به گزارش افکارنیوز، برای مطبوع و خوشبو نگه داشتن هوای خانه همیشه به خرید مجموعه ای از شمع های معطر و اسپری های گران قیمت نیاز نیست. علاوه بر این، اسپری های خوشبو کننده حاوی بوها و مواد شیمیایی مصنوعی هستند که برای سلامتی مضرند. در حالی که می توان با استفاده از اقلام ساده ای مانند میوه، سرکه، ادویه جات و غیره خانه ای خوشبو داشت بدون آنکه بر کیفیت هوای خانه تاثیر گذاشت. همین طور تماس با مواد شیمیایی را به حداقل رساند. می توانید روش ها و بوهای مختلف را امتحان کنید تا بهترین خوشبو کننده طبیعی مطابق با میل خود را بیابید.

مرکبات

پرتقال، لیموترش و سایر مرکبات هوای خانه را تازه می کنند و به طور طبیعی بوهای ناخواسته را از بین می برند، علاوه بر این به شما انرژی می دهند و ماندگاری بوی آنها نیز زیاد است. به این منظور می توانید لیموترش یا پرتقال را به چند قسمت تقسیم کرده و در پیش دستی قرار بدهید و در گوشه و کنار خانه بگذارید. مرکبات تحت تاثیر حرارت نیز بوی فوق العاده ای می یابند، پس می توانید پوست لیموترش یا پرتقال و مقداری آب را در ظرف کوچکی ریخته، ملایم بجوشانید و فضای خانه را خوشبو کنید. همین طور، می توانید چوب دارچین، میخک و سایر ادویه های خوشبو را به آن بیافزایید. پوست مرکبات را خشک کنید و در آتش شومینه بیاندازید تا بوی خوش مرکبات خانه شما را گرم تر کند. چند عدد پرتقال را برداشته، دور آن میخک فرو کنید و در مکان های مختلف خانه بگذارید.

چوب دارچین و میخک

برای آنکه فضای خانه خود را با بوی خوش شیرینی های خانگی پر کنید، نصف قابلمه یا شیر جوش کوچکی را با آب جوش پر کنید و چند تکه چوب دارچین و میخک به آن بیافزایید و روی گاز بگذارید تا ملایم بجوشند.

اسانس های روغنی

یک شیشه اسپری تهیه کنید در آن آب تمیز و ده قطره اسانس بریزید و در هوا اسپری کنید. با اسانس های لیمو، وانیل، اکالیپتوس و غیره می توانید اسپری خوشبو کننده بسازید. با مخلوط کردن اسانس های مختلف نیز می توانید بوی دلخواه تان را بیابید. روی لامپ های خاموش و سرد خود چند قطره اسانس بریزید تا پس از روشن و گرم شدن، رایحه مطبوعی در فضا پخش بشود. این اسانس ها را روی گلوله های پنبه بریزید و در جاهای مختلف خانه بگذارید.

سرکه

مخلوط آب و سرکه بهترین وسیله برای رفع بوهای نامطبوع از جمله بوی سیگار و غذا است. آب و سرکه را به مقدار مساوی در کاسه ای ریخته، آن را در اتاق های مختلف قرار بدهید و بگذارید چند ساعت بماند. سرکه بوهای نامطبوع را به خود جذب می کند و هوای خانه دوباره تازه می شود. این روش برای حذف بوی غذای سوخته، ماهی، پیاز یا تخم مرغ پخته بسیار کارآمد است.

دانه قهوه

دانه های قهوه را در بشقاب کوچک یا توری پیچیده و در کمد، کابینت ها و غیره قرار بدهید تا علاوه بر حذف بوهای زائد، بوی خوش قهوه نیز در فضا پخش بشود.

گل های خشک

گل، سبزیجات، برگ، میوه، ت که های چوب خشک را در ظرف یا توری ریخته و در محل های دلخواه قرار بدهید تا بوی خوش آنها فضایتان را معطر کنند. به ازای هر گل یا برگ تازه چهار گل یا برگ خشک در نظر بگیرید.

جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را در بشقاب کوچکی ریخته، چند قطره اسانس روی آن بریزید تا بوهای اضافی را به خود جذب کنند. برای از بین بردن بوی فرش، موکت، مبلمان و سایر وسایل یک لایه نازک جوش شیرین روی فرش بریزید، یک ساعت یا یک شب صبر کنید، سپس روی آنها را جاروبرقی بکشید. یک بسته جوش شیرین تهیه کنید، در آن را باز کرده و در یخچال، قفسه ها، کابینت ها و غیره قرار بدهید.

گل و گیاهان تزئینی خوشبو

در خانه چند گلدان تزئینی و سبزیجات خوراکی داشته باشید تا هم کیفیت هوا را بهتر کنند، هم بوی مطبوعی به اطراف ببخشند. سبزیجات معطری مانند نعناع، ریحان و رزماری می توانند آشپزخانه را مطبوع کنند و همچنین چاشنی تازه ای برای غذاهایتان باشند.

پودر بچه

قبل از جاروبرقی کشیدن، یک لایه پودر بچه روی فرش بریزید سپس آن را جارو بکشید.

نکته: در استفاه از هیچ یک از بوها و اسانس های فوق، افراط به خرج ندهید.

مجله خانواده/ شماره ۵۰۲/ نیمه دوم بهمن ماه ۹۲/ ترجمه: کارولین سحاکیان/ صفحه ۷۸