تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان لازم است

به گزارشافکارخبر،داوود یادگاری اظهارداشت: با توجه به کاهش دما و در آستانه بازگشایی مدارس کودکان و افراد در معرض خطری که تاکنون واکسن آنفلولانزا تزریق نکرده‌اند، هر چه سریع‌تر برای تزریق این واکسن اقدام کنند.

وی افزود: اوایل مهر که فصل بازگشایی مدارس است و تماس کودکان در محیط مدرسه بیشتر می‌شود، کودکان در مواردی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، این ویروس را با خود به منزل می‌آورند و در صورتی که افراد مستعدی مانند گروهی که بیماری زمینه‌ای از قبیل دیابت، آسم، بیماری‌های کلیوی و نیز کسانی که داروی سرکوب کننده ایمنی دریافت می‌کنند در خانه باشند، این افراد دچار بیماری آنفلوانزا می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به کاهش دمای هوا و در آستانه بازگشایی مدارس، کودکان و افراد در معرض خطری که تاکنون واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده‌اند، باید هر چه سریعتر نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

یادگاری با اعلام این خبر افزود: تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان دچار بیماری‌های مزمن ریوی از جمله آسم، کودکان مبتلا به بیماری‌های خونی، کبدی، کلیوی و دیابت و نیز کودکان دچار نقص ایمنی از قبیل کودکان مبتلا به ایدز و سرطان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه کودکان مصرف کننده داروهای سرکوب کننده ایمنی از دیگر گروه‌هایی هستند که نیازمند تزریق این واکسن هستند، تصریح کرد: کودکان مبتلا به تشنج، قطع نخاع و بیماری‌های مزمن مغزی از جمله عقب افتادگی ذهنی و کودکانی که به علت خطر سندرم «ری» باید در طولانی مدت آسپرین مصرف کنند، همچنین بچه‌هایی که به مدت طولانی در مراکز مراقبت از کودکان نگهداری می‌شوند از دیگر گروه‌هایی هستند که تزریق واکسن آنفلوانزا برای آنان توصیه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، کودکان ۶ ماه تا ۴ ساله به طور معمول واکسینه می‌شوند. در کشور ما نیز با نظر متخصصان کودکان توصیه می‌شود، نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا برای این کودکان اقدام شود.

وی اضافه کرد: همچنین همه کودکان زیر ۸ سال در صورتی که تا به حال واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده‌اند، برای ایجاد ایمنی مناسب باید ۲ بار واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، به عبارتی پس از تزریق نوبت اول واکسن، یک دوز واکسن مشابه یک ماه(چهار هفته) بعد تکرار شود.

یادگاری اظهار داشت: آنفلوانزا در کودکان زیر ۴ سال به خصوص زیر ۲ سال می‌تواند با عوارض بیشتری همراه بوده، منجر به بستری شدن این کودکان در بیمارستان شود.

وی ادامه داد: اوایل مهر که فصل بازگشایی مدارس است و تماس کودکان در محیط مدرسه بیشتر می‌شود، کودکان در مواردی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، این ویروس را با خود به منزل می‌آورند و در صورتی که افراد مستعدی مانند گروهی که بیماری زمینه‌ای از قبیل دیابت، آسم، بیماری‌های کلیوی و نیز کسانی که داروی سرکوب کننده ایمنی دریافت می‌کنند در خانه باشند، این افراد دچار بیماری آنفلوانزا می‌شوند.

وی ادامه داد: بسته بودن درب و پنجره منازل در زمستان به علت سرما، از دلایل دیگری است که میزان شیوع این بیماری را در خانه‌ها و در محیط‌های بسته افزایش می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ابتلا به آنفلوانزا در افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای سبب تشدید بیماری‌های آنان می‌شود. برای مثال در افرادی که بیماری‌های قلبی یا ریوی مانند آسم دارند، ابتلا به آنفلوانزا سبب تشدید بیماری در آنان می‌شود یا در بیماران قلبی، آنفلوانزا ممکن است، منجر به نارسایی قلبی شود.

وی افزود: همچنین در بیماری ریوی، ممکن است، عوارض ریوی مانند آسم در مبتلایان تشدید شود به همین دلیل در فصول سرد که ابتلا به آنفلوانزا شایع تر است، شاهد افزایش میزان بستری افراد به خصوص در افرادکه بیماری‌های زمینه‌ای در بیمارستان‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا واکسیناسیون است، تصریح کرد: برخلاف برخی اظهار نظرهای کارشناسی اشتباه، واکسن آنفلوانزا ویروس ضعیف شده نیست که مانند سایر واکسن‌ها با یکبار تزریق، شخص برای همیشه مصونیت پیدا کند بلکه حتی افرادی هم که قبلا علیه ویروسی از آنفلوانزا واکسینه شده‌اند و بدنشان آنتی بادی علیه ویروس ترشح کرده است به دلیل تغییر یافتن ژن‌های این ویروس برای کاهش احتمال ابتلای آنان به این بیماری، نیازمند تزریق واکسن جدید هستند.

یادگاری یادآور شد: در واقع هر واکسنی، سوش‌های خاصی از بیماری آنفلوانزا را در بر می‌گیرد و قادر به پوشش تمام سوش‌ها نیست.

یادگاری تصریح کرد: این ویروس معمولا از طریق ترشحات تنفسی به دیگران منتقل می‌شود و اطرافیان فرد را در محیط خانواده و محیط‌های کاری به ویژه کسانی را که نسبت به ابتلا به این ویروس مستعد هستند، مبتلا می‌سازد.

وی ادامه داد: علایم بیماری معمولا به صورت تب ناگهانی، احساس لرز، گاهی لرز واقعی، درد کلی بدن، سرفه، ترشحات توام با خلط، درد پشت قفسه صدری، درد دور چشم در مواردی درد مفاصل و نیز کوفتگی بدن و ضعف و بی حالی شروع میشود. از علایم دیگر این بیماری آبریزش از بینی و گلو درد است و در برخی از موارد مانند آنفلوانزای H۱N۱ ( آنفلوانزای خوکی) افراد دچار اسهال و استفراغ نیز میشوند.