به گزارشافکارنیوز،سفرهای زیارتی به کشور عراق، از جمله سفرهایی است که همیشه با استقبال خوبی از سوی زائران ایرانی مواجه شده است. تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات تابستانی باعثشده تا تعداد بسیاری از زائران که تمایل دارند تا مراسم شب‌های احیاء را در کربلا و نجف سپری کنند اما در این میان تعدادی از مسافران ایرانی که چند روز پیش وارد فرودگاه نجف شده‌اند، به دلیل بی نظمی شرکت هواپیمایی ایران ایر از اولین ساعات سفر با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند.

اشتباهات شرکت هواپیمایی ایران ایر فاجعه آفرید


مسافران پرواز ۳۴۱۳ هواپیمایی ایران ایر که در ساعت ۱۶:۳۰دقیقه روز پنجشنبه ۱۱ خردادماه از تهران عازم شهر نجف شدند، پس از رسیدن به مقصد با موضوعی عجیب مواجه شدند. مسئولان این شرکت هواپیمایی که پیش از سفر صحبتی از اضافه بار به میان نیاورده بودند، پس از رسیدن به مقصد، به مسافران این پرواز اعلام کردند که به دلیل اضافه بار و سنگین شدن هواپیما، چمدان و بار مسافران را با پرواز دیگری خواهد فرستاد و تمامی مسافران روز بعد با مراجعه به فرودگاه می‌توانند وسایل شخصی خود را دریافت کنند.

مسافران که بنا به دلایل مختلف از جمله امنیت بیشتر و یا آسان بودن تردد، بیشتر وسایل و حتی پول خود را در چمدان‌ها گذاشته بودند سرگردان به انتظار دریافت وسایل ماندند اما در ادامه تراژدی وعده‌های تحقق نیافته مسئولان این شرکت هواپیمایی هنوز هم با گذشت سه روز چمدان‌ها از سوی مسافران دریافت نشده و مقام پاسخگویی نیز در این زمینه وجود ندارد. در میان این مسافران بیماران قلبی نیز وجود دارند که داروهای ضروری خود را در چمدان به قسمت بار تحویل داده و هم اکنون در شرایطی بحرانی به سر می‌برند.

از سوی دیگر مسئولان شرکت هواپیمایی ایران ایر به مسافران اعلام کردند که وسایل و بارهای آنان را با پرواز دیگری به عراق فرستاده‌اند، اما باز هم به اشتباه، بارها به جای نجف به شهر بغداد رسیده است. مسافران سرگردان در حالی که هیچ پولی به همراه ندارند برای تحویل و دریافت لوازم ضروری خود یا باید خود را به شهر بغداد برسانند و یا باید همچنان منتظر رسیدن وسایل خود از بغداد به نجف باشند.

با نگاهی به نقشه عراق می‌توان دریافت که رسیدن مسافران ایرانی از نجف به بغداد در حالی که علاوه بر معضل بی پولی، به زبان عربی نیز تسلط کافی ندارند، تقریبا کاری دشوار و غیرممکن است. در میان این مسافران زنان و کودکان نیز وجود دارند و شرایط سه روز گذشته باعثتحمل فشار روحی و جسمی زیادی بر آنان شده است.

علاوه بر این جبران خسارت و دو اشتباه پشت سر هم این شرکت هواپیمایی برعهده مسئولان این شرکت است اما در حال حاضر مسافران آواره ایرانی در کشوری بیگانه در گام نخست نیاز به دریافت سریع وسایل خود دارند.

یکی از مسافران این پرواز که در شهر کربلا سکونت دارد، ۱۹ نفر از مسافران سرگردان این پرواز را به همراه خود به شهر کربلا برده و در منزل خود جای داده است. وی درباره این اتفاق اظهار کرد: مسئولان ایران ایر به ما گفته‌اند برای دریافت خسارت اقدام کنید درحالی که نیاز ما و سایر مسافران در حال حاضر دریافت وسایل شخصی‌مان است و پس از آن قطعا ادعای خسارت خواهیم کرد چرا که دو اشتباه پشت این شرکت هواپیمایی، یکی در تحویل ندادن به موقع بار و دیگری ارسال اشتباه وسایل به بغداد موجب بروز مشکلات بسیاری برای مسافران این پرواز به خصوص زنان، کودکان و بیماران شده است.

اعتراض مسافران از عدم پاسخگویی مسئولان ایران ایر


موسی راوندی یکی دیگر از مسافران پرواز ایران ایر به مقصد نجف است که در این باره به ایران خبر گفت: ما روز پنجشنبه با پرواز «ایران ایر» عازم شهر نجف شدیم اما پس از رسیدن به مقصد و در فرودگاه نجف به مسافران اعلام شد که این شرکت چمدان‌ها را با پرواز دیگری خواهد فرستاد و همه مسافران باید روز بعد برای دریافت وسایل شخصی خود مجددا به فردوگاه مراجعه کنند و این در حالی بود که بسیاری از مسافران مایحتاج ضروری خود از جمله دارو، لوازم شخصی و حتی پول خود را در چمدان‌ها گذاشته بودند.

وی اظهار کرد: در پاسخ اعتراض ما و سایر مسافران، اعلام شد که به دلیل اضافه بار وسایل با پرواز دیگری فرستاده می‌شود، در حالی که اگر چنین امری صحت داشت باید پیش از پرواز به مسافران اعلام می‌شد و در جریان این موضوع قرار می‌گرفتند تا وسایل ضروری خود را از سایر وسایل جدا کنند.

راوندی که هم اکنون همراه با عده‌ای از مسافران سرگردان به شهر کربلا رسیده و میهمان یکی از مسافران ساکن کربلا است، ادامه می‌دهد: پس از گذشت سه روز از این اتفاق، هنوز هم شرکت هواپیمایی ایران ایر به وعده خود عمل نکرده و مسافران ایرانی سرگردان و بی پول در نجف و کربلا آواره شده اند. متاسفانه تماس‌های پیاپی با شرکت ایران‌ایر هم راهگشای مسافران سرگردان نبوده و هیچ مقامی پاسخگوی این بی‌نظمی نیست.

وی افزود: نحوه برخورد مسئولان این شرکت بسیار بد بود. به مسافران گفته شده با بغداد تماس بگیرید و رسیدن بار خود را پیگیری نمایید، این در حالیست که در کشوری بیگانه، پیگیری تلفنی عملا کاری بیهوده و بی نتیجه است. مسئولیت پیگری و تحویل بار به مسافران مستقیما بر عهده این شرکت هواپیمایی است، نه بر عهده مسافری که سه روز گذشته را آواره و به انتظار لوازم ضروری خود مانده است. علاوه بر این مسافران بی پول چگونه باید مسافت کربلا تا بغداد را طی کنند. در کنار همه این مشکلات این احتمال وجود دارد که باز هم بار مسافران به فرودگاه بغداد نرسیده و به اشتباه به شهر دیگری از عراق ارسال شده باشد.

شرکت هواپیمایی ایران ایر در برابر این بی‌نظمی تنها به مسافران سرگردان اعلام کرده تا خود را به سفارت ایران در بغداد برسانند، اما از زمان دقیق تحویل بار مسافران چیزی بیان نشده و همچنان زمان دقیق دریافت بار از سوی مسافران در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

در کنار هزینههای گزاف بلیت پروازهای زیارتی، حداقل مطالبات مسافران دریافت خدمات خوب و اطلاع رسانی دقیق و به موقع است تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. خلف وعده شرکتهای هواپیمایی در مواردی همچون تاخیر در پرواز و کنسل شدن آن پیش از این هم رخ داده و برای مسافران امری عادی شده بود، اما عدم دریافت بار و وسایل ضروری از سوی مسافران ماجرایی تازه و تاسف بار است که برخورد جدی و به موقع مسئولان امر را میطلبد.