گروه اجتماعی- محمد مهدی تندگویان با بیان این مطلب افزود: پس از تصویب نهایی تمام موارد مطرح شده در بودجه سال ۹۴ آن برای تایید به فرمانداری ارسال و پس از آن برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد.

به گزارشافکارنیوز، وی اظهار داشت: بودجه سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ در حوزه معماری و شهرسازی با افزایش روبه رو بود به طوری که معاونت عمران و شهرسازی تهران در سال آینده با ۵درصد بودجه بیش از سال ۹۳ پروژه های خود را دنبال خواهد کرد.

وی درباره بدهی های دولت به شهرداری تهران بیان کرد: تا کنون که در روزهای پایانی سال قرار داریم؛ هیچ گونه خبری از پرداخت دیون و بدهی های دولت در قبال شهرداری نیست اما توافقات رسمی صورت گرفته و دولت متعهد شده دیون معوق را پرداخت کند اما تا این لحظه ریالی از این بدهی ها به شهرداری پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: مساله بدهی ها و دیون یک موضوع دوطرفه میان شهرداری و دولت است به این معنا که اکنون شهرداری تهران ۱۴هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بخش دولتی برای مواردی نظیر خرید آسفالت، قیر و… بدهکار است.

وی ادامه داد: در این مورد بحثهایی را در شورا مطرح کرده و پیشنهاد کردیم که میان دولت و شهرداری تعامل برقرار شود و در این زمینه شهرداری مجموع دیون خود به پیمانکاران دولتی را محاسبه و مبلغ نهایی را اعلام کند و برای حل مشکل بتوانیم با تهاتر دیون دولت نسبت به شهرداری و برعکس را تاحدودی تسویه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با وجود این درخواست شهرداری تهران تاکنون میزان بدهی های خود به پیمانکاران دولتی را به طور شفاف و تفکیک شده، اعلام نکرده و بنابراین نمی توانیم نسبت به تهاتر بدهی ها با دولت اقدام کنیم.

وی درباره اقدامات دولت در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی به منظور کاستن از میزان آلاینده ها در پایتخت گفت: بر اساس آمار و ارقام اعلام شده، تعداد روزهای پاک در سال جاری افزایش یافته و در مقابل میزان آلاینده ها نیز کاهش داشته است بنده به درستی یا نادرستی این آمار کاری ندارم زیرا معتقدم به سبب بهینه سازی سوخت میزان آلاینده ها تاحدودی پایین آمده است.

وی افزود: اما در جلسات متعددی که با دولت داشته ایم بارها گفته ام حتی اگر سوخت بهینه شود اما خودروهای غیر استاندارد و غیر بهینه را وارد خیابان ها کنیم عملا کاری در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام نداده ایم.

تندگویان اظهار داشت: خودروهای نامناسب فعلی که هر روز با تیراژ بالا وارد خیابان ها می شوند تبدیل به عامل اصلی و سیار آلودگی هوا شده اند و تاکنون شاهد عزم جدی برای رفع این معضل در پایتخت نبوده ایم.

وی تاکید کرد: رفع مشکل آلودگی هوا علاوه بر نیاز به امکانات و اختیارات به یک مدیریت واحد شهری نیازمند است.

وی در پایان گفت: از ابتدای سال ۹۴ باید نسبت به برنامه ریزی برای مقابله با آلودگی هوا در نیمه دوم سال اقدام کرد زیرا تجربه سال های گذشته نشان داده بدون برنامه ریزی و مدیریت واحد نمی توان این معضل را حل کرد.