خط BRT اتوبان امام علی(ع) موجب ترافیک نیست
گروه اجتماعی- رانندگان اتوبوس های تندرو بزرگراه امام علی(ع) باید مسائل ایمنی را بیشتر در نظر بگیرند.


به گزارشافکارنیوز، نزدیک به یک ماه است که به دلیل اجرای طرح فاضلاب شهری در بزرگراه امام علی(ع) از یک سو و از سوی دیگر نصب گاردیل‌های مسیر ویژه اتوبوس های تندرو در این بزرگراه اتوبوس ها مجبورند تا از لاین‌های دیگر بزرگراه تردد کنند. این مساله نه تنها ترافیک را بیشتر کرده بلکه پیاده کردن مسافران وسط بزرگراه در لاینی به غیر از لاین ویژه احتمال بروز خطرات و حوادثی را برای شهروندان به همراه دارد.

معاون شهردار تهران بروز این مشکل را موقتی می‌دادند اما تاکید می کند که رانندگان این خط در سوار و پیاده کردن مسافران رعایت تمامی نکات ایمنی را بکنند.

مدتی است که عملیات نصب گاردیل‌های جدا کننده مسیر ویژه در حال انجام است و همین مساله باعثشده تا اتوبوس های تندرو بزرگراه امام علی(ع) نتوانند از لاین ویژه تردد کنند. قرار نیست این مشکل هرچه سریعتر رفع شود؟

تنها یک کیلومتر عملیات گاردیل گذاری مسیر اتوبوس های تندرو بزرگراه امام علی(ع) در حال انجام است و این کار مانعی برای عبور اتوبوس های تندرو از لاین ویژه به وجود نمی آورد.
به خاطر اجرای این عملیات اجرایی و استفاده از تجهیزاتی برای نصب گاردیل ها عملا اتوبوس ها نمی توانند وارد مسیر ویژه شوند و مجبورند از سایر لاین ها استفاده کنند.

اما مهمترین مساله این است که این اتوبوس ها برای پیاده کردن مسافران نیز مجبورند از لاین عبوری خودروهای شخصی استفاده کرده و این کار نه تنها ترافیک بزرگراه را بیشتر می کند بلکه احتمال بروز خطراتی نیز برای شهروندان وجود دارد.

رانندگان این خط باید توجه داشته باشند که برای پیاده و سوار کردن مسافران باید تمامی نکات ایمنی را در نظر داشته باشند. به زودی کار گاردیل گذاری این مسیر به اتمام می رسد و اتوبوس ها در لاین ویژه حرکت خواهند کرد. اما حتما به این مشکل رسیدگی می شود.

مشکل دیگر کمبود اتوبوس در این مسیر است به ویژه در شب که مسافران مجبورند مدت زمان بیشتری را در ایستگاه ها منتظر بمانند. برای رفع این مشکل چه اقدامی کرده اید؟

در حال حاضر ۸۰ دستگاه اتوبوس دو کابین در این خط مشغول به کار است و روزانه ۳۵ هزار مسافر را جابه جا می کند. به زودی با ورود ۴۵۰ دستگاه اتوبوس جدید به تهران مشکل کمبود اتوبوس این خط رفع می شود.

فکر نمی کنید که خط brt در این بزرگراه باعثافزایش ترافیک شده است؟
خیر. به دلیل اینکه شهردار تهران همیشه به این مساله تاکید کرده است که از امکانات شهری باید بیشتر شهروندان استفاده کنند. ما نمی توانیم بزرگراه ها را تنها برای عبور خودروهای شخصی که باعثآلودگی هوا در تهران می شود؛ بسازیم. بلکه باید فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را در مردم بیشتر گسترش دهیم تا هم به حقوق دیگران احترام بگذارند و هم برای اینکه در ترافیک نمانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.