به گزارشافکارخبر،علیرضا جاوید در دومین همایش عمران شهری که در حاشیه بیست و دومین نشست معاونان فنی و عمرانی کلانشهرها برگزار می‌شود، با اشاره به اینکه کشور ایران در طی سالهای گذشته از اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی و استانی غافل بوده است، اظهار کرد: با وجود این غفلت شهرداری تهران تلاش کرد تا یک برنامه بلندمدت برای خود تدوین کند که این برنامه در قالب جامع شهر تهران مصوب شده است.

وی با بیان اینکه شهر تهران پیش از این دو طرح جامع دیگر نیز داشته است، گفت: طرح جامع سوم در طول شورای دوم، سوم و چهارم که ریاست آن طی ۱۱ سال برعهده مهدی چمران بوده است تهیه شد و از سال ۸۴ که محمدباقر قالیباف مسئولیت شهرداری تهران را برعهده گرفت این موضوع با جدیت دنبال شد.

جاوید با بیان اینکه تاکنون ۹۲ درصد زیرساخت‌های شهر تهران که در سه طرح جامع مذکور پیش‌بینی شده بود، ساخته شده است، خاطرنشان کرد: ‌۴۵ درصد کل این زیرساخت‌ها در طول یک دهه گذشته محقق شده است که این موضوع شاید ناشی از ثبات مدیریت شهری در طول سال‌های گذشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برابر برنامه‌ریزی ۴ درصد دیگر از زیرساخت‌های پیشی‌بینی شده تا پایان این دوره مدیریت شهری ساخته خواهد شد افزود: این زیرساخت‌ها شامل شبکه‌های بزرگراهی، تقاطع‌های غیر همسطح، تونل‌ها و مجتمع‌های عمومی و خدماتی خواهند بود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در ادامه سخنانش بر ضرورت طرح‌ زیرسطحی‌ها اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد ظرفیت تهران روی سطح بیش از ۶۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی نخواهد بود و پس از آن توسعه معابر باید از طریق فضاهای زیرسطحی محقق شود.

جاوید ادامه داد: بهره‌گیری از فضاهای زیرسطحی در حوزه های مختلف از جمله مترو، ضروری است. اعتقاد دارم شبکه مترو تهران باید دو برابر میزان فعلی گسترش یابد که البته بخشی از این توسعه می‌تواند به خطوط اکسپرس روسطحی اختصاص یابد تا در نهایت سهم این ناوگان در حمل و نقل عمومی پایتخت به ۷۰ درصد برسد. کما اینکه در توکیو این آمار هم اکنون ۸۰ درصد است.

وی با اشاره به بهره‌برداری پنجمین تونل شهر تهران تا پایان سال جاری خاطرنشان کرد: قطعا برای توسعه شبکه فضاهای زیرسطحی نیازمند تدوین یک طرح جامع هستیم.

جاوید در ادامه با اشاره ضرورت تکمیل شبکه یکپارچه فاضلاب شهری اظهار کرد: در ابعاد بین‌المللی کلانشهر بدون شبکه فاضلاب تعریف نشده است و برهمین اساس باید همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا این شبکه حداکثر تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود.

وی سپس به موضوع خطر سیل در تهران اشاره کرد و گفت: حدود ۵۵۰ کیلومتر شبکه آبهای سطحی مصوب وجود دارد که تاکنون ۵۰۰ کیلومتر آن ساخته شده است این در حالی است که به نظر می‌رسد نیاز واقعی تهران حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر شبکه انتقال آبهای سطحی است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه شبکه‌های تاسیساتی نظیر آب، برق و تلفن باید در قالب کانال‌های منظم ساماندهی شود و وضعیت آشفته فعلی قطعا نیازمند ساماندهی است، تاکید کرد: این اتفاق باید حداکثر ظرف مدت ۲۵ سال آینده رخ دهد.

جاوید در بخش دیگر سخنانش به تجربه موفق شهرداری تهران به انتقال کابل‌های برق فشارقوی به زیر زمین در احداثبزرگراه طبقاتی صدر اشاره کرد و گفت: این پروژه به تنهایی در سطح بین‌المللی قابل طرح است.

وی یکی از نیازهای تهران را تامین پارکینگ عنوان کرد و گفت: برای این منظور میتوان از فضاهای زیرسطحی بهره جست. کما انیکه هم اکنون نیز یک پروژه به همین منظور در زیر پارک ملت در حال اجراست و قرار است ۴ هزار پارکینگ را تامین کند.