به گزارشافکارنیوز،کمبود خواب در دوران بلوغ وزن را افزایش می‌دهد، خطر ابتلا به چاقی را بیشتر می‌کند و کاهش چند کیلو وزن بسیار سخت است.

محققان دانشگاه کلمبیا و کارولینای شمالی، مطالعه‌ای بر روی خواب ۱۰ هزار نوجوان و بزرگسال جوان داشتند، در این مطالعه آنها دو معیار را بررسی کردند: مدت زمان متوسط خواب افراد ۱۶ ساله و چربی بدن افراد ۲۱ ساله بررسی شد.

محققان طی تحقیقاتی که ۵ سال متوالی ادامه داشت، در ابتدا خواب شبانه نوجوانانی را بررسی کردند که بین ۵ تا ۶ ساعت یا حتی کمتر بود؛ این افراد در مقایسه با کسانی که ۸ ساعت می‌خوابیدند، کمبود خواب داشتند که منجر به افزایش ۲۰ درصد چاقی شده بود.

به گفته محققان این نوجوانان زمان زیادی صرف تماشای تلویزیون می‌کنند و زمان زیادی را به بطالت می‌گذرانند که باعثکمبود خواب، خواب آلودگی و خستگی آنها در طول روز، تغییر اشتها و ترویج رفتارهای غذایی ناسالم مانند سریع غذا خوردن، خوردن غذاهایی مانند فست فودها و خوردن موادقندی می‌شود که به نوبه خود خواب را مختل می‌کنند و تمام این عوامل موجب چاقی آنها می‌شود.

پیام به والدین:

والدین باید خواب فرزندان خود را از زمان کودکی تنظیم کنند و یک خواب سالم را به آنان آموزش دهند زیرا کمبود خواب در نوجوانی باعث افزایش وزن میشود و کاهش چند کیلو وزن اضافی در آینده بسیار دشوار است.