به گزارشافکارنیوز،زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار داشت: روغن‌های نباتی جامد و روغن‌های حیوانی که در دمای معمولی بیشتر به شکل جامد هستند از جمله چربی‌های حیوانی و روغن برخی از مواد گیاهی چون روغن نخل، نارگیل و کره کاکائو می‌باشند که باعثافزایش کلسترول بد در خون می گردند.

وی ادامه داد: روغن‌های مایع که در دمای معمولی اغلب به حالت مایع هستند در دانه سویا، مغز دانه‌ها(گردو، بادام وپسته) و روغن‌های گیاهی(آفتاب گردان، زیتون، ذرت و…) یافت می‌شود این نوع روغن بر خلاف روغن جامد، باعثافزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد در خون می‌گردد.

گفتنی است که " امگا ۳ " یکی از انواع چربی‌های غیر اشباع بوده که در بدن افراد ساخته نمی‌شود، لذا جز چربی‌های ضروری برای بدن است.

همچنین موجب کاهش چربی فشار خون شده و ضربان قلب را تنظیم می‌کند، این ماده در انواع ماهی‌ها چون تن، آزاد، ساردین و تخم مرغ به وفور یافت می‌گردد.

عبداللهی عنوان کرد: یکی از راهکارهایی که می تواند مصرف چربی و روغن را اصلاح کند این است که برای طعم دادن به سالاد از چاشنیهایی مانند آبلیمو، سرکه و روغن زیتون به عنوان سس سالاد استفاده کرد و مصرف سس های چربی مانند مایونز و هزار جزیره را تا حد امکان از برنامه غذایی حذف کرد.