به گزارشافکارخبر،پیرزن دارد موهای دختربچه را کوتاه می کند و با خودش هم حرف می زند. در اصل دارد غر می زند و برای بقیه مشتری هایش غیبت یکی دیگر را می کند: «زن گنده خجالت نمی کشد. من را کشاند آرایشگاه. قسم خورد که چند روز قبل از محرم عقد فامیل شان است و قرار است که برود شهرستان. من را بگو که خام شدم و موهایش را مش کردم. شهرستان نرفته بود. همین تهران بود. شب اول محرم خودم دم هیأت دیدمش. دیدید من چطوری گناه کردم؟ حلالش نمی کنم.»

این داستان به بیست سال قبل برمی گردد، به زمانی که آرایشگاه های زنانه و مردانه یک هفته قبل از شروع ماه محرم تعطیل می کردند و به خانه هایشان می رفتند. نه مشتری داشتند و نه خودشان دل شان می آمد در ایام عزاداری کار کنند. بعضی از آرایشگاه ها چند روزی که از عاشورا می گذشت، کارشان را شروع می کردند. بعضی ها هم ترجیح شان این بود که دو ماه محرم و سفر تعطیل باشند و کار نکنند. مادران و پدران که بد می دانستند در این ایام به آرایشگاه بروند. اگر هم کسی بعد از ایام عزاداری به آرایشگاه می رفت، فقط برای اصلاح سر و صورت بود.

تتوی اشک و براشینگ ریش

پیرزن دارد موهای دخترخانمی را کوتاه و رنگ می کند و غر می زند. خطابش به همه است؛ چه کارکنانش، چه مشتری هایش. انگار می خواهد حساب کار دست همه بیاید که آرایشگاه او با بقیه جاها فرق می کند: «محرم آرایشگاه را تعطیل کردم تا تعمیرات کنم. پنج شش دختر روز عاشورا آمدند دم در با پررویی می گویند برای چی آرایشگاه را تعطیل کرده ای، ما الان چی کار کنیم، کجا برویم؟»

این داستان امروز دختران و پسران است، حتی زنان و مردانی که برای دهه محرم آماده می شوند. آرایشگاه ها در سال دو بار شلوغ ترین روزها را می گذرانند. یکی ایام عید نوروز و یکی دهه محرم. فرقی هم نمی کند آرایشگاه زنانه باشد یا مردانه، ۱۰ روز اول محرم هر دو اینها مشتریان ویژه ای دارند. از یک ماه قبل وقت ها رزرو شده است. بعضی ها برای ۱۰ روز وقت گرفته اند. بعضی ها برای چهار پنج روز آخر فیکس کرده اند. مشتریان به حدی زیاد هستند که بعضی از آرایشگاه ها مجبورند نیرو بگیرند تا کارها عقب نماند. کارهای تتو قبل از شروع محرم انجام شده است تا آنها فقط به سر و صورت شان برسند.

ظاهری که دختران و پسران سال های گذشته در ایام محرم از خودشان به نمایش گذاشتند، روسای اتحادیه آرایشگران زن و مرد تهران را مجبور کرد که امسال در این مورد اظهارنظر کنند.

رییس اتحادیه آرایشگاه های زنانه تهران اعلام کرد آرایش ویژه محرم و تبلیغات آن به طور کلی ممنوع است. افسرالملوک سایان گفته بود برای آرایشگاه های زیرمجموعه اتحادیه، پیامکی ارسال شده مبنی بر اینکه اگر تبلیغاتی برای آرایش ویژه محرم انجام بدهند، با آنها برخورد قانونی می شود.

اتحادیه ها تبلیغات را ممنوع کرده اند اما به نظر نمی رسد آرایشگران نیازی به تبلیغات داشته باشند. این مشتریان هستند که آنها را وادار می کنند آرایش ویژه محرم برایشان انجام بدهد. فرامرز نیرومند یکی از آرایشگرهایی است که در ۱۰ روز محرم سرش شلوغ است. او به «تماشاگران امروز» می گوید که هیچ پیامک یا ابلاغیه ای دریافت نکرده است: «ابلاغیه یا پیامکی به دست ما نرسیده است. مشتری می آید و ما هم کارشان را انجام می دهیم. به هر حال آنها هم حق دارند. ایام محرم تنها روزهایی هستند که می توانند تا دیروقت خارج از خانه بمانند و کسی ازشان ایراد نگیرد. همه هم جوان هستند و دوست دارند خودشان را ارائه بدهند.»

او درباره آرایش هایی که مشتریانش می خواهند، توضیحاتی می دهد: «همه بیشتر می خواهند موهایشان را فشن کنیم. بعضی ها هم فقط سشوار می کشند و موهایشان را صاف می کنند. امسال ریش بلند مد است. هنوز هم بعضی ها ریش شان بلند است و شب ها می آیند سشوار بکشیم.»

به گفته بعضی از آرایشگران مرد در این ۱۰ روز مصرف چسب مو به اوج خودش می رسد. به هر حال موی آنها طوری باید درست شود که موقع بلند کردن علم یا زدن زنجیر خراب نشود.

این روزها یک مدل مو هم طرفداران زیادی دارد. بعضی ها موهای شان را سانتی کوتاه می کنند و اسم امام حسین(ع) را روی قسمتی از سرشان می نویسند. «نیرومند» مشتریانی داشته است که این مدل مو را درخواست داده اند: «کسانی که این مدل مو را می خواهند تعدادشان زیاد نیست. بعضی ها می خواهند «یا حسین» بنویسیم. چند مورد هم «یا ابوالفضل» خواسته بودند. موهایشان را کوتاه می کنیم و با تیغ این اسم ها را برایشان درمی آوریم.»

بعضی از مشتریان هم می خواهند موهای آنها با گل آرایش شود. این مدل بیشتر برای شام غریبان استفاده می شود. آنها می خواهند گل در مدل های مختلف روی موهای شان کشیده شود.

تتوی اشک و براشینگ ریش

تعداد مشتریان نیرومند هم قابل توجه است: «روزی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مشتری دارم. بیشتر آنها ۱۰ روز را ثابت می آیند. بعضی ها هم یک روز در میان می آیند اما سه روز آخر تقریبا همه با هم می آیند. ما سه نفر هستیم که باید به همه برسیم. سرمان حسابی شلوغ است، حتی از ایام عید نوروز هم شلوغ تر است. در عید چند روز قبل از عید همه می آیند کارهایشان را انجام می دهند و می روند ولی الان هر شب باید به خودشان برسند.»

بعضی از مشتریان آرایشگاه های مردانه کسانی هستند که می خواهند شال یا چفیه هایی را که دارند، با مدل خاصی دور گردن شان بسته شود. این مشتریان در آرایشگاه های زنانه هم دیده می شوند. زنان و دخترانی که محجبه اند ولی می خواهند شال و روسری شان با مدل ویژه ای بسته شود. با این حال مشتریان اصلی آرایشگاه های زنانه برای کار ناخن به نام امام حسین(ع) یا حضرت ابوالفضل(ع)، تتوی این نام ها روی صورت و … درخواست مشتریان از آرایشگران زن است.

سمیرا پیمانی یکی از این آرایشگران است. او که در یکی از آرایشگاه های شمال تهران کار می کند، به «تماشاگران امروز» می گوید در این شب ها جای سوزن انداختن در آرایشگاه آنها که بیشتر شبیه یک مجتمع آرایشی است، نیست: «بیشتر مشتری های ما برای براشینگ، کشیدن خط چشم و گذاشتن مژه مصنوعی می آیند.»

اینها مشتریان ثابت شب های محرم هستند. کارهای ناخن و لاک زدن ها یا تتوها قبل از شروع ماه محرم انجام شده تا آنها کار زیادی در ۱۰ شب اول نداشته باشند. اکثر لاک هایی که زده می شود، سیاه است. بعضی ها لاک سیاه و سبز را با هم می زنند. عده ای هم طراحی می کنند. تتو م به تازگی طرفدار پیدا کرده است. یکی از تتوهای جالبپ، تتوی قطره اشک زیر چشمان است. البته این تتوها موقفت است و چند روز بعد از عاشورا پاک می شود.

پیمانی می گوید این شب ها از شب های عادی شلوغ تر است: «تعداد آرایشگران ما زیاد است اما در این چند روز آرایشگاه خیلی شلوغ بود. دقیقا مثل شب عید بو
د.»

عده ای قبل از ایام محرم بخشی از کارهایشان را انجام می دهند. رنگ بلوند هم در این ایام طرفدار زیادی دارد. زنان به خاطر احترام به ایام عزاداری از رنگ های قرمز و شرابی استفاده نمی کنند اما برای اینکه متفاوت باشند از رنگ های روشن استفاده می کنند. حتی دیده شده است که چند نفر روی موهای مشکی، مش سبز سیدی زده اند. به هر حال این رنگ سبز در این ایام استفاده های زیادی دارد.

آرایش ها هم در این ایام متفاوت از بقیه روزهاست. آرایش کبود طرفدار بیشتری دارد. سایه های مشکی پشت چشم با رژ لب های کبود استفاده بیشتری دارند.

تتوی اشک و براشینگ ریش

لباس های ویژه محرم

لباس ها هم در این روزها ویژگی خاصی دارند. به تازگی مد شده است که روی مانتوها و شال ها، تی شرت های مردانه نوحه های مخصوص ماه محرم یا عبارت های «یا حسین» و «یا ابوالفضل» با خط نستعلیق نوشته می شود. این کار هم بازار خوبی پیدا کرده است. مرجان یکی از کسانی است که این طراحی ها را انجام می دهد، او به سایت شفاف گفته است که برای طراحی روی مانتو ۲۰۰ هزار تومان می گیرد. طراحی این نوشته ها روی شال و تی شرت هم ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. با این که در این چند روز هوا سرد شده است اما بعضی از دختران هنوز ساپورت می پوشند. شاید دلیلش این باشد که آنها هزینه کرده اند و روی ساپورت شان «یا حسین» یا عبارت های دیگر عاشورایی طراحی کرده اند.

سایت ها و صفحاتی در اینستاگرام هستند که لباس های ویژه ماه محرم تبلیغ می کنند؛ از لباس های دخترانه گرفته تا مانتوهای ویژه این ایام و تی شرت های پسرانه. تی شرت هایی با طرح سیاه مشق مدل ۹۴، شال های مدل ۲۰۱۶ و تبلیغاتی است که می شود در ایام محرم دید.

برای این که این تی شرت ها مشتریان زیادی داشته باشند، تخفیف 30 درصدی در نظر گرفته شده است. اگر هم کسی بخواهد روی تی شرتش طرح درخواستی برای چاپ بدهد، باید سی هزار تومان هزینه کند. اخیرا بعضی شبکه های ماهواره ای هم تی شرت های ویژه محرم تبلیغ می کنند.