گروه اجتماعی، بازار آهن و متعاقب آن یراق آلات از سال ۱۳۶۸ به منطقه ۱۸ منتقل شد. قبل از این تاریخ بازار آهن در خیابان گمرک و خیابان جمشیدی قرار داشت و به دلیل افزایش ترافیک در این خیابان‌ها به منطقه ۱۸ که جزء مناطق حاشیه‌ای تهران بود منتقل شد. اما به مرور که هم این بازار گسترش پیدا کرد و هم مناطق مسکونی بزرگتر شدند، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بازار که بر مناطق مسکونی تاثیرگذار بود، بیشتر شد.

به گزارشافکارنیوز، در ابتدا مشکل ترافیک و تصادفاتی که به دلیل حضور خودروهای سنگین در محله‌های جنبی بازار معضل بزرگی را برای شهروندان به وجود آورده بود. اما با ایجاد پل الغدیر و اجرای قانون عمد تردد خودروهای سنگین در روز کمی از بار این حوادثکم کرد. اما این کم شدن به معنای از بین رفتن آن نیست.

همچنان هنگام شب خودروهای سنگین برای تخلیه بار به این منطقه می‌آیند و سر و صدای زیادی را ایجاد می‌کنند. همچنین صبح های زود نیز برای حمل بار دوباره در منطقه حضور دارند. گاهی اوقات این خودروهای سنگین برای اینکه خارج از منطقه نشوند در همان نزدیکی بازار اقدام به پارک کردن می‌کنند به گونه‌ای که گاهی شهروندان محلات نزدیک بازار امکان پارک خودروهای شخصی خود را پیدا نمی‌کنند. گاهی اوقات نیز در اواسط روز چند تن آهن رابار وانت‌بار می‌کنند که امکان تصادف و یا چپ شدن آنها بسیار زیاد است و گاهی شاهد تصادف‌های دلخراشی به دلیل این تخلفات قانونی هستیم.

گذشته از این مشکلات، ‌مهمترین معضل محله‌های نزدیک بار آهن آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی است که به دلیل حضور افراد خاص بوجود آمده است. چون افرادی که در بازار آهن مشغول به فعالیت هستند، ‌پول زیادی دارند در نتیجه مصرف مواد مخدر برای برخی از این افراد چه به صورت تفننی و چه همیشگی امری عادی است. از سوی دیگر حضور زنان ویژه در برخی از محلات به دلیل مشکلات اخلاقی برخی از آهن فروشان نیز اکثر خانواده‌های این محلات را تهدید می‌کند.

در ابتدا که متوجه این موضوع شده بودیم با همکاری نیروی انتظامی و بسیج اقدام به برخورد با مواد فروشان و زنان خیابانی کرده‌بودیم اما به دلیل افزایش این معضل و حمایت‌های مالی‌ای که گاها از سوی برخی از افرادی که در بازار آهن مشغول به فعالیت هستند این افراد در منطقه رشد قارچ‌گونه پیدا کرده‌اند. خوشگذارانی برخی از این افراد که پول زیادی را از طریق شغل خود بدست می‌آورند و در راه‌های خلاف اخلاق عمومی خرج می‌کنند باعثافت سطح فرهنگی در برخی از محلات منطقه شده است.

اگر ۱۰ سال پیش درخواست بیشتر مردم محله کشیدن دیوار صوتی مابین بازار آهن و مناطق مسکونی بود اما الان مردم بیشتر درخواست دارند تا افراد خوشگذران بازار آهن در داخل محله‌ها رفت و آمد نکنند. با گذشت زمان شاید بتوان گفت که نزدیک به ۳۰ درصد از افرادی که در بازار آهن به عنوان دلال و یا باربر کار می‌کنند در محله‌های اطراف ساکن شدند و این مساله باعثرشد زیر پوستی معضلات اجتماعی و آسیب‌ها در این منطقه شد.

البته حضور بازار آهن در اين منطقه باعث رونق كسب و كار برخي از كسبه منطقه شده است و هر موقع شهروندان از معضلات پيش آمده گلهمند هستند آنها مخالف با برخورد و اقدامي خاص با بازاريان هستند. چرا كه آنها اعتقاد دارند كه وجود بازار باعث رونق كسب و كار آنها شده است. هرچند نميتوان اين تاثير را در منطقه و محلههاي اطراف بازار ناديده گرفت اما مشكلات اجتماعي آنقدر زياد است كه برخي از شهروندان عطاي اين بازار را به لقايش مي بخشند.تاثير ديگر بازار آهن افزايش قيمت املاك در محله حسيني و فرودس است. ما بيشتر به دنبال تغيير اين فرهنگ در ميان افرادي هستيم كه بيشتر به دنبال تفريحات ناسالم و غير فرهنگي و غیرشرعي هستند.