دستگاه تصفیه‌آب خانگی خطرناک است

به گزارشافکارخبر،کیفیت آب آشامیدنی مسئله‌ی مهمی در سلامت آمار جامعه است و هم‌اکنون مردم بسیاری از شهرها در منازل خود از سیستم تصفیه آب خانگی استفاده‌ می‌کنند ولی بی‌آنکه اطلاعات جامع و دقیقی از استفاده این سیستم‌ها داشته‌ باشند.

*برندهای پرمصرف سیستم تصفیه آب زیرذره‌بین می‌رود


درکشورها روش‌های تامین آبهای آشامیدنی؛ شبکه توزیع آب، آب بسته‌بندی شده و سیستم‌های تصفیه‌آب خانگی است.

سیمین ناصری رئیس مرکز تحقیقات کیفیت آب پژوهشکده محیط‌‌ زیست دراین باره می‌گوید: ما از منتقدین استفاده همه شهرها از سیستم‌های تصفیه آب خانگی هستیم چراکه مردم به دلیل اطلاعات نادرست از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند و اکنون طرح جامعی با وزارت بهداشت دردست داریم تا برندهای پرمصرف سیستم‌های تصفیه‌آب خانگی را بررسی کنیم.

ناصری در خصوص نیاز به سیستم تصفیه آب خانگی نیاز است می‌توان ازآنها استفاده کرد ولی نتیجه‌ی قطعی در خصوص لزوم استفاده از این سیستم‌ها درشهرها را، نتایج طرح در دست بررسی نشان خوهاد داد که بعد از ۷ماه اعلام می‌شود.

*اهمیت سالم‌سازی آب


اگرآب‌ها کوچکترین آلاینده‌ای داشته باشند، در کوتاه‌مدت و درازمدت مشکلاتی برای سلامتی افراد ایجاد خواهد کرد: ناصری رئیس مرکزتحقیقات کیفیت آب پژوهشکده محیط زیست دراین‌باره معتقداست: موادی مانند آب که به طورمستقیم وارد بدن می‌شود باید به‌دور از آلودگی باشد تا مردم در وضعیتی قرار نگیرند که بیمار شوند و با اینکه بیش از ۹۷درصد مناطق کشور به آب‌لوله‌کشی دسترسی دارند ولی همیشه این شک وجود داشته که آیا همه‌ی این آب‌ها کیفیت مناسب را دارند یا خیر؟

*مضرات استفاده‌ از سیستم تصفیه‌آب خانگی


استفاده از دستگاه‌های تصفیه‌آب سبب از بین رفتن سختی آب شده و آب را به مقطر و یا سبک تبدیل می‌کند و این آب سبک در دراز‌مدت سبب بروز آسیب‌های جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می شود.

رسول انتظارمهدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجانی‌غربی دراین باره می‌گوید: بسیاری از املاح مفید موردنیاز بدن از طریق آب مصرفی روزانه وارد بدن می‌شود که در صورت تصفیه مجدد آب شهری این ترکیبات حذف با میزان آنها تغییر خواهدکرد.

*اخطار به خانواده‌های مصرف‌کننده سیستم تصفیه‌آب


دستگاه‌های تصفیه‌ بر ساختار شیمیایی آب تاثیرگذاشته و سبب ازبین رفتن بخش بسیاری از املاح مفید ازجمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم وفلور می‌شود.

سهراب طالبی مدیر دفتر کنترل کیفی بهداشت آب شرکت آب وفاصلاب شهری در این‌باره می‌گوید: دستگاه‌های تصفیه خانگی آب هیچ تاثیری در میکروب‌زدایی و تصفیه‌آب ندارد و این دستگاه‌ها نه تنها تغییری در کیفیت آب مصرفی ایجاد نمی‌کند بلکه نباید ازآنها به عنوان تصفیه‌کننده ناخالصی‌های آب شرب و بهداشتی استفاده کرد.

سهراب طالبی مدیردفتر کیفی بهداشت آب درخصوص استانداردهای آب تولیدی در کشور می‌گوید: من به تمامی خانواده‌های استفاده‌کننده از این دستگاه‌ها اخطار می‌دهم چرا که آب تولیدی در کشور از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار است و نیازی به استفاده از هیچ دستگاهی برای میکروب‌زدایی ویا تصفیه آب وجود ندارد.

*سودجویانی که کلاه‌بردارند


تولیدکنندگان دستگاه تصفیه‌آب برای فروش کالاهای خودنیاز به بازار مصرف دارند به همین سبب به‌جای اینکه به؟ آب نگاه واقع‌بینانه داشته باشند نگاهی کاسب‌کارانه دارند.

لرستانی کارشناس حوزه آب دراین‌باره می‌گوید: برخی از سودجوبان اقدام به قراردادن دو الکترود فلزی درمسیر تصفیه‌آب کرده اند که این امر پس از مدتی سبب ایجاد رسوب و لای در دستگاه می‌شود و از این حربه برای تبلیغات خود و اینکه آب آشامیدنی مشکل دارد استفاده می‌کند.

لرستانی در خصوص اقدام فروشندگان سیستم تصفیه‌آب خانگی برای جلب مشتری معتقد است: فروشندگان دستگاه‌های تصفیه‌آب خانگی برای جلب بیشتر در یک اقدام تبلیغاتی به الکترولیز آب و رسوب دادن و ته نشین ساختن املاح محلول در آن می‌پردازند و وجود این رسوبات را عامل آلودگی یا پایین بودن کیفیت آب عنوان می‌کنند.

*اول بستر‌سازی بعد ورود


مسئولان و حتم به یقین مردم باید بدانند که در هنگام ورود هر ابزار توسعهای باید به کسب اطلاعات جامع و همهجانبه آن پرداخته و بعد ازآن استقبال و استفاده کنند چراکه هر استفاده نابههنگام و غیرضروری باعث آسیب به افراد جامعه و درنهایت محیط زیست میشود.