۴۶۵ نفر کشته شدگان ایرانی فاجعه منا

به گزارشافکارخبر، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که امروز ۶ تن از مجروحان ایرانی فاجعه منا به کشور بازمی‌گردند.

براساس این گزارش، محمدرضا واعظی(۸:۱۰ صبح / تهران)، فریبرز ستاری(۸:۱۰ صبح / تهران)، نظرعلی آقاسی‌زاده(۱۰:۲۰ صبح / تهران) و بیگ‌محمد مرادی(۱۰:۲۰ صبح / تهران)، ۴ تن از مجروحان حادثه منا هستند که با پرواز امروز صبح عازم کشور می‌شوند و اسامی ۲ تن دیگر به‌زودی اعلام خواهد شد.

همچنین تاکنون کشور عربستان سعودی مجوز انتقال قربانیان ایرانی این حادثه را صادر نکرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی نیز گفته بود که در این فاجعه ۵۳ کاروان ایرانی آسیب دیدند.

بنابر اخبار واصله از مسئولان سازمان حج و زیارت هنوز ۲۰ کانتینر پر از اجساد جانباختگان تخلیه و شناسایی نشده است.

این در حالی است که هر کانتینر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پیکر جانباخته را حمل می‌کند.

۹:۲۸ /

حسن قشقاوی(معاون کنسولی وزیر امور خارجه): روند همکاری عربستان بهتر شده است. در باره شناسایی اجساد و تحویل آنها، رفتار عربستان نسبت به ایرانی‌ها تفاوتی با بقیه کشورهایی که زائران آنها جان باخته‌اند، ندارد.

۹:۳۰ /

یک مقام نیجریه‌ای: مقامات عربستان پیکر جانباختگان را در سردخانه‌ها جابجا می‌کنند تا شمار واقعی کشته‌شدگان مشخص نشود.

۰۹:۴۲ /

پس از اینکه رسانه‌های پاکستانی از انتشار وقایع مربوط به فاجعه منا منع شدند، بیشتر مردم پاکستان به رسانه‌های کشورشان اعتماد ندارند و اخبار مربوط به فاجعه منا را از رسانه‌های ایرانی پیگیری می‌کنند.

۹:۴۲ /

‌‌منوچهر سپاسی(سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور): امروز چهار تن از حجاج مصدوم فاجعه منا به کشور باز می‌گردند. در روز جاری ۱۳ پرواز توسط سه شرکت هواپیمایی برای انتقال حجاج به کشور انجام می‌شود.

همه برنامه‌ریزی‌ها برای انتقال پیکر جانباختگان فاجعه منا به کشور، در ایران انجام شد‌، همکاران ما در عربستان هم برای انجام این مأموریت در آمادگی کامل هستند، اما کشور عربستان امروز بدون ارائه دلیل قانع‌کننده‌ای، ‌مجوز برقراری پرواز فوق‌العاده را صادر نکرد‌.

۹:۴۷ /

رئیس سلیمان‌اف(پژوهشگر موسسه استراتژی ملی روسیه): پس از فاجعه منا اعتبار شخص «سلمان بن عبدالعزیز» در سطح بین‌المللی پایین آمده است چرا که طی نخستین سال سلطنت وی مسلمانان زیادی بر اثر بی‌لیاقتی عوامل سعودی کشته و زخمی شدند.

۱۰:۰۴ /

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی(وزیر بهداشت): همراهان همه قربانیان فاجعه منا درخواست دارند اجساد به ایران منتقل شوند. پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی در عربستان دفن نمی‌شود.

۱۰:۱۸ /

شاهدان عینی فاجعه منا، نیروهای امنیتی عربستان سعودی را عاملان اصلی این فاجعه دانسته و تاکید کردند که حکومت عربستان باید آنها را مجازات کند.

۱۰:۲۰ /

علی آل غراش(فعال سیاسی عربستانی) وقتی مقامات امنیتی عربستان تسهیل در عبور کاروان شاهزاده‌های سعودی را به جان میلیون‌ها حاجی ترجیح داده و جنازه‌های حجاج جان‌باخته در فاجعه منا را روی هم انباشته می‌کنند، ثابت می‌شود فساد حکومتی در عربستان حج را قضیه‌ای امنیتی و نه اسلامی و انسانی کرده است.

۱۱:۲۶ /

انجمن اسلامی پزشکان مسلمان ایران با صدور بیانیه ای آمادگی خود را برای ارایه خدمات پزشکی به آسیب دیدگان فاجعه منا اعلام کرد و تشکیل کمیته حقیقت یاب برای این حادثه را خواستار شد.

۱۰:۳۰ /

با وجود ادعای وزارت بهداشت عربستان درباره عدم انتشار ویروس کرونا در میان حجاج؛ وزارت بهداشت مصر سه تن از حجاج مصری مشکوک به ابتلا به این ویروس را در بدو ورود به قاهره قرنطینه کرد.

۱۰:۴۵ /

کمپین میلیونی جمع آوری امضا در سایت موزه صلح تهران برای محکومیت فاجعه منا و درخواست پیگیری از سازمان ملل برای افشای حقایق این واقعه در دسترس عموم قرار گرفت.

۱۱:۵۶ /

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی(وزیر بهداشت) امروز برای پیگیری انتقال پیکر جان‌باختگان و تعیین تکلیف مفقودین مجدد عازم شهر جده می‌شود.

۱۲:۲۵ /

تلاوت حسن دانش؛ نفر اول سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به یاد جان‌باختگان فاجعه منا به‌ویژه‌ اعضای کاروان قرآنی، پیش از آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس پخش شد.

۱۳:۱۹ /

سیدامیرمحسن ضیائی(رئیس جمعیت هلال احمر): علت کندی روند شناسایی پیکرهای قربانیان فاجعه منا، انبوه جانباختگان است. سعودی‌ها با خیل عظیم جانباختگان مواجه شدند و با اینکه شبانه‌روز کار می‌کنند کار به کندی پیش می‌رود.

۱۴:۱۴ /

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبرعطاران(مدیراموراهل سنت بعثه مقام معظم رهبری): درحادثه دلخراش منی ۳۲ زائر اهل سنت کشته و ۵۳ نفر دیگرمفقود شدند.



آنچه در ششمین روز گذشت:


حمید محمدی از از افزایش تعداد جانباختگان ایرانی فاجعه منا به ۲۲۸ نفر تا این لحظه(۸ صبح) خبر داد و گفت: هم‌اکنون شمار مفقودین به ۲۴۶ تن کاهش یافته ولی هنوز ۲۷ زائر ایرانی مجروح و بستری هستند.

۸:۳۰ /

شمار کشته‌شدگان این فاجعه به حدود ۲۷۰۰ تن از ۲۲ کشور جهان می‌رسد.

حسن روحانی(رئیس جمهوری اسلامی ایران): زائران قربانی بی کفایتی و سوء تکلیف مجریان سعودی شدند.

امیرعبداللهیان(معاون وزیر امور خارجه): هیچ مجوزی برای دفن زائران ایرانی به عربستان نمی‌دهیم.

۱۰:۰۰ /

وزیر بهداشت همراه با هیئت ایرانی به جهت بررسی موضوع فاجعه منا و آخرین وضعیت مجروحان و مفقودان این فاجعه وارد مکه شد.


بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت، یکی از زائران ایرانی حادثه منا به نام آقای غلامحسین الله وردی که پیش از این جزو مفقودین حادثه منا بود، به لیست قربانیان اضافه شد.

۱۰:۳۹ /

‌منوچهر سپاسی(سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ی کشور): تا پایان امروز با انجام ۱۰ پرواز، تعداد ۳۲۰۰ نفر از حجاج به فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، شیراز، تبریز، گرگان و ساری کشور منتقل می‌شوند.

در حال رایزنی برای اخذ مجوز پرواز فوق‌العاده از کشور عربستان هستیم. هواپیمای پرواز آماده است تا به عربستان برود و با رفع مشکل مذکور، در اسرع وقت عملیات انتقال پیکر جانباختگان به کشور انجام خواهد شد.

۱۱:۰۰ /


مسعود مجردی(رئیس ستاد مکه و رئیس حج خراسان رضوی): تاکنون ۵۰ نفر از زائران خراسان رضوی در فاجعه منا جانباخته‌اند. ۳۷ نفر مفقودند و ۶ نفر نیز مجروح هستند.

۱۱:۱۰ /


سید علی مرعشی(رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر): در تلاشیم تا با پروازهای فوق‌العاده پیکر مطهر حاجیان ایرانی را به کشور منتقل کنیم. احتمال دارد فردا تشییع جنازه این افراد در کشور برگزار شود.

هواپیمای مخصوص حمل پیکرهای جانباختگان امشب به جده وارد می‌شود. شب گذشته کانتینرهای جدیدی حاوی پیکرهای جانباختگان به سردخانه مکه وارد شدند که باید مورد جستجو قرار گیرند.

۱۱:۳۲ /


حمید محمدی(معاون امور حج سازمان حج): از شناسایی اجساد مجهول‌الهویه از طریق انگشت‌نگاری بی‌اطلاعم.

۱۱:۳۵ /


پیرحسین کولیوند(رئیس بیمارستان مکه):(درباره ادعای روزنامه الجمهوریه مبنی بر بستری بودن غضنفر رکن‌آبادی) هیچ اطلاعی از وضعیت رکن‌آبادی نداریم.

۱۱:۵۴ /

سید علی مرعشی(رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر): هیچ مجروحی با پروازهای امروز به تهران منتقل نمی‌شود. از آنجا که حال همه مجروحانی که قرار است به تهران بیایند مساعدت است، لذا به درخواست خود آنها مجروحان را با کاروان‌های خود به کشور منتقل خواهیم کرد چراکه بیشتر این زائران از شهرستان‌ها بوده، تمایل دارند مستقیم به شهر خود پرواز کنند.

۱۲:۰۰ /

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت، غلامحسین الله‌وردی از لیست مفقودین حادثه منا حذف و به جان‌باختگان این فاجعه اضافه شد.

۱۳:۳۰ /


حسن روحانی(رئیس جمهوری اسلامی ایران): حادثه منا از نظر ما عادی و معمولی نیست و با مسائل مالی جبران نمی شود.

برخی از رسانه‌های عربستان به جای اینکه تصاویر فاجعه را منتشر کنند، انیمیشن درست کردند و این بسیار توهین‌آمیز است.

۱۵:۰۰ /


سعید اوحدی(رئیس سازمان حج و زیارت): اقدامات برای انتقال پیکر جانباختگان به ایران در حال انجام است. عمق فاجعه بسیار بیشتر از چیزی است که تاکنون گفته شده است.

مقامات سعودی اعلام کردند به میزان اجسادی که از سردخانه‌ها خارج شوند همان مقدار جنازه از کانتینرها خارج می‌شود. این در حالی است که علاوه بر ۲۱ کانتینر پر از اجساد، کانتینرهای دیگری حامل جنازه وجود دارد.

۱۵:۱۸ /


بر اساس آخرین و جدیدترین لیست اسامی جانباختگان و مفقودینی که سازمان حج و زیارت اعلام کرد تاکنون ۲۳۹ زائر ایرانی کشته و ۲۴۱ زائر ایرانی نیز مفقود هستند.

۱۵:۲۰ /


پس از گذشت ۶ روز از فاجعه منا و اصرار مقامات سعودی بر کشته شدن ۷۰۰ زائر، در نهایت امروز مسئولان سعودی اعلام کردند تا این لحظه ۴۱۷۳ زائر در این فاجعه جان خود را از دست دادند.

۱۵:۴۵ /


فعالین رسانه و اساتید دانشگاه خطاب به بانکی‌مون و مسئولان بین‌المللی در اعتراض به بی‌کفایتی دولت سعودی در اداره حج تمتع و فاجعه منا نامه نوشتند.

۱۶:۰۰ /


اصناف و بازاریان در اعتراض به بی‌کفایتی عربستان سعودی تجمع کردند.

۱۶:۰۴ /


سید حسین هاشم(استاندار تهران): مراسم ختم و تشییع جانباختگان فاجعه منا ۱۲ ساعت قبل از پرواز توسط وزارت امور خارجه اعلام و سپس مراسم‌های لازم برگزار می‌شود.

در ابتدا مراسم تشریفاتی برای این جانباختگان برگزار و ۲۴ ساعت بعد مراسم تشییع در مکانی که اعلام می‌شود برگزار می‌شود.

۱۶:۳۰ /

مصطفی پورمحمدی(وزیر دادگستری): پیش‌بینی می‌شود اکثر مفقودان جان باخته‌اند. مهمترین مساله ما این است که اجساد شناسایی شوند و زائران ما بدون مشکل به کشور بازگردند.

باید از حقوق مردم و جانباختگان و خانواده‌های آنان دفاع و صیانت شود.

۱۷:۰۸ /

دبیر ستاد اطلاع‌رسانی حادثه دیدگان منا با بیان اینکه تنها ۲۸ ایرانی در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند، اسامی این ۲۸ نفر را اعلام کرد.

۱۹:۰۰ /

با توجه به دستور ریاست قوه قضائیه مبنی بر پیگیری حادثه اخیر منا و بررسی ابعاد حقوقی و قضایی این حادثه جلسه پیگیری ابعاد حقوقی حادثه منا صبح امروز به ریاست دادستان کل کشور برگزار شد.

۱۹:۱۶ /

سعید اوحدی(رئیس سازمان حج و زیارت): ۱۴ مجروح ایرانی در بیمارستان‌های سعودی بستری‌ هستند که ۲ نفر آنها در جده و ۴ نفر دیگر در طائف هستند. در تلاشیم تا فردا این ۶ نفر نیز به مکه بیایند.

هم‌اکنون ۱۲۰۰ جنازه در سردخانه عرفات است و هنوز بیش از ۲۰ کانتینر تخلیه نشده وجود دارد. اعضای سازمان حج و زیارت بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌های عربستان را گشته‌اند و با این حساب قطعا آمار جانباختگان افزایش می‌یابد.

تشریفات قانونی ۱۳۵ زائر قربانی ایرانی انجام شده ولی به دلیل ناهماهنگی در سیستم اداری عربستان امروز این انتقال انجام نشد.

۱۹:۲۰ /

سید امیرمحسن ضیائی(رئیس جمعیت هلال‌احمر): در در نشست با مسئولان بعثه مقام معظم رهبری، مقرر شد تا مذاکرات و اقدامات لازم به منظور تحویل هرچه سریعتر پیکر زائران جان‌باخته ایرانی در حادثه منا انجام شود.

۲۱:۰۰ /


مقامات سعودی خبر مبنی بر آمار بیش از ۴ هزار کشته فاجعه منا را تکذیب کردند.

پس از اعلام این آمار توسط وزیر بهداشت رژیم سعودی، سایت منتشر کننده خبر از دسترس خارج شد و سپس این خبر تکذیب شد.

۲۲:۰۰ /

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر امروز در جمع مدیران‌، معاونین‌، روحانیون، معین‌ها و پزشکان کاروان‌های ایرانی در مکه مکرمه بر لزوم حفظ آرامش در کاروان های حجاج ایرانی تأکید کرد.

۲۲:۳۰ /

وزیر بهداشت با ارزیابی مثبت روحیه حجاج و بازماندگان حجاج گفت: تنها درخواست افراد و بستگان متوفیان این است که اجساد عزیزان‌شان زودتر به کشور بازگردد که البته این کار آسان نیست.



آنچه که در روز پنجم گذشت:

آقای محمدمهدی اکبرزاده تهمتن از کاروان ۳۰۰۲۸، خانم هاجر قاسمی از کاروان ۱۲۰۱۲ که پیشتر نام آنها در لیست مفقودین حادثه جمرات بود، امروز به کاروان های خود برگشتند.

همچنین آقای محسن فلاحی از کاروان ۱۳۰۷۷ و آقای صفر جان بزرگی از کاروان ۲۹۰۱۲ نیز که در میان مفقودین حادثه منا بودند در حال حاضر در بیمارستان های سعودی بستری و تحت درمان هستند.

در ضمن آقای انامحمد کر از کاروان ۳۸۰۰۲ که تا امروز در لیست جان باختگان حادثه بود، امروز به کاروان خود برگشت.

۸:۱۵ /

حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها مفقودان و مصدومین فاجعه چهار روز گذشته منا را تشریح کرد.

وی افزود: تا به این لحظه ساعت ۸ صبح، تعداد کشته‌های فاجعه منا به ۱۶۹ نفر رسیده است.

محمدی تصریح کرد: در این میان تا این لحظه ۲۹۸ مفقودی گزارش شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون گروه های ما در تلاشند تا مفقودین را پیدا کنند. متاسفانه به دلیل عمق فاجعه هنوز هیچ آمار روشنی از سوی مقامات سعودی اعلام نشده است.

معاون امور حج سازمان حج و زیارت گفت: شب گذشته ۵۰ نفر از همکاران ما در سردخانه مرکزی که تمام اجساد جانباختگان آنجا جمع آوری شده بود رفتند تا اجساد جانباختگان ایرانی را شناسایی کنند تا بتوانی فردا آنها را به ایران منتقل کنیم.

۸:۳۰ /

اعلام خبر برگزاری نشست هماهنگی میان بعثه و سازمان حج و زیارت

در این جلسه هشت کمیته برای پیگیری حادثه دلخراش منا و تعداد جان‌باختگان، مفقودان و مجروحان این حادثه تشکیل شد.

در این جلسه سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز تاکید کرد: تلاش داریم تا پیکرهای جان‌باختگان حادثه منا و مسجدالحرام با شروع پروازهای بازگشت حجاج به ایران منتقل شوند.

۱۰:۳۰ /

هنوز آمار کشته شدگان و مجروحان تغییری نکرده است.

شب قبل رئیس سازمان حج و زیارت از کشته شدن ۱۶۹ زائر، بستری بودن ۴۶ نفر و فقدان ۲۹۸ زائر ایرانی تا این لحظه خبر داده بود.

۱۱:۴۰ /

یک منبع آگاه از جانباختن ۲۴ زائر ایرانی اهل تسنن در فاجعه منا خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۶۰ زائر ایرانی اهل سنت متشکل از ۳۱ زن و ۲۹ مرد مفقود هستند.

۱۲:۳۲ /

حمید محمدی(معاون امور حج سازمان حج و زیارت): سه خبر، العربیه مبنی بر عدم حضور رکن‌آبادی در عربستان، استنشاق گاز سمی در منا و دفن دسته‌جمعی اجساد توسط سعودی‌ها را تکذیب می‌کنیم.

ما تقریبا تمام مراکز درمانی را گشته‌ایم و هر شخصی که قابلیت شناسایی داشت را شناسایی کردیم که برخی مجروح و برخی از دنیا رفته بودند. دلیل تاخیر در اعلام نتایج همین امر است که دیگر جایی نمانده تا ما بگردیم بنابراین باید منتظر اقدامات رژیم سعودی برای تحویل اجساد و شناسایی آنها باشیم.

۱۴:۰۸ /

نخستین گروه از حجاج ایرانی پس از سفری یک ماهه وارد فرودگاه‌های امام خمینی(ره) شدند.

۱۵:۴۲ /

سعید اوحدی(رئیس سازمان حج و زیارت): تعداد جانباختگان ایرانی این فاجعه به ۱۶۹ نفر رسیده است و همچنین تعداد مفقودان به ۲۹۶ نفر کاهش یافت. این در حالی است که ۵۶ زائر ایرانی در بیسمارستان‌ها بستری هستند.

۱۵:۵۰ /

هم‌اکنون حدود ۲۰ کانتیر پر از اجساد شناسایی نشده وجود دارد. گفته می‌شود در هر کانتینر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ جنازه وجود داشته باشد. شناسایی اجساد یکی از کانتینرها از امروز آغاز می‌شود.

پس از آغاز شناسایی اجساد کانتینرها پیش‌بینی می‌شود آمار قربانیان به شدت بالا رود. این درحالی است که قربانیان موجود از ۲۰ کشور جهان‌ هستند.

۱۶:۴۵ /

حمید محمدی رئیس ستاد عملیات حج ۹۴ گفت: تعداد مجروحین بستری در بیمارستانها ۳۰ نفر است که ۱۲ نفر امروز تا امشب مرخص می‌گردند.

وی افزود: تعداد کسانی که اطلاعی از آنها در دست نیست ۲۹۶ نفر است که همچنان عزیزان ما در حال جستجو هستند.

محمدی تعداد جان باختگان را هم ۱۶۹ نفر عنوان کرد.

۱۹:۱۵ /

سعید اوحدی(رئیس سازمان حج و زیارت) گفت: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به افزایش تعداد جان‌باختگان ایرانی در حادثه منا گفت: ‌ تعداد جان‌باختگان تا این لحظه ۲۲۸ نفر، تعداد مفقودین ۲۴۸ نفر و تعداد مجروحان ۲۷ نفر است.

وی در خصوص سرکشی حضوری به بیمارستان‌های عربستان برای یافتن مجروحان ایرانی خاطرنشان کرد: تاکنون ۸۰ درصد بیمارستان‌های مکه، جده، طائف، عرفات و منا را بررسی کرده‌ایم.

وی با اشاره به افزایش آمار جان‌باختگان سایر کشورها تصریح کرد: قبل از آمار کنونی ۱۲۰۰ جسد در بزرگترین سردخانه مکه وجود داشت اما با ورود تریلی‌های حامل اجساد که ۳ هزار جسد در آن وجود دارد به نظر می‌رسد آمار جان‌باختگان این حادثه فقط در این سردخانه به بیش از ۴ هزار نفر برسد.


آنچه که در روز چهارم گذشت:

حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها مفقودان و مصدومین فاجعه سه روز گذشته منا را تشریح کرد.

وی افزود: تا به این لحظه ساعت ۸ صبح، تعداد کشته‌های فاجعه منا به ۱۴۴نفر رسیده است.

معاون امور حج سازمان حج و زیارت گفت: تعداد مصدومان و مجروحان به ۸۵ نفر رسیده است.

محمدی تصریح کرد: در این میان تا این لحظه ۳۲۳ مفقودی گزارش شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون کمیته ویژه‌ای برای انتقال پیکرهای مطهر جانباختگان و مجروحین به ایران تشکیل شده است که در حال بررسی وضعیت و هماهنگی‌های لازم هستند.

۱۲:۰۰

(تعدادی از مدیران کاروان): هم‌اکنون شناسایی مفقودین و اجساد مجهو‌ل‌الهویه ادامه دارد و تعدادی عکس جدید از اجساد آوردند و مدیران کاروان در بعثه و محل استقرار سازمان حج برای شناسایی افراد کاروانشان احضار شدند.

۱۲:۰۵

حمید محمدی(رئیس ستاد عملیات حج ۹۴): فردا نخستین گروه از حجاج ایرانی به کشور بازمی‌گردند. از فردا تا ۲۶ مهرماه بازگشت حجاج از عربستان سعودی به کشور ادامه خواهد داشت.

سازمان حج و زیارت اسامی جان باختگان حادثه منا را تا ساعت ۱۱ روز یکشنبه پنجم مهرماه به شرح زیر اعلام کرد:

ردیف

نام

نام خانوادگی

کاروان

توضیحات

۱

مختار

اکبری

۲۴۰۱۶

۲

یگن بی بی

مقدم اینچه برون

۳۸۰۱۷

۳

محمد

نوری استادی

۱۹۴۰۲

۴

محمد ابراهیم

احمد آبادی

۱۹۰۳۳

۵

اسماعیل

اسپوکه

۱۲۰۱۲

۶

بلال

اسلامیان

۱۰۰۰۳

۷

احمد

اسماعیلی چافی

۲۸۱۵۹

۸

حسن

افشون

۱۲۰۱۲

۹

نادعلی

امینی

۲۴۰۱۶

۱۰

رسول

امینی فرخانی

۱۹۳۷۳

۴

۱۱

حجت

اوشیانی

۲۸۱۵۹

۱۲

عبد الله

ایگدری

۳۸۰۳۶

۱۳

اسدالله

ایمن پور

۲۴۰۱۹

۲

۱۴

تازه گل

آزمون

۳۸۰۱۷

۱۵

عبدالمجید

آق آتابای

۳۸۰۱۷

۱۶

رحیم

آقایی پور

آزاد

۱۷

علی رضا

باغانی

۱۹۲۸۹

۱۸

علی اکبر

باغانی

۱۹۲۸۹

خراسان رضوی

۱۹

محمد ابراهیم

باقری

۴۰۰۱۱

۲۰

امین

باوی

بعثه رهبری

۴۹۰۰۳

۲۱

بایرامعلی

بخته

۱۰۰۰۳

۲۲

عروج علی

برازنده

۱۰۰۰۳

۲۳

عبد الله

براهویی ژند

۳۸۰۳۶

۲۴

علی نظر

برومند

۲۴۰۳۷

۲۵

غضنفر

بشیری گودرزی

۲۹۰۱۳

۲۶

علیرضا

بقایی

۱۹۳۷۳

۲۷

محمد ولی

بهلکه

۳۸۰۱۷

۲۸

کریم

پور تقی راستگو مقدم

۲۸۱۵۹

۲۹

ابراهیم

پور رستمی

۲۸۱۵۹

۳۰

فرهاد

پیرزاده

۴۸۱۱۳

خارج از کشور

۳۱

وجیه الله

تغیانی

۱۷۲۴۸

۳۲

گوزل

تورانی

۳۸۰۱۷

۳۳

سعید

جعفری

۱۷۶۶۵

۳۴

اسماعیل

جعفری

۲۴۰۱۰

فارس

۳۵

حسین

جعفری

۴۰۰۱۱

۳۶

اسماعیل

جعفری

۲۴۰۱۰

۴

۳۷

سید جلال

جلال زاده

۱۹۳۷۳

۳۸

رجب علی

جمعه اربانی

۱۹۲۸۹

۳۹

علی حسین

چشم دهام

۴۰۰۱۱

۴۰

حبیب الله

چنگیری

۱۳۳۲۲

۴۱

محمد

چوبدار

۳۹۰۰۹

۴۲

محمدرضا

حاجتمند

۱۹۰۳۳

۴

۴۳

محسن

حاجی حسنی کارگر

بعثه رهبری

۴۹۰۰۳

۴۴

عصمت

حسامی

۱۲۰۱۲

۴۵

علی اکبر

حسنی

۱۹۲۸۹

۴۶

سیدحسن

حسینی

۱۹۰۳۳

۴۷

حیدر

حسینی

۲۸۱۵۹

۴

۴۸

حسین

حیاتی

۲۴۰۳۷

۳

۴۹

قیصر علی

حیدری

۱۳۰۵۳

اصفهان جواهر المشاعر

۵۰

عبد الصمد

خانی

۱۹۰۳۳

۵۱

خدیجه

خرمالی

۳۸۰۳۶

۵۲

شکرالله

خشخویی

۱۳۰۷۷

۵۳

محمد

خندان

۲۴۰۳۷

۵۴

غلام رضا

خورسند

۲۸۱۵۹

۵۵

ابوالفضل

خیرآبادی

۱۹۰۳۳

۴

۵۶

محمد سعید

دانش طلب

۱۹۳۷۳

۵۷

هرمز

داوری

۱۸۰۰۳

۲

۵۸

علی اکبر

دلیر

۳۹۰۰۹

۵۹

مالک

دهقان خیاوی

۱۰۰۰۳

۶۰

محمدابراهیم

دهنوی

۱۹۰۲۹

۴

۶۱

علی

ذبیح زاده پاشا

۳۰۰۲۸

۶

۶۲

عبد الله

رادپور

۱۲۰۱۲

۶۳

علی

رازانی

۲۹۰۱۲

۶۴

محمد

راکعی

۲۴۰۱۹

۶۵

علی

رجبی محمد آباد

۱۹۲۸۹

۶۶

عبدالقادر

رحکن رودی

ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور

۶۷

قاسم

رحمانی

۲۴۰۳۷

۶۸

قنبر

رحمانی تونی

۲۹۰۱۲

۶۹

عبد الستار

رحمکن سوری

ایرانیان خارج از کشور

خارج از کشور

۷۰

سید احمد

رحیمی

۴۰۰۱۱

۷۱

رضا

رحیمیانی ثابت

۲۹۰۱۳

۷۲

محمد حسین

رمضانی سیاه خلکی

۲۸۱۵۹

۷۳

سید مرتضی

رییس زاده

۱۳۰۷۷

۷۴

غلامحسین

زردی

۱۹۰۲۹

۷۵

قربانعلی

سالاری

۳۰۰۲۸

۷۶

محمد مهدی

سلحشور

۳۰۰۲۸

۷۷

حسن

سلیمانی درچه

۱۳۰۷۷

۷۸

محمد رضا

سلیمانیان

۱۹۰۲۹

۷۹

محی الدین

سید باقری

۲۴۰۱۹

۱۰۲

ابراهیم

فخری

۲۸۱۵۹

۱۰۳

محمد علی

فرخاری

۱۹۰۳۳

۱۰۴

محمدتقی

فرخاری

۱۹۰۳۳

۱۰۵

حسین

فرخی

۴۰۰۱۱

۱۰۶

محمد رضا

فروزان

۳۰۲۷۸

۱۰۷

هدایت

قاسمی شورابی

۱۰۸

علی اکبر

قدم گاهی

۱۹۰۳۳

۱۰۹

درسن تقان

قزل

۳۸۰۱۷

۱۱۰

حسین

قلی زاده

۴۰۰۱۱

۷

۱۱۱

انا محمد

کر

۳۸۰۰۲

۱۱۲

محمد موسی

کرمی

۲۹۰۱۳

۱۱۳

ابراهیم

کریم پور چمچالی

۲۸۱۵۹

۱۱۴

رضا

کریمی قلعه بابا خانی

۱۷۲۴۸

۱۱۵

احمد

کفاش

۱۳۰۷۷

اصفهان

۱۱۶

علی اکبر

کلاته

۱۷۲۴۸

۱۱۷

یکن دردی

کلته

۳۸۰۱۷

۱۱۸

اسماعیل

گندابی

۱۹۰۳۳

۱۱۹

عباس

گودرزی

۲۹۰۱۳

۱۲۰

عباس

لطفی

۲۴۰۱۰

۴

۱۲۱

احمد

لطفی

۱۹۰۳۳

۴

۱۲۲

محمد ظاهر

ماروسی

۱۹۰۳۳

۱۲۳

مجهول الهویه

۳۸۰۱۷

گلستان

۱۲۴

مجهول الهویه

تهران شفیعی

۱۲۵

مجهول الهویه

مرد ۴۰ ساله

۱۲۶

مجهول الهویه

مرد

۱۲۷

مجهول الهویه

مرد ایرانی

۱۲۸

مجهول الهویه

فارس

۱۲۹

مجهول الهویه

۱۳۰

مجهول الهویه

وفاق رودسر گیلان

۱۳۱

مجهول الهویه

گلستان کاروان یتیم پرور

۱۳۲

مجهول الهویه

گلستان کاروان یتیم پرور

۱۳۳

ابراهیم

محمدی

۱۹۰۳۳

۱۳۴

حسین

محمدی

۲۴۰۱۶

۱۳۵

غلام رضا

محمودی

۴۰۰۱۱

۱۳۶

نور محمد

مختوم نژاد

۳۸۰۱۷

۱۳۷

عزت الله

مرادی

۲۸۱۵۹

۱۳۸

حسن

مرشدی

۱۹۰۳۳

۴

۱۳۹

محمدابراهیم

مصطفی زاده

۲۸۱۵۹

۴

۱۴۰

عبد الستار

ممکن رود

خارج از کشور

۱۴۱

نعمت الله

منصوری

۲۴۰۳۷

۱۴۲

علی اصغر

مهرآباد

۱۹۰۲۹

۱۴۳

داوود

موسوی

۱۷۷۷۵

جانباز تهران

۱۴۴

مصطفی

موسوی

۲۹۰۱۲

۱۴۵

هادی

میرزایی

۱۹۳۷۳

۱۴۶

حسین

میرمرتضوی

۱۹۳۷۳

۴

۱۴۷

اسکندر

ناصری

۲۴۰۱۶

۱۴۸

اسمعیل

نجفی

۲۱۰۱۱

۱۴۹

احمد

نجفی

۲۴۰۳۷

۳

۱۵۰

مرادعلی

نصر اللهی

۲۹۰۱۳

لرستان

۱۵۱

احمد

نظری پور

۱۹۳۷۳

۱۵۲

رجب

نعمتی

۳۰۰۲۸

۱۵۳

جواد

نمازی مکی

۱۹۰۲۹

۱۵۴

فراحم

نوری نوران

۱۰۰۰۳

۱۵۵

علی محمد

یحیی پور

۲۸۱۵۹


۱۳:۰۲

لیست جدید اسامی جانباختگان، مجروحان و مفقودان ایرانی تا ساعت ۱۱ صبح امروز ۵ مهرماه منتشر شد و می‌توانید از اینجا این لیست را مشاهده کنید.

۱۳:۰۵

سیدعلی مرعشی(رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر): تعدادی از مجروحان حادثه منا از بیمارستان مرخص شدند. ۱۸ نفر از این افراد همچنان زیر دستگاه تنف مصنوعی هستند.

اکنون ۴۰ مجروح در بیمارستان هلال احمر و ۴۲ مجروح نیز در بیمارستان‌های جده، مکه و طائف بستری هستند. متاسفانه ۲ نفر در طائف و ۲ نفر در جده وضعیت مساعدی ندارند و زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

۱۳:۳۵

حمیدرضا سیدی(مدیر کل فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)): اولین پرواز برگشت حجاج بر اساس زمانبندی انجام شده ساعت ۱۱:۵۰ دقیقه روز دوشنبه هفته جاری از جده به تهران توسط هواپیمایی ماهان انجام می‌شود.

هنوز زمان بازگشت شهدای حادثه منا مشخص نیست، چراکه از یک سو کارهای اداری در عربستان زمانبر است و از سوی دیگر هنوز هیچ برنامه‌ای از سوی سازمان حج و زیارت در این رابطه به ما اعلام نشده است.

۱۳:۵۹

سعید اوحدی(رئیس سازمان حج و زیارت): هم‌اکنون ۱۵۵ زائر ایرانی در فاجعه منا جان باخته‌اند که به خانواده های آنها اطلاع‌رسانی شده است.

تعداد زائران ایرانی بستری در بیمارستان‌های سعودی و ایرانی به ۴۸ نفر رسیده است. همچنین ۳۱۶ نفر نیز مفقود هستند.

۱۴:۰۰

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی(نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران): بنابر درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و رئیس سازمان حج و زیارت، نسبت به دفن جانباختگان حادثه تلخ منا با اطلاق عنوان «جانباختگان»، در گلزار شهدا، بر مبنای موافقت مقام معظم رهبری، اقدام می‌شود.

۱۴:۱۹

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ ای از سازمان همکاری اسلامی خواستند با اعزام گروه حقیقت‌ یاب به عربستان، علل و عوامل این فاجعه انسانی را مشخص و به مسلمانان جهان معرفی کند.

۱۵:۴۰

سعید اوحدی(رئیس سازمان حج و زیارت): از صبح امروز ۲۰ تریلی از اجساد جان باختگان فاجعه منا درحال تخلیه است. هیچ آماری از سوی مقامات سعودی به هیچکدام از کشورها اعلام نشده است.

امیدوارم تا پایان امروز تشریفات قانونی برای انتقال اجساد به کشور انجام شود. عمق فاجعه بیشتر از چیزی است که در رسانه های عربستان منتشر می شود.

۱۶:۰۰

در ساعت ۱۳:۱۷ دقیقه یکی از رسانه‌های داخلی کشور از قول حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج خبری را منتشر کردند مبنی بر انتقال ۱۴۰ پیکر جانباختگان فاجعه منا در روز دوشنبه به کشور؛ اما وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این خبر را تکذیب کرد.

حمید محمدی(معاون امور حج سازمان حج و زیارت): ما تلاشمان را می‌کنیم که هرچه سریع‌تر پیکر جانباختگان رابه کشورمنتقل کنیم اما هنوز میسر نشده است و تا این لحظه مشخص نیست که فردا این پیکرها منتقل می‌شود یا خیر؟

هم‌اکنون امکان انتقال پیکرها در روز دوشنبه محقق نشده است.

۱۶:۲۹

سیاوش شیبانی و آمنه سماکوش گلوگاه از کاروان ۳۰۰۲۸ که نامشان در لیست جانباختگان و مفقودین بود هم‌اکنون پیدا شدند و در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند.

۱۸:۳۸

سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: به امید خدا از مغرب و عشا تحرک مناسبی در جهت شناسایی و تحویل اجساد خواهیم داشت.

وی در مورد این تحرک توضیح داد: عصر امروز جلسه‌ای بین مسئولان سعودی و تیم مرکز پزشکی و سازمان حج و زیارت برگزار شد که ثمرات مناسبی داشته و امیدواریم که بتوانیم به سردخانه‌های سعودی راه پیدا کنیم و آنهایی که شناسایی شده‌اند توسط سعودی‌ها را تعیین تکلیف کرده و مقدمات ارسال اجساد به جده و ایران را فراهم کنیم.

۱۹:۰۵

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت تعداد کشته‌ها را ۱۶۹ و تعداد مفقودین را ۳۰۷ نفر اعلام کرد.

وی گفت: ۴۸ نفر نیز در بیمارستان‌ها همچنان مجروح هستند.

۲۰:۲۷

تصاویر ۶ مجروح مجهول الهویه فاجعه منا از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر منتشر شد تا خانواده‌ها در صورت شناسایی با شماره اعلام شده تماس بگیرند.

۲۰:۳۶

۸۱ ساعت بعد از وقوع حادثه آخرین وضعیت ۲۱۷ مجروح و مصدوم فاجعه منا اعلام شد.

۲۱:۱۵

حمید محمدی معاون سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس گفت: آمار ۱۶۹ کشته تا این لحظه تغییر نکرده است.


۲۱:۴۵

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت: لحظاتی قبل در یکی از بیمارستانها ۸ نفر از زائرانی که اسمشان در لیست مفقود شدگان بود پیدا شدند.

با این حساب تعداد مفقودان ۲۹۸ نفر شده است.

وی همجنین تصریح کرد ۲ نفر از مجروحان نیز از بیمارستان مرخص شده اند.

۲۲:۱۵

قشقایی از مسئولان وزارت امور خارجه: به احتمال زیاد از ظهر روز سه شنبه اجساد قربانیان به کشور بازگردانده خواهد شد و تا بازگرداندن آخرین پیکر قربانیان این روند ادامه خواهد یافت.

ویزای دکتر هاشمی وزیر بهداشت و آقای ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر صادر شده است و امیدواریم سایر ویزاها هم انجام شود.

هیات اول فردا احتمالا به سمت مکه خواهند رفت مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد.

۲۲:۳۰

علاالدین بروجردی: یک کمیته حقیقت یاب باید واقعیت ماجرای رخ داده در منا را باید بررسی کند و مشخص شود تقصیر وقوع این حادثه به گردن کیست.