راه‌هایی برای عدم انتقال ایدز

به گزارشافکارنیوز،سارا پرنده با بیان این که ایدز یک بیماری پیشرونده اما قابل پیشگیری است، اظهار داشت: ایدز توسط نوعی ویروس به نام HIV منتقل می‌شود که این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را کم می‌کند به طوری که فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا می شود.

این پزشک افزود: از زمانی که فرد به ویروس مولد ایدز آلوده می‌شود تا شروع بیماری ممکن است بیش از ۱۰ سال طول بکشد که در این مدت فرد سالم بوده و می‌تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد اما احتمال انتقال آلودگی از طریق او به دیگران وجود دارد. رعایت اصول پیشگیری و افزایش اطلاعات و آگاهی در این زمینه برای هر فرد ضروری به نظر می رسد.

وی ادامه داد: ویروس مولد ایدز از طریق تماس جنسی با افراد آلوده، استفاده مشترک از وسایل تزریق و یا دیگر ابزار تیز و برنده نظیر تیغ و سوزن خالکوبی، انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده و از طریق مادر آلوده به نوزاد در طی باردرای، زایمان و شیردهی وارد بدن می‌شود. احتمال انتقال آلودگی از مرد آلوده به زن سالم ۲.۵ برابر بیشتر از انتقال از زن آلوده به مرد سالم است.

این پزشک استفاده مشترک از وسایل تزریق در بین مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی را شایع ترین راه ابتلا بهHIV اعلام کرد و گفت: استفاده از موادی نظیر هروئین، الکل، اکستاسی(قرص X) و شیشه قدرت تصمیم گیری فرد را برای انتخاب روابط جنسی سالم مختل می‌کند.

وی تاکید کرد: افرادی که هنوز موفق به درمان اعتیاد نشده اند باید از مصرف تزریقی مواد خودداری یا حداقل از وسایل تزریق استریل و غیر مشترک استفاده کنند.
علیرضا فاضلی کارشناس مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این باره گفت: آلوده شده به ویروسHIV می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تا جایی ضعیف کند که فرد، دیگر قادر به مقابله با برخی از عفونت‌ها نباشد.

فاضلی افزود: بسیاری از عفونت‌ها که برای فرد سالم خطر آفرین و مشکل ساز است توسط سیستم ایمنی تحت کنترل در می‌آید اما سیستم ایمنی بیمار مبتلا به ایدز آن قدر ضعیف می ‌شود که برای پیشگیری یا درمان بیماری‌های شدید، فرد نیاز به مصرف دارو پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: انتقال ایدز از طریق هوا، عطسه، سرفه، دست دادن، بوسیدن استفاده مشترک از لوازم آشپزی نظیر قابلمه و چاقو، از طریق نیش حشرات و گاز گرفتگی حیوانات، استفاده از توالت‌های عمومی، خوردن غذایی که توسط فرد آلوده به HIV تهیه شده باشد و حضور در کنار فرد مبتلا در تاکسی یا اتوبوس امکان پذیر نیست.

وی افزود: زمانی که ویروس عامل ایدز به بدن راه می یابد ۲ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا مورد شناسایی واقع شود و در افرادی که رفتارهای پرخطر داشته اند و نتیجه آزمایش آنها منفی است باید ۳ ماه بعد آزمایش تکرار شود و در صورت دارا بودن رفتارهای پر خطر این آزمایش هر ۶ ماه یک بار باید انجام شود.

به گفته این کارشناس، با وجود مثبت شدن نتیجه آزمایش به منظور مشخص شدن نهایی آلودگی لازم است چندین آزمایش انجام شود و فقط راه تشخیص قطعی ابتلا به ویروس HIV انجام آزمایش عفونت HIV است.

وی به روش‌های پیشگیری از ایدز اشاره کرد و گفت: اجتناب از بی بند و باری‌های جنسی و پایبندی به اصول اخلاقی خانواده و استفاده از وسایل پیشگیری، استفاده نکردن از سرنگ و سوزن مشترک در اعتیاد تزریقی هم چنین استفاده نکردن از سوزن و تیغ مشترک در آزمایشگاه‌ها، مراکز فعال حجامت، طب سوزنی و خودداری از استفاده از مسواک، ناخن گیر و تیغ مشترک در پیشگیری از ایدز تاثیر به سزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع رسانی، تامین سلامت خون، مشاوره به افراد در معرض خطر و آزمایش داوطلبانه در گروههای پر خطر، تقویت مراقبت و درمان موارد آلوده HIV و خانواده آنها جزو برنامههایی است که در حال اجرا است.