو ممکن است با یک جلسه مشکل حل شود ولی گاهی به دو یا چند جلسه نیاز است. تتوهای روشن به راحتی محو نمی شوند. برای پاک کردن آنها، متخصصان باید از نوعی دستگاه لیزر استفاده کنند که ممکن است روی پوست جراحت ایجاد کند. این دستگاه ها لایه بردارند و پوست را خراش می دهند به همین دلیل اگر تتو عمیق باشد، پوست را زخم کند. باید چند جلسه لیزر کنید تا این تتوها پاک شوند.

قبل از اینکه ابروهایتان را تتو کنید حواس تان باشد که ممکن است…


تورم زیادی در اطراف چشم ها و پک ها ایجاد کند.
با توجه به رنگ به کار رفته برای تتو و عمق آن ممکن است فرد به مواد به کار رفته حساسیت نشان دهد که به صورت خارش، قرمزی و اگزما بروز می کند.
ایجاد زخم و خونریزی در محل تتو ممکن است باعثعفونت آن ناحیه شود. التهاب، قرمزی و ترشح از جمله علائم عفونت هستند.

تندرستی / شماره ۱۳۱/۱۶ آبان ماه ۹۲ / سارا اسلامی / صفحه ۲۰