به گزارشافکارنیوز،سالم غذا خوردن برای کسب سلامتی بسیار مهم است و به معنای پرهیز از پرخوری خواهد بود زیرا در این صورت همه اندام های بدن مشغول هضم هستند و فعالیت مغزی کاهش می یاید.

ویتامین ها و مواد معدنی


میوه ها و سبزیجات خام منبع غنی مواد معدنی و ویتامین ها هستند. بیشتر از آنچه تمایل دارید میل کنید زیرا تغییری در وزن نخواهد داد. موز را باید اکسیری بی نظیر دانست زیرا علاوه بر قندهای پیچیده و کند، منبع غنی از منیزیوم و فسفر است که برای مغز عالی هستند. این میوه خوشمزه به راحتی خورده می شود و البته هضم راحتی نیز دارد.

از ویتامین C نیز نباید غافل شد زیرا واقعا ویتامین انرژی است. پرتقال و کیوی را حتما در برنامه غذایی خود داشته باشید. توجه کنید که آبمیوه های صنعتی چندان مطلوب نیستند.

ویتامین های گروه B تمرکز را تسهیل می کنند و خستگی ذهنی را کاهش می دهند. میوه های خشک، سبزیجات و شکلات منبع این ویتامین ها هستند.

امگا ۳

امگا ۳ اسیدهای چربی هستند که برای بدن ضروری اند زیرا بدن نمی تواند به تنهایی آنها را بسازد. این چربی ها در رشد مغز مؤثر هستند و بخشی از اجزای عصب ها محسوب می شوند. از جمله منابع غنی امگا ۳ می توان به دانه های کتان، ‌ میوه های خشک، ماهی های چرب، شاهی آبی، کلم و اسفناج اشاره کرد.

جالب است بدانید که مصرف مکمل های غذایی امگا ۳ چند هفته پیش از امتحانات مفید است و ضرری نخواهد داشت.

قندهای پیچیده


قندهای پیچیده به کندی در بدن جذب می شوند و انرژی را طی مدت بیشتری تامین می کنند. قندهای پیچیده شامل غلات سبوس دار و سبزیجات خشک هستند. غلات سفید مانند قندهای سریع در بدن عمل می کنند و به همین دلیل چندان توصیه نمی شوند. البته باید غلات سبوس دار سالمی مصرف کرد زیرا سبوس آنها در معرض سموم قرار دارد. همچنین زمانی که این خوراکی ها را میل می کنید آنها را به خوبی بجوید زیرا عمل هضم را کاهش می دهد و بدن را بیشتر برای تفکر و به یادآوری آماده می کند.

خواب؛ ضروری برای موفقیت


خواب بسیار حیاتی است و حتی شاید بیشتر از غذا مهم باشد. کیفیت خواب شب به شرایط روز برمی گردد. خواب نه تنها فرصتی برای استراحت است بلکه موجب سرحال شدن، ‌ تثبیت اطلاعات، تقویت حافظه و بهبود دقت و تمرکز می شود.

شاید تعجب کنید اما مغز در زمان خواب نیز فعال است و آنچه در طول روز فرا گرفته را بررسی و به حافظه می سپرد. مطالعه دروس پیش از خواب باعثمی شود تا مغز اطلاعات را دریافت کند و طی شب آن را ثبت نماید. همین تحقیقات صورت گرفته روی قسمت های فعال مغز نشان می دهد نواحی مغز که در زمان یادگیری فعال بوده اند، در بعضی مراحل خواب نیز مجددا فعال می شوند.

تنفس عمیق را قبل و در مدت امتحانات فراموش نکنید!


تنفس عمیق علاوه بر کسب آرامش موجب فعال شدن همه توانایی ها نیز می شود. چند نفس عمیق شکمی قبل از خوابیدن در شب، هنگام حاضر شدن برای جلسه امتحان و قبل از شروع می تواند دقت و توانایی ها را تا حد بالایی افزایش دهد. اگر در مدت امتحان احساس کردید که تمرکز خود را از دست داده اید، یک دقیقه ممتد نفس عمیق بکشید. تفاوت را احساس خواهید کرد. راه دیگری برای افزایش توانایی های شناختی مالیدن دست هاست.