به گزارشافکارنیوز،دکتر یوسف رشیدی در نشست خبری که پیش از ظهر سه شنبه به مناسبت هفته هوای پاک در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در اعلام روزهای آلوده استانداردهای مختلفی در کشور وجود دارد، اما سازمان محیط زیست که تقریبا حدود یکسال است بر روی استانداردهای مصوب و روز دنیا در این خصوص کار می کند، ظرف دو ماه آینده تلاش می کند این استانداردها را مصوب کند تا دوگانگی در خصوص استانداردهای موجود در کشور برای اعلام روزهای آلوده و سالم از بین برود.

وی در خصوص اینکه پیش از اینکه در سازمان محیط زیست سمتی داشته باشید همواره از موثر نبودن استانداردهای استفاده شده در این سازمان به دلیل اینکه تنها برای کسانیکه یک روز در شهری مانند تهران سکونت دارند، کاربرد دارد و برای کسانیکه دائما در این کلانشهر زندگی می کنند مناسب نیست انتقاد می کردید در حال حاضر که از مسئولان سازمان هستید برنامه ای برای اصلاح این استاندارد دارید، گفت: به زودی استانداردهایی که مناسب برای ساکنان دائمی کلانشهرها مانند تهران هستند از سوی سازمان محیط زیست ارائه می شود که امیدواریم تصویب شوند که از این به بعد از این استانداردها در تمام دستگاههای کشور استفاده شود.

رشیدی در خصوص میزان خودروهای استاندارد در شهری مانند تهران گفت: تمام خودروهای تولیدی از کارخانه های داخلی در ابتدا استاندارد یورو ۲ را دارند، اما پس از پیمایش حدود ۸۰ هزار کیلومتر به دلیل نقص فنی و از بین رفتن کاتالیست دیگر نمی توان آنها را استاندارد دانست، لذا می توان گفت به غیر از خودروهای نو و خودروهایی که صاحبان آنها مدام آنها را معاینه فنی می کنند هیچ یک از خودروهای پایتخت استاندارد نیستند.

مدیرکل مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست اظهار داشت: البته در میان خودروهای تولیدی به عنوان مثال خودروی ال۹۰ از استاندارد بهتری نسبت به خودروهای مدل های قدیمی‌تر مانند پراید و یا پژو۴۰۵ برخوردار است.

دکتر سعید متصدی، معاون انسانی سازمان محیط زیست نیز در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه استاندارد یورو۲ نیز که عنوان می شود خودروهای نو از آن برخوردارند از استانداردهای روز دنیا فاصله دارد، گفت: متاسفانه در هشت سال گذشته سازمان محیط زیست در یک خواب زمستانی بسر برده؛ چراکه در سال ۷۴ ما توانستیم از حالتی که هیچ استانداردی در خودروها رعایت نمی شد، به استاندارد سال ۱۹۹۶ اروپا برسیم و در سال ۸۴ یعنی ظرف پنج سال به استاندارد یورو۲ رسیدیم و قرار بود که در سال ۸۸ به استاندارد یورو۴ برسیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

به گفته وی اما در حال حاضر نیز اگر مردم یک مسئولیت اجتماعی در خود احساس کنند، از آنجایی که خودروها در بدو تولید استاندارد یورو ۲ دارند، چنانچه به طور مرتب خودرویشان را معاینه فنی کنند و از سالم بودن کاتالیست اطمینان داشته باشند، می توان میزان آلودگی را تا حد زیادی کاهش داد.

معاون انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه هنوز چنین فرهنگی در کشور وجود ندارد که مردم بدون اجبار چنین احساس مسئولیتی بکنند و باید سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی برای خودروسازان و صاحبان خودرو اجبارهایی از قبیل تعویض کاتالیست و معاینه مرتب فنی را اعمال کند، گفت: سازمان محیط زیست در این خصوص اقدامات مناسبی انجام داده و حتی در طرح جدید کاهش آلودگی هوا که در کمیسیون تخصصی مجلس مصوب شده و ظرف هفته آینده به صحن علنی مجلس می آید، اصلاح قانون معاینه فنی خودرو که برای خودروهای نو از دو به پنج سال افزایش یافته بود، در نظر گرفته شده و امیدواریم به زودی به حالت قبل برگردد.

متصدی افزود: تا جایی که امکان دارد خودروسازان را وادار به تعویض کاتالیست خودروها می کنیم، اما در هیچ کجای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست که دولت یا خودروسازان موظف به تعویض کاتالیست باشند، بلکه مالکان خودرو باید بدانند که کاتالیست هم مانند بنزین و سایر قطعات خودرو زمانی که فرسوده می شود و یا از بین می رود بایستی تعویض شود؛ چراکه از هم از نظر محیط زیستی ایجاد مشکل می کند و هم از نظر اقتصادی برای مالکان خودرو مشکلاتی را بوجود می آورد.

وی تاکید کرد: به هر حال سازمان محیط زیست قوانینی برای اجبار خودروسازان و مالکان خودرو جهت تعویض کاتالیست مصوب کرده و ظرف سه ماه آینده چنانچه خودرویی کاتالیست فرسوده اش تعویض نشده باشد، برچسب معاینه فنی نمی گیرد.

معاون انسانی سازمان محیط زیست یادآور شد: سازمان محیط زیست با شهرداری توافقاتی برای از رده خارج کردن مینیبوسهای فرسوده دارد به این شکل که قرار شد به ازای هر مینیبوس شهرداری ۲۰ میلیون تومان، سازمان محیط زیست به همین میزان و مالکین مینیبوسهای فرسوده نیز مقداری از هزینه ها را تقبل کنند تا مینی بوسهای فرسوده از رده خارج شوند.