گروه اجتماعی- استاد زیست شناسی دانشگاه تهران گفت: بحثآلودگی هوا در تهران، مساله بسیار پیچیده بوده که برای حل آن باید از چند منظر این معضل را بررسی کرد.

به گزارشافکارنیوز، حسین آخانی با بیان این مطلب افزود: وظیفه اصلی حل معضل آلودگی هوا بر عهده شهرداری است اگر چه دولت در کنار این نهاد دارای وظایف مهمی است.
وی تصریح کرد: شهرداری دارای منابع مالی بسیار گسترده بوده و می تواند فعالیت ها و اقدامات فراوانی در زمینه کاهش و یا افزایش این مشکل انجام دهد.

وی توضیح داد: بررسی پروژه های عظیمی که در چند سال گذشته و از سوی شهرداری تهران تهران انجام شده، نشان می دهد این نهاد شهری به وظایف قانونی و اصلی خود در زمینه کاهش آلودگی هوا عمل نکرده است.

وی ادامه داد: در یک دهه گذشته برای اجرای پروژه صدر ۵هزار میلیارد تومان، تونل توحید حدود یک میلیارد دلار، برج میلاد ۵۰۰میلیون دلار، تونل های نیایش، رسالت و … هرکدام هزینه های هنگفت صرف شده در حالی که به گفته مسوولان شهرداری تهران برای ساخت هر کیلومتر شبکه مترو به ۷۰میلیارد تومان بودجه نیاز داریم حال با حسابی سرانگشتی می توان نتیجه گرفته اگر این ۴-۵ پروژه انجام نمی شد با هزینه آنها حداقل ۱۶۶کیلومتر مترو احداثشده بود.

این کارشناس محیط زیست اظهار داشت: اگر این اتفاق می افتاد شبکه ۱۵۰کیلومتری متروی درون شهری تهران اکنون ۲برابر شده بود و در نتیجه مشکل ترافیک و آلودگی هوا برای همیشه رفع می شد.
وی گفت: برای بنده جای سوال دارد که چرا مدیریت شهری به سراغ انجام پروژه هایی می رود که توجه خاص به تسهیل رفت و آمد و تردد خودروهای شخصی دارد در حالی که باید سیاست اصلی خود را بر توقف این گونه طرح ها و حمایت و توسعه از حمل و نقل و عمومی استوار سازد.

وی بیان کرد: در طول سال های گذشته متاسفانه شهرداری بارها دولت را مقصر اصلی توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی قلمداد کرده هرچند دولت هم کم کاری هایی انجام داده به طوری که در ۱.۵سال گذشته دولت سهم خود برای توسعه این ناوگان را به طور کامل پرداخت نکرده است.

آخانی خاطر نشان کرد: مدیریت شهری و کشوری باید تکلیف خود را در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی با مردم روشن کند زیرا مسوولان شهری و دولتی هر کدام بارها در رسانه ها مدعی تلاش در زمینه کاهش آلودگی هوا شده اند که به نظر بنده به عنوان یک شهروند این گونه اقدامات اصلا مفید و قانع کننده نبوده است.

وی اظهار داشت: در این میان همیشه از مردم و شهروندان خواسته ایم برای کاهش آلودگی هوا خودروهای شخصی را بیرون نیاورند اما آیا واقعا امکانات شبکه حمل و نقل پاسخگوی نیاز شهروندان است؟ متاسفانه شبکه اتوبوسرانی اصلا قابلیت خدمات رسانی در معابر و مسیرهای فرعی را ندارد و استفاده از آنها مستلزم صرف وقت طولانی است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری باید پاسخ دهد چرا بیشتر توان مالی و تلاش خود را صرف
ساخت و گسترش بزرگراه و اتوبان و … کرده و توپ توسعه حمل و نقل عمومی را به زمین دولت می اندازد و چرا دولت منابع قانونی برای این کار را پرداخت نمی کند؟

این استاد دانشگاه بیان کرد: در۱.۵ سال گذشته مسوولان دولتی مدعی شده اند که تنها به دلیل تلاش های آنها آلودگی هوا در کلانشهرها کاه شیافته در حالی که باید گفت تغییرات اقلیمی از جمله وزش باد در تهران به نسبت سال های گذشته بیشتر و بهتر شده بنابراین نباید از این مساله غفلت ورزید.
وی درباره اقدامات نمادین نظیر استفاده مسوولان از وسایل نقلیه عمومی توضیح داد: تنها اثر این حرکت اعضای هیات دولت و مسوولان شهری، بازتاب گسترده در رسانه ها بوده است اما به حتم منجر به تشویق و ترغیب مردم به استفاده از این ناوگان نخواهد شد.

وی افزود: زمانی این گونه اقدامات تاثیر گذار است که دکتر ابتکار به عنوان رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اتوبوس هر روز به پردیسان و محل کار خود رفت و آمد کند زیرا در این مسیر حتی یک اتوبوس هم وجود ندارد بنابراین اگر ابتکار توانست با وسایل نقلیه عمومی روزانه تردد کند می توانیم به کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی توسط مردم امیدوار باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی اقدامات نمادین نشان دهنده میزان صداقت مسوولان در گفتار و عمل و تاثیر مثبت آن بر جامعه خواهد بود.