به گزارش افکارنیوز، حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف‌السلطنه در سال ۱۲۳۴ هجری شمسی در تربت حیدریه به دنیا آمد.

وی در ۱۶ سالگی به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و با سمت دبیر دومی عازم پاریس شد و در رشته حقوق دانشگاه سوربن فرانسه به تحصیل پرداخت.

کاشف‌السلطنه در سال ۱۲۷۲ هجری شمسی به عنوان ژنرال کنسول ایران به هند رفت و در آنجا علاوه بر وظایف محوله به یادگیری فن چای کاری و تهیه چای پرداخت.

نخستین کارخانه چای ایران با پیشنهاد کاشف‌السلطنه در مجلس تصویب شد و او کتابی با عنوان «رساله دستورالعمل زراعت چای» را به چاپ رساند.

کاشف‌السلطنه در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی هنگام بازگشت از چین و ژاپن در حالی که تجربیات جدیدی از تولید چای به دست آورده بود در راه بوشهر در یک حادثه رانندگی جان باخت.

موزه چای ایران در لاهیجان

اسناد و مدارک کاشف‌السلطنه و وسایل مربوط به مصرف چای مانند انواع سماورهای ذغالی، قوری‌های چینی، مسی و سنگی، قهوه‌خوری‌ها، عهدنامه ناصرالدین شاه و انواع گیره‌های استکان چای، سینی، پایه فنجان ملیله‌کاری و… در موزه تخصصی چای به نمایش گذاشته شده است.

در ویترین‌های طبقه دوم موزه لباس‌های محلی، چادرشب، زیورآلات نقره، ظروف مسی و چوبی، قاشق‌های درست شده از چوب شمشاد و گلابی مربوط به زمان قاجار که فرهنگ و تمدن مردم گیلان را معرفی می‌کند به نمایش گذاشته شده است.

در ضلع غربی موزه چای ایران در لاهیجان برجی طراحی شده که مقبره کاشف‌السلطنه در آن قرار دارد.