به گزارش افکارخبر، توریست فرانسوی ۲۳ ساله، کوهنوردی حرفه ای بود که برای حضور در کوه های ایران خود را به تهران رسانده بود. کوهنوردها، عاشق کوه می شوند او هم وقتی در نقشه، کوهستان های ایران را دیده بود، عاشق شده بود.

از خانه او، فرانسه تا خانه ما، ایران بیش از ۴ هزار کیلومتر راه است اما وقتی به کشورما آمد، غربت را حس نکرد. مردم مان با آغوش باز او را پذیرفتند و همانند توریست های خارجی حاضر در کشور روزهای خوبی را تجربه می کرد تا اینکه ۴ بیگانه از کشوری دیگر و بدون داشتن مجوز قانونی اقامت در ایران، او را آزار دادند اما خطای آنها به پای کشورمان نوشته شد و در رسانه های بیگانه نیز بازتاب داشت تا بار دیگر تبلیغات کشورمان را برای افزایش گردشگران ورودی کم اثر کند و ایران را ناامن جلوه دهد.

توریست فرانسوی بلافاصله پس از اتفاقی که برایش رقم خورد پلیس را در جریان قرار می دهد و بلافاصله پس از گزارش زن فرانسوی، یکی از مجرمان را که در همان منطقه پنهان شده بود، دستگیر کرد و آن سه تای دیگر را نیز وقتی به سوی مرز کشورشان فرار کرده بودند به تله انداخت.

متهم اول که در ابتدا منکر ماجرا بود وقتی همه دلایل را علیه خود دید، لب به اعتراف گشود و گفت: من و سه همدستم در کارگاه مشغول استراحت بودیم که دختر جوان به آنجا آمد و به دلیل تاریکی هوا از ما خواست شب را در کارگاه بخوابد. ما هم قبول کردیم. نیمه شب دچار وسوسه شده و او را مورد آزار و اذیت قرار دادیم. ساعتی بعد دختر خارجی کارگاه را ترک کرد. حالا اینکه چرا یک گردشگر خارجی نباید خود را به مراکز معتبر گردشگری برساند خود سوالی است که جواب آن نامشخص است.

بررسی شکایت دختر جوان نشان داد، او ۱۴ شهریور پس از آشنایی با یک دوچرخه سوار آلمانی در ارمنستان، همراه او وارد ایران شده بود. او از کوهنوردان حرفه ای است و روز حادثه برای کوهنوردی به ارتفاعات فرحزاد رفته بود که در دام چهار تبعه افغان گرفتار شد.

مقصر اتفاقات تلخ کیست؟

شاید این اتفاق و از این دست اتفاقات در هر کشوری رقم بخورد اما ایران و ایرانی جماعت که به شدت دغدغه های فراوانی در زمینه توریست های خارجی دارند شاید خیلی تاب شنیدن این گونه خبرها و اتفاقات را ندارند. آب رفته دیگر به جوی بر نمی گردد و مدت ها طول می کشد تا خبر آزار و اذیت توریست فرانسوی به دست ۴ افغانی در ایران، از اذهان بیگانگان پاک شود.
گرچه ماموریت پلیس ها در این حادثه در کمترین زمان ممکن به سرانجام رسید و قابل تقدیر است، اما افغان ها باید پیش از اقدام به جرمی خشن مثل تجاوز، به اتهام ورود غیرقانونی به کشورمان دستگیر می شدند. چگونه ممکن است نتوان بیغوله هایی افغان های بی مجوز را پیش از اقدام به جرایم خشن پیدا کرد اما ۳ مجرم را در چشم بر هم زدنی پس از وقوع جرم در تهران، در مرز افغانستان دستگیر کرد.

تحت هر شرایطی ابتدا باید مسئولان پاسخگو باشند که چرا چنین افرادی باید بدون مجوزهای قانونی در کشور ایران حضور داشته باشند

مهاجران غیرقانونی از این دست که نام و مشخصات شان در هیچ جا ثبت نشده است و برای اقدام به جرایم خشن، جری شده اند، کم نیستند و اگر مردم و دولت عزم شان را برای جذب گردشگران خارجی جزم کرده اند باید هرچه زودتر زیرساخت های این هدف را که یکی از آنها تامین امنیت گردشگران است، فراهم کنند که نخستین قدمش، شناسایی و بازگرداندن مهاجران غیر قانونی به کشورشان است.

اما در مساله دوم رفتار توریست فرانسوی است که تصمیم گرفته است شب را در یک گارکاه به صبح برساند و خود را به مراکز گردشگری معتبر در ایران نرسانده است و شاید این حرکت باعث شد تا مقصر شماره یک این اتفاق شوم خود گردشگر فرانسوی باشد. پس از این اتفاق کنسولگری فرانسه که خود توریست کشورش را بی تقصیر نمی دانست از طریق نامه ای از اقدامات صورت گرفته برای دستگیری سریع متهمان این پرونده تشکر کرد.